Influensere kritiseres: Lovet donasjoner til Barnekreftforeningen mot følgere
Influensere har lovet å donere penger til Barnekreftforeningen basert på antall likerklikk og følgere, noe som har utløst debatt om etikken rundt slike innsamlingsmetoder. Praksisen kritiseres for å utnytte en god sak til egen vinning, mens andre forsvarer den som en vinn-vinn-situasjon som skaper engasjement.

Kort oppsummert
- Influensere som Leah Steen Klæboe og Maria Dammyr har lovet donasjoner til Barnekreftforeningen i bytte mot følgere eller likerklikk på TikTok.
Flere influensere har lovet å donere penger til Barnekreftforeningen basert på antall likerklikk og følgere de mottar på sosiale medier, en praksis som nå møter kritikk. Influenser Leah Steen Klæboe donerte 3865 kroner etter å ha lovet 1 krone per nye følger, og forsvarer handlingen som en «vinn-vinn-situasjon» som skaper bevissthet.
Influenser Pernille Solheim Andersen kritiserer derimot metoden og mener man bør donere uten å få noe tilbake, da følgere bidrar til å bygge en større profil. En annen influenser, Maria Dammyr, lovet 1 krone per likerklikk og fikk over 60.
000 likerklikk, men donerte 2000 kroner, begrunnet med en «studentvennlig sum». Barnekreftforeningen, som nylig samlet inn 17,1 millioner kroner gjennom aksjonen «FotballtrøyeFredag», uttrykker takknemlighet for engasjementet, men understreker at de ikke kan styre hva enkeltpersoner velger å poste i sine kanaler.
Leah Steen Klæboe
Pernille Solheim Andersen
Trine Nicolaysen
Maria Dammyr
Barnekreftforeningen