Nyhetssaker
NRK nyheter: Forskning: Influensere definerer trender og påvirker kjøpsvaner mer enn vi tror
Artikkel

Forskning: Influensere definerer trender og påvirker kjøpsvaner mer enn vi tror

4 måneder siden siste oppdatering

5 min lesetid

NRK logo

Kort oppsummert

  • Livsstilsinfluensere definerer trender og påvirker folks kjøpsvaner ubevisst.

Sammendrag

Artikkelen utforsker hvordan influensere på sosiale medier påvirker folks kjøpsbeslutninger, ofte uten at folk er klar over det selv. En forsker mener at influensere definerer trender og at folk internaliserer budskapene deres.

Artikkelen viser hvordan anbefalinger fra influensere som Sophie Elise Isachsen har ført til økt salg for lokale bedrifter og en forfatter.

Undersøkelser viser at unge mennesker er mest mottakelige for denne påvirkningen, og at autentisitet er viktigere enn betalt reklame for å skape engasjement og øke salget.

Kontekst