En influenser og en forsker diskuterer påvirkningen sminkevideoer på TikTok har på barn og unge. De belyser utfordringer knyttet til kjøpepress og skjult reklame.
Influenser Victoria Alvegg, som deler sminketips på TikTok under navnet Bunny Winters, erkjenner sin påvirkningskraft på yngre følgere, men understreker at hun prøver å formidle at kjøp ikke er nødvendig og at foreldre har et ansvar. Samtidig uttrykker forsker Kamilla Knutsen Steinnes ved Oslo Met bekymring for at den massive eksponeringen for sminke- og hudpleieprodukter i sosiale medier fører til kjøpepress, kroppspress og urealistiske skjønnhetsideal blant barn og unge.
Steinnes påpeker at barn har vanskelig for å skille mellom influenseren som privatperson og kommersiell aktør.
Forbrukertilsynet bekrefter at de ser mange tilfeller av manglende eller skjult reklamemerking og varsler strengere kontroller i år, hvor gjentatte brudd kan medføre betydelige bøter.
Victoria Alvegg
Bunny Winters
Kamilla Knutsen Steinnes
Nina Elise Dietzel
Oslo Met
NRK
Forbrukertilsynet
Oslo
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
Ukrainas president Zelenskyj advarer ledere mot å delta på Moskvas 9. mai-parade, mens etterretning tyder på at Putin kan ha endret krigsmål til å sikre erobret territorium. Samtidig styrker Russland båndene til Nord-Korea og Kina, og russisk luftvern hevder å ha skutt ned ukrainske droner nær norskegrensen. Ukraina koblet seg fra Russlands strømnett timer før invasjonen.
Gazas grenser har vært stengt i to måneder, noe som forverrer den humanitære krisen. Hjelpeorganisasjoner beskriver situasjonen som kritisk med mangel på mat og medisiner, og frykter at Israel og USA vil ta kontroll over nødhjelpsdistribusjonen. Samtidig fortsetter israelske angrep, og et angrep i Gaza by drepte minst 25 mennesker, inkludert to fire år gamle tvillingsøstre.
Warren Buffett (94) varsler sin avgang som leder for Berkshire Hathaway og kritiserer president Trumps tollkrig. Samtidig leverer selskapet sterke resultater og har en rekordhøy kontantbeholdning. Oljefondssjef Nicolai Tangen advarer om at tollkrigen i verste fall kan redusere fondets verdi betydelig.
Fremskrittspartiet er dypt splittet i spørsmålet om å tillate surrogati i Norge. Saken avgjøres på partiets landsmøte søndag. Et flertall i landsstyret støtter forslaget, mens partileder Sylvi Listhaug er imot, og viser til medisinsk risiko og barnets beste.
Pressefriheten er under globalt press, og journalister møter fare i mange land. I Norge uttrykker FpU-leder Simen Velle bekymring for unges synkende tillit til tradisjonelle medier. Samtidig etterlyser redaktører bedre debattkultur, og en utstilling med karikaturtegninger ble avlyst i London av frykt for å støte.
Frp åpner for å støtte Natos forslag om å bruke fem prosent av BNP på forsvar og sikkerhet. Samtidig avslører et internt varsel betydelige forsinkelser i etableringen av en ny spesialavdeling for Marinejegerkommandoen på Ramsund, noe som skaper reaksjoner på Stortinget.
1 måned siden
Barneminister Lene Vågslid ønsker å styrke barns vern mot reklame og skadelig påvirkning fra influensere. En ny undersøkelse viser at mange unge kjøper produkter anbefalt av influensere. Vågslid vil derfor stramme inn markedsføringsloven med strengere regler og overtredelsesgebyr. Redd Barna støtter tiltaket, men mener det er behov for ytterligere tiltak for å beskytte barn. Forbrukertilsynet påpeker at det er vanskeligere å overvåke influensere nå enn tidligere, men følger opp lovbrudd og gir veiledning. Statsråden understreker påvirkernes moralske ansvar for å unngå negativ påvirkning, spesielt knyttet til kropp og utseende.
