17. mai: Salget av musserende øker kraftig nasjonalt
Salget av musserende vin, ofte kalt bobler, har sett en markant økning i forkant av nasjonaldagen 17. mai. Denne trenden reflekterer endrede drikkevaner og en økende popularitet for musserende til feiringer, samtidig som salget av alkoholfrie alternativer også vokser.

Kort oppsummert
- Salget av musserende vin øker kraftig nasjonalt, spesielt i forkant av 17. mai og nyttårsaften.
Salget av musserende vin, populært kalt bobler, opplever en kraftig økning i Norge, spesielt i forkant av nasjonaldagen 17. mai. Nasjonale tall fra Vinmonopolet bekrefter den sterke oppgangen, og butikksjef Odd-Jarle Nygard ved Vinmonopolet Maxi Sandnes beskriver den som "forrykande".
Salget er nå rundt åtte ganger høyere enn det var rundt år 2000. 17. mai og nyttårsaften er de største dagene for salg av musserende, etterfulgt av sommeren med bryllup og studieslutt.
Vinekspert Ingvild Tennfjord forklarer trenden med endrede drikkepreferanser, der nordmenn i større grad velger bobler og hvitvin fremfor tradisjonell øl, sprit og tung rødvin. Hun peker på at bobler assosieres med feiring og luksus. Samtidig ser Vinmonopolet en sterk trend med økt salg av alkoholfrie varianter, spesielt blant unge under 35 år.
Tina Sivertsen Heimsvik
Odd-Jarle Nygard
Ingvild Tennfjord
Vinmonopolet
Sandnes
Oslo
Norge