Guinness-øl opplever en kraftig økning i popularitet, både i Norge og internasjonalt. Bryggeriet sliter med å møte den store etterspørselen, men utvider kapasiteten for å imøtekomme veksten.
Populariteten skyldes blant annet kjendisers interesse og virale trender på sosiale medier, som «splitting the G».
Guinness er også populært blant yngre øldrikkere fordi det har relativt lavt kaloriinnhold og oppleves som lettere enn vanlig pils.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Guinness sliter med å levere nok øl til Norge på grunn av en kraftig økning i etterspørselen, drevet av «Split the G»-trenden på sosiale medier. Flere utesteder frykter å gå tomme, og Ringnes beklager forsinkelser i leveransene. Guinness jobber med å øke produksjonen for å møte den økte populariteten.
12 dager siden
Artikkelen omhandler den store etterspørselen etter Guinness-øl, som har skapt leveringsproblemer for utesteder i Norge før påsken. Populariteten har økt kraftig, blant annet på grunn av en trend på TikTok. Ringnes, som leverer Guinness i Norge, beklager forsinkelsene og reduserte leveranser. Restaurantkonsernet Noho forventer å gå tom for øllet flere steder. Guinness jobber med å utvide kapasiteten for å møte etterspørselen.
2 måneder siden
Nordmenn viser økende interesse for alkoholholdige drikker med smak, noe som fører til flere produktlanseringer. Ringnes introduserer Saga, en ny merkevare med hard seltzer og cocktails, og erstatter eldre produkter. Hansa Borg bryggerier lanserer flere nyheter innen FAB-kategorien, inkludert Grevens sider og Hansa Lite Radler. Aass bryggerier fornyer designet på sine ølprodukter, mens Hansa oppdaterer utseendet på Clausthaler-boksene. Ringnes endrer også designet på 1664-blanc og lanserer 1664 Lager på boks.
1 dag siden
Økende global etterspørsel etter matcha-te skaper mangel. Produsenter i Japan sliter med å dekke behovet.
1 måned siden
Artikkelen omhandler den økende populariteten til Reformer pilates i Norge, en treningsform som har blitt populær gjennom sosiale medier og kjendiser. Sats Bislett introduserer nå Reformer-timer, og opplever stor interesse med lange ventelister allerede før oppstart. En av de som står på venteliste sier at hun tror folk vil prøve noe nytt. Treningsekspert Sølve Sundrehagen anbefaler Reformer for kombinasjonen av styrke og smidighet, og instruktør Adriane Andersen ser et stort potensial for videre spredning av treningsformen i Norge.
4 måneder siden
Mange butikker er nå utsolgt for Ringnes juleøl, og bryggeriet melder at de ikke vil produsere mer før jul. Kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad, forklarer at den store etterspørselen skyldes at ølet har vunnet flere øltester, i tillegg til priskonkurransen. Juleølet produseres i god tid før sesongen, og Ringnes har nå sendt ut det de forventer å selge. Kiwi opplyser at omtrent halvparten av deres butikker var tomme for Ringnes juleøl på lørdag. Priskrigen på juleøl har tidligere fått Kristelig folkeparti til å reagere.
25 dager siden
Flere gateløp i Norge melder om en markant økning i påmeldinger. Oslo Maraton har opplevd rekordtidlig utsolgt halvmaraton og stor interesse for øvrige distanser. Bergen City Marathon svarer på etterspørselen med å øke kapasiteten, mens Sentrumsløpet i Oslo raskt ble utsolgt til tross for utvidelse. Arrangørene forklarer populariteten med faktorer som forbedret utstyr, økt synlighet i sosiale medier, og etableringen av løpegrupper, som engasjerer både mosjonister og konkurranseløpere.
