
Heineken solgte 200 millioner liter mindre i første halvår
Heineken opplevde en salgsnedgang på nesten 200 millioner liter øl i første halvår, primært drevet av sviktende markeder i Brasil, USA og deler av Europa. Til tross for dette klarte ikke vekst i Asia og Mexico å utligne fallet, men konsernet opprettholder likevel sine helårsprognoser for driftsresultatet.
5 dager siden siste oppdatering
1 min lesetid
Kort oppsummert
- Heineken solgte nesten 200 millioner liter mindre øl i første halvår sammenlignet med fjoråret
Sammendrag
Heineken rapporterte en salgsnedgang på nesten 200 millioner liter øl i første halvår, med et totalt salg på 11,64 milliarder liter, ned fra 11,84 milliarder liter i fjor. Nedgangen skyldtes primært lavere salg i Brasil, USA og deler av Europa.
Selv om det var betydelig vekst i asiatiske land som Vietnam og India, samt i Mexico, var dette ikke nok til å kompensere for fallet i de andre regionene. Til tross for den reduserte salgsmengden, opprettholder ølgiganten sine helårsprognoser om en økning på mellom fire og åtte prosent i driftsresultat.
Heineken-sjef Dolf van den Brink uttrykte lettelse over at EU og USA har kommet frem til en tollavtale, og uttalte at usikkerheten nå er over og videre eskalering unngått. Konsernet eier merkevarer som Heineken, Amstel og Kingfisher.
Kontekst
Perspektiver
Dolf van den Brink uttrykker lettelse over at EU og USA har kommet fram til en tollavtale, da usikkerheten tar slutt og videre eskalering er unngått
Mulige konsekvenser
Heineken opprettholder sine helårsprognoser om en økning på mellom fire og åtte prosent i driftsresultat
Usikkerheten rundt tollavtalen mellom EU og USA er over, noe som gir klarhet for selskapet
Dolf van den Brink
Heineken
EU
Brasil
USA
Europa
Vietnam
India
Mexico