
Telenor får rekordbot for svikt i nødmeldingstjenesten
2 måneder siden siste oppdatering
1 min lesetid
2 måneder siden siste oppdatering
1 min lesetid
Telenor har blitt ilagt et rekordstort gebyr på 50 millioner kroner av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) for gjentatte svikt i nødmeldingstjenesten. Dette alvorlige vedtaket understreker viktigheten av selskapets samfunnsoppdrag og konsekvensene av manglende beredskap.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ilagt Telenor et rekordstort overtredelsesgebyr på 50 millioner kroner. Bakgrunnen er flere tilfeller høsten 2024 hvor Telenor ikke leverte den lovpålagte nødmeldingstjenesten. Nkom varslet gebyret allerede i februar, og har nå fattet et endelig vedtak etter å ha vurdert Telenors innspill.
Sikkerhetsdirektør Svein Scheie i Nkom uttaler at lovbruddene er av alvorlig karakter og må få konsekvenser for selskapet, som har et viktig samfunnsoppdrag. Tilsynet avdekket også at Telenor manglet tilstrekkelige risiko- og sårbarhetsvurderinger, samt nødvendige reserveløsninger for sine tjenester.
Telenor har klagefrist til 8. september 2025.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!