LVMH-salget faller mer enn ventet i andre kvartal
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
Det franske luksuskonsernet LVMH rapporterte et uventet stort fall i inntektene for andre kvartal. Nedgangen var spesielt markant innen mote og lærvarer, og selskapet har også mistet sin posisjon som Frankrikes mest verdifulle selskap.
Det franske luksuskonsernet LVMH rapporterte torsdag inntekter på 19,5 milliarder euro for andre kvartal, noe som representerer et fall på fire prosent sammenlignet med fjoråret. Dette var en større nedgang enn analytikernes forventninger. Konsernets viktigste divisjon, mote og lærvarer, opplevde et salgsfall på hele ni prosent, også dette svakere enn ventet.
Selskapet forklarer nedgangen med sviktende etterspørsel etter luksusprodukter, spesielt i nøkkelmarkedene Kina og Japan, hvor salget falt henholdsvis seks og 28 prosent. Salget i USA og Europa var derimot på linje med fjoråret.
LVMH-aksjen har falt nesten 30 prosent det siste året, og selskapet har mistet posisjonen som Frankrikes mest verdifulle selskap til konkurrenten Hermès. Finansdirektør Cécile Cabanis uttrykker likevel optimisme for resten av året, og peker på mulige positive utfall fra handelssamtaler mellom EU og USA.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!