
Frp vil fjerne kinesiske elbusser fra Norge
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Fremskrittspartiet krever at over 2300 kinesiske elbusser fjernes fra Norge, begrunnet med en betydelig sikkerhetsrisiko i en krisesituasjon. Dette standpunktet støttes av Nasjonal sikkerhetsmyndighet som advarer mot konsentrasjonsrisiko, mens NHO fremhever kinesiske produsenters konkurransefortrinn.
Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson Frank Sve krever at over 2300 kinesiske elbusser på det norske markedet fjernes, med henvisning til en potensiell sikkerhetsrisiko. Han advarer om at Kina kan deaktivere datasystemene og stoppe bussene i en krisesituasjon, som ved evakuering under krig. Siden 2021 har over 1060 kinesiske busser blitt registrert i Norge, og ytterligere 1268 elbusser er bestilt fra Kina, ifølge rapporter fra Dagens Næringsliv og Teknisk Ukeblad.
Denne økningen skyldes delvis kravet om at alle nye busser, unntatt turistbusser, skal være utslippsfrie fra i år. Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) støtter bekymringen og advarer mot konsentrasjonsrisiko, spesielt fra land Norge mangler sikkerhetssamarbeid med, i tråd med nasjonal sikkerhetsstrategi. NSM-direktør Arne Christian Haugstøyl understreker dette.
NHO-direktør Jon Stordrange er uenig og fremhever kinesiske produsenters konkurransefortrinn innen levering, pris og teknologi. Han påpeker at europeiske produsenter forbedrer seg, men at selv europeisk-produserte busser ofte inneholder vitale kinesiske deler. Stordrange understreker at endringer i anskaffelseskrav må besluttes av Stortinget eller Regjeringen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!