
Elbil-momsfritak under press: Milliarder i statskassen i spill
1 dag siden siste oppdatering
2 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
2 min lesetid
En debatt om momsfritaket for elbiler pågår, med advarsler om at ordningen som årlig koster staten milliarder kan opphøre. Mens nybilsalget nesten utelukkende består av elbiler, advarer bransjen mot brå endringer som kan true Norges klimamål.
Momsfritaket for elbiler, som har spart kjøpere betydelige summer, står nå i fare for å bli fjernet, ifølge analysesjef Jonathan Parr i Rebil. Han påpeker at elbilandelen i nybilsalget nærmer seg 100 prosent. Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea kaller det meningsløst å unnta elbiler fra moms mens andre varer beskattes. Stortingets mål fra 2016 om utslippsfrie personbiler og lette varebiler innen 2025 har drevet fritaket, som siden 2023 kun gjelder biler under 500. 000 kroner.
Finansdepartementet anslår at disse fordelene reduserer statens inntekter med rundt 49 milliarder kroner årlig. Bilimportørenes Landsforening, ved direktør Harald J. Andersen, advarer mot å endre ordningen nå, da transportsektoren er Norges tredje største utslippskilde og ikke kan kjøpe klimakvoter. Norsk elbilforening foreslår å senke momsgrensen til 400.
000 kroner, men advarer mot plutselige kutt som kan føre til økt salg av fossilbiler. I juli 2024 var 97,2 prosent av nye biler elbiler, med Agder som toppfylke med 99,3 prosent. Likevel er over to millioner bensin- og dieselbiler fortsatt i bruk på norske veier, mot under 900. 000 helelektriske kjøretøy.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!