1 måned siden
Artikkelen belyser hudpleietrender som spres via sosiale medier, spesielt TikTok, og advarer mot potensielt skadelige råd. Hudleger er bekymret for økt interesse for avansert hudpleie blant barn og unge, og understreker at mange trender er basert på raske løsninger uten vitenskapelig grunnlag. Et eksempel er bruken av smeltet oksefett i ansiktet. Forskere påpeker at sosiale medier gjør det vanskelig å være kritisk til innholdet, og oppfordrer til å vurdere kilden og kommersielle interesser bak trendene. Hudleger anbefaler å fokusere på å forstå egen hudtype og være tålmodig med hudpleierutiner for å oppnå varige resultater.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer at lekebutikker selger sminke og hudpleieprodukter til barn, noe forfatteren mener bidrar til et usunt skjønnhetsfokus i ung alder. Hun er bekymret for at barn helt ned i barneskolealder eksponeres for urealistiske skjønnhetsidealer gjennom sosiale medier som TikTok og YouTube, hvor de også deler sminkevideoer. Forfatteren mener foreldre er for passive og ikke setter tilstrekkelige grenser, noe som fører til kroppsfiksering og usikkerhet. Hun oppfordrer foreldre til å våkne opp og beskytte barna sine, samt etterlyser høyere aldersgrenser på sosiale medier for å hindre at barndommen forsvinner i et hav av filtre og botox-drømmer.
2 måneder siden
En ny trend der barn helt ned i åtteårsalderen bruker avanserte hudpleieprodukter med ingredienser som retinol og syrer bekymrer hudleger. De advarer om at dette kan skade huden og føre til allergier og tidlig aldring. Hudleger og kosmetisk sykepleier etterlyser strengere regulering av salg og markedsføring av slike produkter. Forhandlere som Hennes & Mauritz og Normal understreker at deres produkter er trygge, men anbefaler forsiktighet og rådføring med lege. Apotek1 påpeker at trenden er en del av et større selvoptimaliseringspress og oppfordrer foreldre til å engasjere seg i barnas hudpleierutiner og snakke med dem om kroppspress.
19 dager siden
En studie viser at ungdom sliter med å forstå influenseres intensjoner og skille mellom personlig og kommersielt innhold i sosiale medier. Forskere mener skolene må undervise mer i kritisk medieforståelse, og influensere oppfordres til å være åpne om reklame. Ungdom foreslår å invitere influensere til skolen for å øke forståelsen. Influensere er bekymret for skjønnhetspress og algoritmestyrt innhold, og understreker viktigheten av at foreldre og skole følger med på hva barn eksponeres for.
3 måneder siden
En økende trend der barn helt ned i åtteårsalderen viser interesse for retinol, et hudpleieprodukt mot aldringstegn, bekymrer hudleger og helsepersonell. Feil bruk av retinol kan føre til alvorlige hudproblemer som irritasjon, eksem, brannskader og pigmentflekker. Sosiale medier, særlig TikTok, fremmes som en årsak til den økte interessen, der feilinformasjon og markedsføring bidrar til at unge kjøper produktene. Helsesykepleiere og butikkansatte oppfordrer foreldre til å være bevisste på barnas hudpleieprodukter og veilede dem mot mildere alternativer som fuktighetskrem og solkrem.
2 måneder siden
Emma Stadaas (22) forteller om økende netthets fra barn på TikTok, grunnet hennes utseende som skyldes Treacher Collins syndrom. Hun etterspør ansvar fra foreldre og strengere regler på sosiale medier for å beskytte barn. Tall fra Medietilsynet viser at netthets blant barn og unge er økende. Barnevakten understreker viktigheten av foreldrenes rolle som gode rollemodeller og skolens ansvar for å gi barn kunnskap om nettvett og dømmekraft. Politiets nettpatrulje mottar ukentlig henvendelser om hatefulle ytringer, men påpeker at ikke alle sårende ytringer er ulovlige.
2 måneder siden
TikTok-trenden «morning shed» har spredd seg, der folk sover med diverse hudpleieprodukter og masker for å forbedre huden. Celina Gretland (18) er en av dem som har testet trenden og opplever positiv effekt. Hudlege Miray Al-Mustafa advarer mot trenden, og sier at dårlig søvn kan føre til økte stresshormoner og nedbryting av kollagen. Hun påpeker også at langvarig bruk av sheet-masker kan tette porer og irritere huden, og at det finnes bedre måter å ta vare på huden.
