
Utenlandske turbusser: Alarm om sosial dumping og lovbrudd
Norske turbusselskaper slår alarm om en kraftig økning i utenlandske aktører på veiene, og mistenker omfattende brudd på regelverk og sosial dumping. Situasjonen beskrives som organisert transportkriminalitet som undergraver norske selskaper og fører til store tap i skatteinntekter.
Kort oppsummert
- Norske turbusselskaper slår alarm om en kraftig økning i utenlandske turbusser, og mistenker sosial dumping og brudd på regelverk.
Norske turbusselskaper, ledet av Bussring og Jenssen Turbuss, slår alarm om en eksplosiv økning i utenlandske turbusser på norske veier. De hevder at aktiviteten, som har doblet seg og nå omfatter minst 450 busser, er organisert transportkriminalitet preget av sosial dumping, skatteunndragelse og brudd på kabotasjeregelverket.
Henry Nyvoll fra Bussring anslår at dette kan utgjøre 150-200 millioner kroner årlig i unndratt skatt og avgift. Selskapene etterlyser betydelig økte kontroller, bedre kompetanse hos kontrollører og strengere reaksjoner, som hjullås og kjøreforbud, da dagens bøter ofte ikke betales.
Statens vegvesen, representert ved seksjonsleder Roy Holm, hevder de har god kontrollkapasitet og vil øke innsatsen i sommersesongen, men mener omfanget av kabotasjebrudd kan være mindre enn antatt. De understreker også viktigheten av tips fra bransjen.
Henry Nyvoll
Frode Jenssen
Roy Holm
Bussring
Jenssen Turbuss
Statens vegvesen
Norge
Lofoten
Riksgrensen
Litauen
Tromsøregionen
Østlandet
Vestlandet
Romerike
Nord-Norge
Sør-Norge