Historien bak «liker»-knappen: Fra idé til Facebook-ikon
Den ikoniske «liker»-knappen, et symbol som har formet internett, har en historie som strekker seg langt tilbake i tid og involverer flere teknologipionerer. Selv om den nå er allestedsnærværende, var veien til suksess preget av både motstand og uventede konsekvenser.
Kort oppsummert
- Ideen om et tommelsymbol for å uttrykke mening ble først skissert av Bob Goodson hos Yelp for 20 år siden, men ble ikke tatt i bruk der.
Historien om «liker»-knappen, et sentralt symbol på internett, strekker seg fra antikkens Romerrike til moderne Silicon Valley. Teknologiselskaper tidlig på 2000-tallet, som Yelp, Twitter og Facebook, eksperimenterte med måter å utnytte menneskers behov for anerkjennelse. Hos Yelp skisserte Bob Goodson et tommelsymbol for 20 år siden, men selskapet valgte andre reaksjonsknapper.
Facebook ble selskapet som sterkest assosieres med knappen, selv om administrerende direktør Mark Zuckerberg var skeptisk i nesten to år. Knappen ble lansert på Facebook 9. februar 2009.
Den viste seg raskt å være svært effektiv for å holde brukere engasjert og samle data for annonsering. I 2016 utvidet Facebook med flere reaksjonsmuligheter. Til tross for suksessen har knappen også fått kritikk for å bidra til emosjonelle problemer, spesielt blant tenåringer, ved å skape press rundt mottakelse av innlegg.
Bob Goodson
Russ Simmons
Mark Zuckerberg
Martin Reeves
AP
Yelp
PayPal
YouTube
Gmail
Romerriket
Silicon Valley