3 måneder siden
Sosiale medier gjør det enklere å oppdage nye nettbutikker, men øker også risikoen for å bli lurt. Forbrukerrådet advarer mot utenlandske nettbutikker som fremstår som norske, og mot såkalt dropshipping. Mange, spesielt unge, lar seg påvirke av reklame og influensere på sosiale medier, og opplever å få varer som ikke samsvarer med forventningene. Det er vanskelig å skille mellom ekte og useriøse nettbutikker. Forbrukerrådet påpeker at nettbutikker som ikke oppgir organisasjonsnummer og adresse bryter loven. Hvis man blir lurt, bør man klage skriftlig til nettbutikken og eventuelt kontakte banken for å kreve pengene tilbake.
1 måned siden
Artikkelen i Haugesunds Avis diskuterer hvordan trender, spesielt de som spres via TikTok og influensere, påvirker folks kjøpsvaner. Den beskriver hvordan butikker raskt plukker opp populære produkter, og hvordan forbrukere lar seg rive med. En forsker påpeker at påvirkningen ofte skjer ubevisst, og at spesielt unge er sårbare. Forfatteren oppfordrer til en sunn skepsis og ettertanke før man lar seg overtale til å kjøpe trendprodukter, og minner om at ei bolle som regel bare er ei bolle.
2 måneder siden
KrF-nestleder Ida Lindtveit Røse reagerer på at lekebutikker selger sminke. Hun mener det er "ugreit" og oppfordrer foreldre til å beskytte barna sine. Røse mener lekebutikkene bør ta ansvar og slutte å selge sminke rettet mot barn. Maarten Sommerfeldt, direktør i Nordic Toy Team AS, svarer at de tilbyr produkter for kreativ lek, og at det er opp til foreldrene å bestemme hva som passer. Thomas L. Henriksen, eieren av Ringo på Ski Storsenter, mener at produktene er ment for ungdom, ikke barn, og at butikken ønsker å møte konkurransen i markedet. Han understreker at alle produkter er godkjente og sikre.
7 dager siden
Unge på TikTok følger strenge dietter og treningsregimer for å oppnå en bestemt kropp. Eksperter advarer mot trenden og dens potensielle helsekonsekvenser.
1 måned siden
Artikkelen utforsker den økende bruken av Botox og andre kosmetiske inngrep blant unge, og hvordan dette normaliseres gjennom influencere og sosiale medier. Den belyser hvordan skjønnhetsindustrien skaper usikkerhet for å øke salget, og advarer om potensielle skadevirkninger av både produkter og selve inngrepene. Forfatteren argumenterer for at selvaksept er en radikal handling i en verden som profitterer på vår usikkerhet, og oppfordrer til kritisk tenkning rundt skjønnhetsidealer.
1 måned siden
Artikkelen utforsker den økende bruken av Botox og andre kosmetiske inngrep blant unge, og hvordan dette normaliseres gjennom influencere og sosiale medier. Den belyser hvordan skjønnhetsindustrien skaper usikkerhet for å øke salget, og advarer om potensielle skadevirkninger av både produkter og selve inngrepene. Forfatteren argumenterer for at selvaksept er en radikal handling i en verden som profitterer på vår usikkerhet, og oppfordrer til kritisk tenkning rundt skjønnhetsidealer.
8 dager siden
En ung person uttrykker bekymring over trenden «Skinnytok» på TikTok, hvor brukere deler råd om ekstremt kalorifattig kosthold og rask vektnedgang. Trenden oppfordrer til å spise svært lite, ofte mindre enn barn, og gir tips om å undertrykke sultfølelse. Dette kan være spesielt farlig for unge med sårbarhet for spiseforstyrrelser. En studie fra Oslo universitetssykehus viser at en av ti videregåendeelever har en spiseforstyrrelse, og en av fem er i risikosonen. Artikkelforfatteren, som selv har erfaring med spiseforstyrrelser, advarer mot helsemessige konsekvenser som energimangel, hormonforstyrrelser og organproblemer. Hun oppfordrer til å ta vare på seg selv, utvikle et sunt forhold til mat og ikke følge slike skadelige råd. Hun avslutter med støtte til de som sliter med mat og kropp, og håp om bedring.