Telenor blokkerte rekordmange 1,3 millioner svindelanrop på én enkelt dag, en del av en koordinert bølge som nå rammer Norden. Svindlerne bruker «spoofing» for å manipulere telefonnumre, primært nederlandske, og utgir seg for å være tjenester som PayPal eller Klarna. Ved å besvare anropet får man en automatisert melding som hevder kontoen vil bli belastet et høyt beløp, og ber mottakeren trykke et tall for å unngå dette.
Dette kobler så til en «saksbehandler» som er en ekte person med mål om å lure til seg betalingsdetaljer. Thorbjørn Busch, leder for svindelavdelingen i Telenor, oppfordrer folk til å legge på umiddelbart ved slike meldinger og aldri oppgi personlig informasjon over telefon. Etter at norske mobiloperatører innførte nye sikkerhetstiltak i fjor, har svindlerne flyttet fokus fra norske til svenske, danske og nå nederlandske numre.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har tidligere introdusert et «digitalt skjold» som har blokkert over 60 millioner svindelanrop fra norske numre. Eksperter advarer om at kriminelle nettverk er organiserte og ressurssterke, og stadig finner nye metoder når eksisterende kanaler blokkeres, noe som understreker viktigheten av å være årvåken.