Det norske sosiale mediet Hudd opplever sterk brukervekst og har passert 70 000 brukere. Selskapet vurderer ekspansjon i Norden og Europa, men mangler gode verifiseringsløsninger i flere land.
En ekspert mener Hudd vil slite med å utfordre Facebook, da nordmenn er vant til plattformen og Facebook fungerer som en infrastruktur for mange.
For å lykkes må Hudd tilby en unik opplevelse eller fokusere på en nisje som lokalsamfunn og hyperlokal kommunikasjon.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
25 dager siden
Den norske sosiale plattformen Hudd opplever økt popularitet, spesielt etter Donald Trumps tilbakekomst i amerikansk politikk. Digitaliseringsminister Karianne Tung understreker viktigheten av etiske medieplattformer og registrerte seg nylig som bruker nummer 100 000. Hudd ble startet i 2024 og krever Vipps eller BankID ved registrering for å unngå falske profiler, og selskapet lover ingen algoritmer og innhold i kronologisk rekkefølge. Selskapet lagrer data i Europa og selger ikke data til tredjeparter. Tung har selv erfaring med falske profiler i sitt navn, noe som understreker behovet for tiltak mot misbruk.
25 dager siden
En Facebook-gruppe for boikott av amerikanske varer har vokst raskt, men eksperter stiller spørsmål ved effekten av en full boikott. Vanskeligheten med å unngå amerikanske produkter i hverdagen, kombinert med Norges tette integrasjon med USA, gjør en bred boikott utfordrende. Det foreslås å fokusere på enkeltselskaper som Tesla, men artikkelen advarer også mot proteksjonisme og viktigheten av kildekritikk i brukergenererte fora. Målet er å styrke europeisk og norsk næringsliv for å stå sterkere i en internasjonal handelssituasjon.
1 måned siden
Lars Magne Hovtun tar et oppgjør med amerikanske teknologigiganter som Facebook og Google, og bytter til norske alternativer som Runbox, Vivaldi, JottaCloud og Hudd. Han begrunner valget med frykt for hvor dataen kan ende opp og et ønske om å støtte norsk næringsliv. Flere nordmenn deler Hovtuns bekymringer, noe som har ført til en markant økning i brukere for norske selskaper som JottaCloud og Hudd. Disse selskapene rapporterer om en kraftig vekst, drevet av økt bevissthet rundt personvern og politisk makt i "Big Tech". IT-ekspert Torgeir Waterhouse understreker viktigheten av å velge europeiske løsninger for å unngå at data havner i amerikanske myndigheters hender. Hovtun håper hans eksempel vil inspirere flere til å ta tilbake kontrollen over egne data og støtte lokale alternativer.
1 måned siden
Artikkelen omhandler den økende konkurransen om strøm i Norge, der datasentre nå dominerer strømkøen. Datasentrenes kraftbehov har økt kraftig de siste årene, drevet av datalagring og digitalisering, noe som skaper utfordringer for andre næringer og forsyningssikkerheten. Statnett understreker at de behandler alle likt, men kapasiteten er begrenset. Datasenterbransjen møter kritikk og arbeider for å bedre sitt omdømme. Samtidig advarer analytikere om at manglende kraftproduksjon kan føre til kraftmangel i Norge, fordi etterspørselen vokser raskere enn tilbudet.
1 måned siden
Artikkelen tar for seg den kraftige økningen i vinterturismen i Lofoten, drevet av sosiale medier og økonomiske faktorer. Dette skaper et rekordår for næringslivet, men også utfordringer. Uerfarne turister i leiebiler fører til farlige situasjoner på veiene, og lokalbefolkningen opplever både fordeler og ulemper knyttet til økt press på ressurser og infrastruktur. Mens næringslivet omfavner veksten, reises det spørsmål om bærekraft og hvor mye turisme regionen egentlig tåler. Innovasjon Norge advarer mot overturisme, og artikkelen antyder at det er delte meninger om den massive tilstrømningen av turister.
