17. mai: Nordmenn velger mer sider fremfor musserende
Når nasjonaldagen nærmer seg, ser Vinmonopolet en tydelig trend der nordmenn endrer drikkevaner. Spesielt sider med lavere alkoholprosent vinner terreng som et alternativ til tradisjonell musserende vin, noe som vekker debatt og glede i næringen.
Kort oppsummert
- Vinmonopolet ser en tydelig trend der salget av musserende vin går ned, mens salget av sider og øl øker rundt 17. mai.
Rundt 17. mai er salget på Vinmonopolet blant årets høyeste, men nordmenns drikkevaner er i endring. Salget av musserende vin går ned, mens sider og øl blir stadig mer populært.
Sider har ofte lavere alkoholprosent (rundt 6%) sammenlignet med musserende vin (rundt 12%), noe som i debatten om alkohol på barnas dag fremheves som et mer «barnevennlig» alternativ. Salget av sider økte med ni prosent i fjor og fortsetter å vokse. Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) forsker på siderkvalitet og smak, og bidrar til en næring i vekst.
Hardanger produserer rundt 80 prosent av norsk sider, og «Sider frå Hardanger» har beskyttet status. Sider fremheves også som et grønnere valg enn champagne, med lavere CO₂-utslipp per flaske. Vinmonopolet ser positivt på den økende interessen for lokalproduksjon.
Halvor Bing Lorentzen
Thomas Harris
Olav Bleie
Thomas Horne
Sofia Petrovic
Øyvind Løvdok
Vinmonopolet
Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO)
Innovasjon Norge
TV 2
Ullensvang
Vikebygd
Italia
England
USA
Oregon
Washington
Hardanger
Kanada
Bergen
Frankrike
Storbritannia
Tyskland