4 måneder siden
En intens priskrig på julevarer har ført til at mange populære produkter, inkludert Ringnes juleøl, er utsolgt i flere butikker. DinSide har undersøkt tilgjengeligheten og bekrefter at flere butikker i Oslo er tomme for Ringnes juleøl. Ringnes opplyser at de ikke vil produsere mer juleøl før jul, da produksjonen er planlagt i god tid før sesongen. Kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad, forklarer at den høye etterspørselen, kombinert med priskonkurransen, har ført til at varene er revet bort. Kunder som ikke har kjøpt juleøl ennå, risikerer å gå tomhendt hjem. Butikker med et bredere utvalg kan fortsatt ha noe juleøl fra Ringnes og andre merker.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
4 måneder siden
Taxfree-butikkene ved norske flyplasser opplever økt salg, spesielt av norsk akevitt og juleøl i julen. Gilde juleakevitt er den mest solgte drikken, mens Aass juleøl topper ølsalget. Italiensk vin er også populært. Til tross for økt etterspørsel etter alkoholfrie alternativer, er det forbudt for taxfree-butikkene å selge dette, samt nøtter og lokalmat. Dette skyldes at taxfree-utsalgene regnes som tollager med begrensede salgstillatelser. Viseadministrerende direktør i Travel Retail Norway (TRN), Haakon Dagestad, uttrykker at det er synd at de ikke får selge alkoholfrie produkter.
1 måned siden
Artikkelen tar for seg den kraftige økningen i vinterturismen i Lofoten, drevet av sosiale medier og økonomiske faktorer. Dette skaper et rekordår for næringslivet, men også utfordringer. Uerfarne turister i leiebiler fører til farlige situasjoner på veiene, og lokalbefolkningen opplever både fordeler og ulemper knyttet til økt press på ressurser og infrastruktur. Mens næringslivet omfavner veksten, reises det spørsmål om bærekraft og hvor mye turisme regionen egentlig tåler. Innovasjon Norge advarer mot overturisme, og artikkelen antyder at det er delte meninger om den massive tilstrømningen av turister.
4 måneder siden
Priskrigen på julevarer har ført til stor etterspørsel og hamstring i butikkene. Flere populære juleprodukter, som juleøl, marsipan og grøt, er vanskelig å få tak i. Leverandørene melder om at de ikke har kapasitet til å produsere mer av enkelte varer før jul. Coop har innført en maksgrense for antall julevarer per kunde for å forhindre hamstring. Både Kiwi og Rema 1000 melder om høy omsetning, men også risiko for tomme hyller. Ringnes bekrefter at det ikke produseres mer billig juleøl.
2 måneder siden
Kaféen Lille Betong i Oslo har opplevd en markant økning i popularitet etter at en video av deres skoleboller ble en viral sensasjon på TikTok. Dette har ført til lange, daglige køer og at bollene ofte er utsolgt på under en time. Eieren uttrykker et ønske om at «hypen» vil avta, slik at kaféen kan opprettholde sin avslappede atmosfære. En annen restaurant, Bob the Bagel, har også hatt lignende suksess gjennom sosiale medier. Forskning viser at influensere har stor påvirkningskraft, og at sosiale medier har endret restaurantbransjen, hvor autentisitet og evnen til å skape engasjement er nøkkelfaktorer for suksess.
1 måned siden
Artikkelen belyser den økende populariteten til proteinrike produkter i norske matbutikker. Meieriprodusenter som Q-meieriene og Tine responderer på etterspørselen ved å lansere nye produkter. Ifølge en ernæringsfysiolog dekker et balansert kosthold proteinbehovet for folk flest, mens en personlig trener argumenterer for at de som ønsker å bygge muskler trenger ekstra protein. Undersøkelser viser at et stort antall nordmenn anser protein som viktig, og at proteinprodukter appellerer til et bredt spekter av aldersgrupper.
2 måneder siden
Den såkalla «Dubai-sjokoladen» har blitt svært populær i Noreg, hovudsakleg på grunn av spreiing via TikTok. Butikkhyllene blir raskt tomme, og butikkar som Normal og Best Asia Bazar sel sjokoladen. Sistnemnde følgjer trendar frå sosiale medium for å tilby populære produkt. Samfunnsgeograf Karl-Fredrik Tangen påpeiker at store teknologiselskap tener på denne typen marknadsføring, og samanliknar fenomenet med tidlegare trendar som sportsdrikken Prime. Prisane på Dubai-sjokoladen varierer, og ein ser liknande tendensar med høg etterspurnad og prisvekst, mellom anna på Finn.no.