Banken advarer: Svindelbølge lurer eldre med Bank-ID-svindel
Sparebank 1 Sør-Norge melder om en kraftig økning i svindel der falske e-poster fra Nav og Skatteetaten brukes til å lure folk. Svindlerne utnytter tilliten til offentlige institusjoner og ringer deretter ofrene for å få tak i Bank-ID-informasjon, noe som gjør det vanskelig å stoppe misbruket.
4 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Banken melder om kraftig økning i svindel der falske e-poster fra Nav/Skatteetaten etterfølges av oppringninger for å få Bank-ID.
Sammendrag
Sparebank 1 Sør-Norge melder om en kraftig økning i svindel og svindelforsøk de siste to ukene, en utvikling de kaller en «svindelbølge». Metoden involverer falske e-poster og SMS-er som utgir seg for å være fra Nav eller Skatteetaten, institusjoner folk har høy tillit til. Etter at ofrene har klikket på lenker i disse meldingene, ringer svindlerne og utgir seg for å være fra banken eller politiet for å «rette opp» den påståtte svindelen.
Gunnar Wold, fagspesialist for antisvindel i Sparebank 1 Sør-Norge, understreker at svindlerne er dyktige til å manipulere følelser og at Bank-ID er nøkkelen til folks digitale liv, og advarer sterkt mot å oppgi Bank-ID eller kortinformasjon per telefon eller e-post. Politiet, representert ved Sturle Smith fra Sør-Vest politidistrikt, mistenker store mørketall og oppfordrer alle til å anmelde svindel. Anmeldelser bidrar til etterforskning, gir politiet oversikt over trender og hjelper med å avdekke bakmenn.
Svindlerne retter seg spesielt mot personer i alderen 65-80 år, ofte med tradisjonelle norske damenavn. Dette er et stort samfunnsproblem som krever at vi tar vare på de eldre og øker bevisstheten rundt svindelmetodene.
Nøkkelentiteter
Gunnar Wold
Sturle Smith
Sparebank 1 Sør-Norge
Sør-Vest politidistrikt
Nav
Skatteetaten
Politiet
Norge