Nyhetssaker
17. mai: Nordmenn velger mer sider fremfor musserende

17. mai: Nordmenn velger mer sider fremfor musserende

TV2 logo

Når nasjonaldagen nærmer seg, ser Vinmonopolet en tydelig trend der nordmenn endrer drikkevaner. Spesielt sider med lavere alkoholprosent vinner terreng som et alternativ til tradisjonell musserende vin, noe som vekker debatt og glede i næringen.

Kort oppsummert

  • Vinmonopolet ser en tydelig trend der salget av musserende vin går ned, mens salget av sider og øl øker rundt 17. mai.

Rundt 17. mai er salget på Vinmonopolet blant årets høyeste, men nordmenns drikkevaner er i endring. Salget av musserende vin går ned, mens sider og øl blir stadig mer populært.

Sider har ofte lavere alkoholprosent (rundt 6%) sammenlignet med musserende vin (rundt 12%), noe som i debatten om alkohol på barnas dag fremheves som et mer «barnevennlig» alternativ. Salget av sider økte med ni prosent i fjor og fortsetter å vokse. Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) forsker på siderkvalitet og smak, og bidrar til en næring i vekst.

Hardanger produserer rundt 80 prosent av norsk sider, og «Sider frå Hardanger» har beskyttet status. Sider fremheves også som et grønnere valg enn champagne, med lavere CO₂-utslipp per flaske. Vinmonopolet ser positivt på den økende interessen for lokalproduksjon.

Halvor Bing Lorentzen

Thomas Harris

Olav Bleie

Thomas Horne

Sofia Petrovic

Øyvind Løvdok

Vinmonopolet

Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO)

Innovasjon Norge

TV 2

Ullensvang

Vikebygd

Italia

England

USA

Oregon

Washington

Hardanger

Kanada

Bergen

Frankrike

Storbritannia

Tyskland

17. mai: Sider blir stadig mer populært drikkevalg