Telenor advarer om en ny bølge av svindelforsøk via telefon, der svindlere ringer fra utenlandske nummer og utgir seg for å være fra PayPal eller Klarna. De bruker en automatisk melding om feilregistrert bestilling for å lure til seg betalingsinformasjon eller BankID.
Telenor har blokkert en million slike anrop de siste to ukene. Svindlerne har gått over til utenlandske nummer etter at norske teleoperatører har gjort det vanskeligere å misbruke norske nummer.
Telenor råder folk til å være skeptiske til anrop fra ukjente utenlandske nummer og legge på umiddelbart ved mistanke om svindel.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Teleselskaper advarer om en kraftig økning i Paypal-svindel, der svindlere bruker svenske og danske telefonnumre for å lure nordmenn. Svindelforsøkene har økt dramatisk de siste ukene, med opptil 100 000 anrop daglig fra disse landene. Svindlerne utgir seg for å være fra Paypal og prøver å få tilgang til betalingskortinformasjon. De bruker 'spoofing' for å skjule sine egentlige numre, noe som gjør det vanskeligere å blokkere anropene. Økningen ses i sammenheng med innføringen av et nasjonalt filter for norske numre. Teleselskapene oppfordrer folk til å være forsiktige med ukjente utenlandske numre og aldri oppgi sensitiv informasjon på telefon.
2 dager siden
Politiet advarer mot en ny bølge av svindel hvor gjerningspersoner utgir seg for å være fra politiet. Flere personer har mottatt meldinger eller anrop fra svindlere som forsøker å skaffe seg sensitiv informasjon.
3 måneder siden
Telenor har stanset over 100 millioner svindelforsøk via anrop og SMS i 2024. Et nytt sikkerhetsfilter, aktivert i samarbeid med andre operatører, blokkerer svindelforsøk på tvers av mobilnett, og identifiserte 200-250 000 spoofede numre daglig i starten. I tillegg ble 2,1 milliarder forsøk knyttet til ondsinnede nettsider blokkert. Digital kriminalitet via annonser på nett øker, og Telenor blokkerte over seks millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet daglig i fjor. Kriminelle tilpasser seg raskt nye mottiltak, og teleselskapene oppfordrer kunder til å melde fra om svindelforsøk.
1 måned siden
En svindelekspert advarer mot en ny svindelmetode der kriminelle utnytter skattemeldingen. Svindlerne sender først en SMS og ringer deretter, og utgir seg for å være fra politiet eller banken. Målet er å lure til seg personlig informasjon som BankID eller kortdetaljer. Eksperten råder folk til å være oppmerksomme på skrivefeil, dårlig språk og mistenkelige forespørsler om personlige detaljer. Hvis man mistenker svindel, bør man sperre BankID og kort umiddelbart.
2 måneder siden
Telenor lanserer en ny tjeneste som varsler brukere om potensielle svindelanrop i sanntid, for å redusere utrygghet rundt ukjente anrop. Undersøkelser viser at mange er bekymret for å svare telefonen fra ukjente nummer. Den nye teknologien vil automatisk varsle Telenor-kunder om anrop som viser tegn til svindel, selv om kundene fortsatt kan velge å svare. Telenor blokkerte over 54 millioner svindelanrop i 2024, men håper den nye tjenesten vil gi økt trygghet og oppmuntre til mer bruk av telefonsamtaler, som de anser som en viktig kommunikasjonskanal.
3 måneder siden
Sparebank 1 advarer mot en økende trend med «sikker konto»-svindel, der svindlere utgir seg for å være bankansatte. De kontakter kunder og påstår at kontoen deres er hacket, og ber dem overføre penger til en «sikker konto». Banken understreker at de aldri vil be kunder om å flytte penger på denne måten, og oppfordrer alle til å legge på røret ved slike henvendelser. I tillegg advarer banken mot svindel via e-post og SMS, der svindlerne utgir seg for å være andre aktører. Kunder oppfordres til å være kritiske og bruke huskeregelen «stopp, tenk, sjekk» for å unngå å bli lurt.
