Guinness-trend gir salgsboom og tømmer lagrene
En ny trend har ført til en enorm økning i salget av Guinness i Norge. Den plutselige populariteten skaper nå utfordringer med levering og tilgang på ølet.
2 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Salget av Guinness i Norge økte med 50 prosent i utelivet og 40 prosent i butikker i fjor.
Sammendrag
Guinness opplever en kraftig og uvanlig salgsøkning i Norge, med 50 prosent vekst i utelivet og 40 prosent i butikker i fjor, ifølge Ringnes. Denne popularitetsboomen skyldes i stor grad trenden «split the g» på sosiale medier, som har tiltrukket et yngre og bredere publikum enn tidligere.
Den enorme etterspørselen har imidlertid ført til leveringsvansker og periodisk mangel på ølet hos utesteder og i butikker, da bryggeriet sliter med å møte veksten.
Mens noen i bransjen, som Glenn Ellingsen ved baren Splitt i Bergen, tror trenden vil blåse over, mener andre, som Joachim Langebrekke i Resthon, at den er kommet for å bli og har brutt ned barrierer for øltypen.
Kontekst
Eivind Sundt
Glenn Ellingsen
Joachim Langebrekke
Ringnes
TV 2
Resthon
O'Connor's
Noreg
Europa
Bergen
Oslo