
Heineken-salget falt nær 200 millioner liter i første halvår
Ølgiganten Heineken opplevde en salgsnedgang på nesten 200 millioner liter i første halvår av 2024, til tross for vekst i asiatiske markeder. Konsernet opprettholder likevel sine helårsprognoser, men utfordres av sviktende lojalitet i Europa og USA.
5 dager siden siste oppdatering
1 min lesetid
Kort oppsummert
- Heineken solgte nesten 200 millioner liter mindre øl i første halvår 2024 enn i fjor, med et totalt salg på 11,64 milliarder liter
Sammendrag
Ølgiganten Heineken rapporterte en betydelig salgsnedgang på nesten 200 millioner liter i første halvår av 2024, sammenlignet med samme periode i fjor. Konsernet solgte 11,64 milliarder liter øl, ned fra 11,84 milliarder liter i 2023. Nedgangen skyldtes primært redusert salg i nøkkelmarkeder som Brasil, USA og deler av Europa.
Samtidig opplevde Heineken, som eier merkevarer som Amstel og Kingfisher i tillegg til Heineken, sterk vekst i asiatiske land som Vietnam og India, samt i Mexico. Denne veksten var imidlertid ikke tilstrekkelig til å kompensere for fallet i andre regioner.
Til tross for volumfallet opprettholder Heineken sine helårsprognoser om en økning på mellom fire og åtte prosent i driftsresultat. Heineken-sjef Dolf van den Brink uttrykte også lettelse over en nylig tollavtale mellom EU og USA, som han mener fjerner usikkerhet og unngår videre eskalering.
Kontekst
Perspektiver
Dolf van den Brink uttrykker lettelse over at EU og USA har kommet fram til en tollavtale
Mulige konsekvenser
Heineken opprettholder sine helårsprognoser om en økning på mellom fire og åtte prosent i driftsresultat
Usikkerheten rundt tollavtalen mellom EU og USA er fjernet, noe som unngår videre eskalering
Dolf van den Brink
Heineken
Amstel
Kingfisher
EU
Europa
USA
Brasil
Asia
Mexico