
Telefonsvindel ned, men svindel flytter til sosiale medier
4 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
4 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
En fersk undersøkelse viser en markant nedgang i tradisjonelle svindelforsøk via telefon og SMS i Norge. Samtidig indikerer funnene at svindelen forflytter seg til sosiale medier, med økende utbytte for kriminelle nettverk.
Nesten ni av ti nordmenn har opplevd svindelforsøk det siste året, et nivå som er stabilt fra året før. En undersøkelse fra Respons Analyse, utført for Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), viser imidlertid en kraftig reduksjon i tradisjonell telefonsvindel. Johannes Vallesverd, anti-svindelekspert i Nkom, påpeker at selv om én svindelkanal lukkes, finner kriminelle nye veier, spesielt mot sosiale medier.
Mens fire av ti opplevde telefonsvindel og fem av ti SMS-svindel i år, var tallene henholdsvis seks og syv av ti i fjor. Økokrim anslår at svindlere har økt sitt utbytte fra 864 millioner kroner i 2020 til 2,13 milliarder kroner i 2024. Nkom mener nedgangen i telefon- og SMS-svindel skyldes et effektivt samarbeid mellom myndighetene og mobilselskapene.
Dette samarbeidet resulterte i et digitalt skjold i november 2024, som har blokkert over 76 millioner svindelforsøk med norske numre de siste ni månedene. Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) understreker regjeringens fortsatte prioritering av kampen mot digital svindel for å sikre trygg mobilbruk og tillit i samfunnet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!