Nordmenn viser økende interesse for alkoholholdige drikker med smak, noe som fører til flere produktlanseringer. Ringnes introduserer Saga, en ny merkevare med hard seltzer og cocktails, og erstatter eldre produkter.
Hansa Borg bryggerier lanserer flere nyheter innen FAB-kategorien, inkludert Grevens sider og Hansa Lite Radler. Aass bryggerier fornyer designet på sine ølprodukter, mens Hansa oppdaterer utseendet på Clausthaler-boksene.
Ringnes endrer også designet på 1664-blanc og lanserer 1664 Lager på boks.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
I uke åtte lanseres hundrevis av nye produkter i dagligvarebutikkene, noe som fører til at mange eksisterende varer fjernes. Blant produktene som forsvinner er varianter av kjente merker som Grandiosa, Tuborg og Freia. Dagligvareforsker Alexander Schjøll påpeker at sunnhet er en viktig trend, men at mange produktlanseringer mislykkes. Produsenter som Ringnes og Tine justerer sortimentet basert på kundenes preferanser og begrenset hylleplass. Schjøll mener det er viktig å prøve ut nye produkter for å unngå stagnasjon, selv om det innebærer en risiko for at produkter flopper.
1 måned siden
Unge Høyre ønsker å tillate skjenking til klokken 06 for å snu trenden med konkurser i serveringsbransjen. De mener dagens regler fører til nachspiel og hardere drikking, og viser til at andre europeiske land har et mer avslappet forhold til alkohol. Helsepolitiker i Høyre, Erlend Svardal Bøe, er skeptisk til forslaget, men åpner for mer liberalisering i alkoholpolitikken, som blant annet direkte utsalg fra bryggerier og enklere alkoholreklame for norskproduserte produkter. Unge Høyre har fått støtte fra flere fylkeslag.
1 måned siden
Lerum og Brynild lanserer sukkerfri saft med godteri-inspirerte smaker som Gomp, Seigmenn og Stupedama. Spesielt Stupedama-smaken har vakt oppsikt, med beskrivelser som spenner fra hostesaft til Jägermeister. Dette følger trenden med godteri-saft, der Fun Light (Orkla) var tidlig ute og planlegger nye smaker til sommeren. Smågodtsaften har vært en salgssuksess, men er kun tilgjengelig i en begrenset periode.
1 måned siden
Artikkelen belyser den økende populariteten til proteinrike produkter i norske matbutikker. Meieriprodusenter som Q-meieriene og Tine responderer på etterspørselen ved å lansere nye produkter. Ifølge en ernæringsfysiolog dekker et balansert kosthold proteinbehovet for folk flest, mens en personlig trener argumenterer for at de som ønsker å bygge muskler trenger ekstra protein. Undersøkelser viser at et stort antall nordmenn anser protein som viktig, og at proteinprodukter appellerer til et bredt spekter av aldersgrupper.
4 måneder siden
Taxfree-butikkene ved norske flyplasser opplever økt salg, spesielt av norsk akevitt og juleøl i julen. Gilde juleakevitt er den mest solgte drikken, mens Aass juleøl topper ølsalget. Italiensk vin er også populært. Til tross for økt etterspørsel etter alkoholfrie alternativer, er det forbudt for taxfree-butikkene å selge dette, samt nøtter og lokalmat. Dette skyldes at taxfree-utsalgene regnes som tollager med begrensede salgstillatelser. Viseadministrerende direktør i Travel Retail Norway (TRN), Haakon Dagestad, uttrykker at det er synd at de ikke får selge alkoholfrie produkter.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i 2024, men ligger fortsatt over nivået før pandemien. Denne nedgangen tilskrives økt grensehandel og taxfree-salg. Samtidig ser man en kraftig vekst i salget av alkoholfritt drikke, som øker med 18 prosent og setter ny rekord. Salget av øl og cider øker også, mens rødvin, hvitvin og brennevin opplever nedgang. Trenden viser at nordmenn foretrekker lettere drikke med lavere alkoholprosent. Vinmonopolet er forberedt på økt salg før nyttårsaften og har gode lagre.
1 måned siden
Taxfree-butikkene på norske flyplasser får et utvidet vareutvalg etter en endring i tollregelverket. Tidligere har det kun vært tillatt å selge toll- og avgiftsfrie varer som alkohol, tobakk, sjokolade og kosmetikk. Nå kan butikkene også tilby lokalmat, alkoholfri drikke, nøtter og andre varer med merverdiavgift. Endringen kommer som en respons på økt turisme og et ønske om å tilby et bredere sortiment tilpasset internasjonale kunder. Samferdselsministeren fremhever at dette er positivt for kundene, norske merkevarer, bærekraft og verdiskaping. Avinor finansierer mindre lufthavner med inntektene fra taxfree-salget.