4 måneder siden
Finn.no advarer brukere om en økning i svindelforsøk der svindlere utgir seg for å være kjøpere via e-post. Disse e-postene forsøker å lure brukere til å dele personlig informasjon som bank- eller kredittkortdetaljer. Finn.no understreker at all kommunikasjon rundt kjøp og salg bør foregå inne i deres egen meldingstjeneste, og at man bør være skeptisk til kjøpere som presser på for raske avgjørelser. De anbefaler også å sjekke visningsnavnet for å unngå kobling til privat e-post. Sparebank 1 har også sendt ut advarsler om denne svindelformen.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
1 måned siden
Skatteetaten advarer om en markant økning i antall svindelforsøk rettet mot skattebetalere. Svindlerne utnytter skattemeldinger, skatteoppgjør og skattekort for å stjele personlig informasjon og få tilgang til bankkontoer. Metodene blir stadig mer avanserte, med etterligning av Skatteetatens logo og farger. Skatteetaten oppfordrer folk til å være forsiktige med lenker i e-poster og SMS, og heller gå direkte til Skatteetaten eller Altinn. Økningen i svindelforsøk gjenspeiles i økt pågang til Skatteetatens tipstelefon.
22 dager siden
Telenor har blokkert 539 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet i årets første kvartal. En ny sikkerhetsløsning mellom norske teleoperatører har bidratt til nedgang i antall blokkerte svindelanrop. En undersøkelse viser økende bekymring for digital kriminalitet blant nordmenn, hvor de fleste er klar over risikoen ved å dele personlig informasjon på nett. Telenor oppfordrer til årvåkenhet, forsiktighet med deling av informasjon og rapportering av digital kriminalitet til bank og politi.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om økt svindelaktivitet i forbindelse med at de fleste nordmenn får melding om at skattekortet er klart. Svindlere forsøker å lure til seg sensitiv informasjon ved å utgi seg for å være fra Skatteetaten. Sikkerhetsdirektør Ragna Fossen understreker at Skatteetaten aldri sender lenker i e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge inn via skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Etaten oppfordrer til å slette mistenkelige e-poster og SMS, og kontakte bank og politi ved mistanke om svindel.
2 måneder siden
Statens Vegvesen advarer mot et svindelforsøk der svindlere sender ut e-poster og SMS-er som ser ut til å komme fra Vegvesenet. I meldingene blir folk bedt om å oppdatere førerkort eller betalingsinformasjon for AutoPASS. Vegvesenet råder folk til å slette slike meldinger umiddelbart og kontakte banken hvis de har delt sensitiv informasjon. AutoSync har tidligere advart om lignende svindelmetoder. Vegvesenet understreker at de advarer publikum og oppfordrer alle til å være ekstra forsiktige.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om at svindlere forsøker å utnytte utsendelsen av skattekort for å lure til seg sensitiv informasjon. De fleste nordmenn vil motta melding om at skattekortet er klart fra og med mandag. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn direkte på skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Mottar man mistenkelige henvendelser, skal man ikke oppgi informasjon eller trykke på lenker. Skatteetaten anbefaler å slette e-posten, kontakte banken ved mistanke om svindel, og sende mistenkelige meldinger til phishing@skatteetaten.no. Politiet kan også kontaktes.
27 dager siden
Statens vegvesen advarer om et nytt svindelforsøk der kriminelle utgir seg for å være dem via e-post. E-postene krever betaling for en angivelig oppdatering av førerkort og kjøretillatelser, og truer med suspensjon av tillatelser ved manglende betaling. Mottakerne blir bedt om å logge inn på en falsk nettside og betale et gebyr. Vegvesenet understreker at de aldri vil be om betaling på denne måten og oppfordrer folk til å slette mistenkelige meldinger. De som er blitt svindlet, bør anmelde forholdet til politiet og kontakte banken umiddelbart. Vegvesenet jobber aktivt med å bekjempe svindelen og beklager at deres navn misbrukes.
4 måneder siden
Politiet advarer om en ny svindelmetode der kriminelle utgir seg for å være kjøpere på Finn. Svindlerne kontakter selgere via e-post og tilbyr å bruke 'Fiks-Ferdig'-løsningen. De sender et falskt skjermbilde med feilaktige instruksjoner som leder selgerne til å oppgi bankinformasjon. Dette gir svindlerne tilgang til selgernes bankkontoer. Politiet understreker at dette ikke er en legitim tjeneste fra Finn og oppfordrer folk til å være forsiktige. Det er en økning i svindelforsøk for tiden, og politiet oppfordrer til å være ekstra årvåken.