Nyhetssaker
NRK logo

NRK

Influenser og forsker diskuterer sminkepress på TikTok

En influenser og en forsker diskuterer påvirkningen sminkevideoer på TikTok har på barn og unge. De belyser utfordringer knyttet til kjøpepress og skjult reklame.

2 måneder siden

3 min lesetid

Kort oppsummert

  • Influenser Victoria Alvegg, kjent som Bunny Winters på TikTok, ser sin påvirkningskraft, men mener foreldre også har et ansvar for barns forbruk.

Influenser Victoria Alvegg, som deler sminketips på TikTok under navnet Bunny Winters, erkjenner sin påvirkningskraft på yngre følgere, men understreker at hun prøver å formidle at kjøp ikke er nødvendig og at foreldre har et ansvar. Samtidig uttrykker forsker Kamilla Knutsen Steinnes ved Oslo Met bekymring for at den massive eksponeringen for sminke- og hudpleieprodukter i sosiale medier fører til kjøpepress, kroppspress og urealistiske skjønnhetsideal blant barn og unge.

Steinnes påpeker at barn har vanskelig for å skille mellom influenseren som privatperson og kommersiell aktør.

Forbrukertilsynet bekrefter at de ser mange tilfeller av manglende eller skjult reklamemerking og varsler strengere kontroller i år, hvor gjentatte brudd kan medføre betydelige bøter.

Victoria Alvegg

Bunny Winters

Kamilla Knutsen Steinnes

Nina Elise Dietzel

Oslo Met

NRK

Forbrukertilsynet

Oslo