1 måned siden
Guinness-øl opplever en kraftig økning i popularitet, både i Norge og internasjonalt. Bryggeriet sliter med å møte den store etterspørselen, men utvider kapasiteten for å imøtekomme veksten. Populariteten skyldes blant annet kjendisers interesse og virale trender på sosiale medier, som «splitting the G». Guinness er også populært blant yngre øldrikkere fordi det har relativt lavt kaloriinnhold og oppleves som lettere enn vanlig pils.
3 måneder siden
En undersøkelse viser at mange nordmenn planlegger en alkoholfri januar etter en desember med mye alkohol. Gro Skulbru-Baadstrand deltar i «hvit januar» og sier hun er «metta» på alkohol etter jul. Undersøkelsen viser også at mange har gjennomført en slik måned tidligere, og at det er spesielt populært blant unge. Generalsekretær i Av-og-til, Ragnhild Kaski, mener dette viser at mange trenger en pause fra alkohol. Hun påpeker at mange opplever positive helseeffekter ved å avstå fra alkohol, som mer energi og bedre søvn. Vinmonopolet melder om rekordhøyt salg av alkoholfrie varer, noe som understreker trenden med økt fokus på alkoholfrie alternativer.
1 måned siden
Taxfree-butikkene på norske flyplasser utvider sortimentet til å inkludere lokalmat, snacks og alkoholfrie drikker. Dette er muliggjort ved at butikkene nå kan selge både taxfree-varer og varer med merverdiavgift. Avinor forventer at dette vil skape nye muligheter for norske produsenter, spesielt ved at utenlandske turister får tilgang til lokale produkter. Samtidig understrekes det at inntektene fra taxfree-salget er viktig for å finansiere mindre flyplasser i Norge.
3 måneder siden
Regjeringen arbeider med en veileder for å øke salget av lokal mat og drikke, med et mål om 25 milliarder kroner i omsetning innen 2035. Landbruksminister Geir Pollestad ønsker å utvide mulighetene for salg av alkoholholdig drikke direkte fra produsentene, inkludert sterkøl fra bryggerier, som i dag kun selges på Vinmonopolet. Dette skal redusere byråkrati for bøndene, øke selvforsyningsgraden og fremme norsk mat- og drikkekultur. De nye reglene skal også bidra til økt konkurranse og interesse for lokale produkter, uten å utfordre Vinmonopolets prinsipper.
4 måneder siden
En intens priskrig på julevarer har ført til at mange populære produkter, inkludert Ringnes juleøl, er utsolgt i flere butikker. DinSide har undersøkt tilgjengeligheten og bekrefter at flere butikker i Oslo er tomme for Ringnes juleøl. Ringnes opplyser at de ikke vil produsere mer juleøl før jul, da produksjonen er planlagt i god tid før sesongen. Kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad, forklarer at den høye etterspørselen, kombinert med priskonkurransen, har ført til at varene er revet bort. Kunder som ikke har kjøpt juleøl ennå, risikerer å gå tomhendt hjem. Butikker med et bredere utvalg kan fortsatt ha noe juleøl fra Ringnes og andre merker.
4 måneder siden
Priskrigen på juleøl mellom dagligvarekjeder som Extra, Rema 1000, Kiwi og Oda har ført til at prisen på en halvliter juleøl er redusert til under 20 kroner flere steder. KrFs nestleder Ida Lindtveit Røse kritiserer dette som uansvarlig og mener det kan bidra til økt alkoholforbruk i julen, noe som kan ramme barn i familier med alkoholproblemer. Dagligvarekjedene forsvarer seg med at prisreduksjonene skyldes hard konkurranse og understreker at de følger regelverket for markedsføring av alkohol. Samtidig fremhever de økte rabatter på alkoholfrie alternativer, som har opplevd en betydelig salgsøkning.
3 måneder siden
Landbruks- og matminister Geir Pollestad (Sp) ønsker å utvide mulighetene for alkoholsalg fra gårdsbutikker, men avviser samtidig ideen om sidermaraton i Hardanger. Han vil også vurdere markedsføringsreglene for alkohol, og viser til at staten selv markedsfører alkohol gjennom flyplasser og TV-programmer. Pollestad legger frem flere tiltak for å øke omsetningen av lokalmat og drikke til 25 milliarder innen 2035. Blant disse tiltakene er å heve anbudsgrensen for offentlige innkjøp og innføre krav om opprinnelsesmerking i serveringsbransjen.
10 dager siden
En løpebølge har truffet Norge, og sportsbutikkene melder om en kraftig økning i salg av løpesko og utstyr. XXL, Löplabbet og Intersport rapporterer om stor interesse, spesielt for konkurransesko og dyrere modeller. Nordmenn er opptatt av det nyeste utstyret, og løpevester og drikkesekker er blitt populært. Kundene er mer bevisste på hva de trenger, og etterspørselen etter «performance»-sko er stor. Spesielt «supertrainers» som Asics Superblast 2 er vanskelig å få tak i, da de raskt blir utsolgt.