1 dag siden
Normal-kjeden feirer en stor milepæl med åpningen av sin butikk nummer 200 i Norge. Selskapet fortsetter sin raske ekspansjon og planlegger flere store butikker.
2 måneder siden
Nisjebanken Instabank flagger ut og søker banklisens i Finland, begrunnet med konkurranseulemper i Norge. Banken mener norske særregler er for restriktive og hindrer utvikling og ekspansjon i Europa. Finansforbundet uttrykker bekymring for tap av arbeidsplasser og kompetanse som følge av utflaggingen. Instabank hadde positiv utvikling i fjerde kvartal med økte renteinntekter og utlån, spesielt innen bedriftssegmentet. Selskapet planlegger lansering av nye produkter i Tyskland og Finland for å styrke sin posisjon i Europa.
3 måneder siden
Den kinesiske appen RedNote, også kjent som Xiaohongshu, har opplevd en kraftig økning i popularitet i USA og Norge, samtidig som TikTok står overfor et mulig forbud i USA. Appen, som beskrives som en kombinasjon av Instagram og Pinterest, har raskt klatret på nedlastingslistene. Teknologiekspert Hans-Petter Nygård-Hansen uttrykker bekymring over at brukere flytter seg fra en kinesisk app til en annen, og advarer mot potensielle sikkerhetsrisikoer og datainnsamling. Han påpeker at et TikTok-forbud kunne vært en anledning for unge til å redusere sin tid på sosiale medier, men at mange nå ser RedNote som en ny plattform for innholdsskaping og inntektsmuligheter.
4 måneder siden
Det er en markant økning i antall unge gründere i Norge, med en økning på 14 prosent i aldersgruppen 16-24 år fra 2022 til 2023. Guro Berntzen-Haziri (27) er en av disse, som etter å ha opplevd fødselsdepresjoner, startet nettbutikken Lykkesjel og en fysisk smykkebutikk i Sarpsborg. Hun selger «evighetsarmbånd», en trend hun har hentet fra utlandet. Innovasjon Norge ser positivt på denne utviklingen, da Norge har hatt færre unge gründere enn andre sammenlignbare land. Sosiale medier spiller en viktig rolle i å forenkle prosessen for unge gründere, ved å dele tips og triks.
21 dager siden
Nettavisen har oppnådd lønnsomhet og vekst uten statsstøtte, i motsetning til mange andre medier. Avisen forklarer sin suksess med evnen til å være kostnadseffektiv og et liberalt verdisett. Redaktøren fremhever den norske tillitskulturen og respekten for ulike synspunkter som en viktig faktor for avisens suksess. Selv om avisen er lønnsom, er det bekymringer knyttet til konkurransen fra store teknologiselskaper og behovet for å nå yngre lesere. Nettavisen satser nå på videoinnhold og sosiale medier for å engasjere et yngre publikum.
1 måned siden
Artikkelen omhandlar den aukande utbygginga av små kraftverk i Noreg, trass i at myndigheitene slit med å få sving på kraftløftet. Jens Stoltenberg sin tale om at «smått er godt» har ført til ein boom i småkraftverk, der det no er 1433 slike anlegg. NRK si kartlegging viser at 62 nye er under bygging og 158 er godkjende, noko som til saman kan gje 1,4 TWh. Tilhengarar meiner dette er nødvendig for det grøne skiftet og distriktsutvikling, medan motstandarar peikar på skadane på vassdrag og at eit fåtal store kraftverk kan vere meir berekraftig. Samstundes meiner Fornybar Noreg at alle former for fornybar energi trengst for å nå klimamåla.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler økningen av ADHD-utredninger i Norge, hvor mange opplever å ikke bli tatt på alvor eller blir avvist. Helsevesenet rapporterer om en økning i klager og systemet sliter med å håndtere den store pågangen. Spesielt etter pandemien har henvendelsene økt, hvor sosiale medier blir trukket frem som en mulig årsak. Helse Sør-Øst avviser en betydelig andel av henvisningene, og Statsforvalterne ser en markant økning i klager. Pasient- og brukerombudet mener dette indikerer at systemet ikke fungerer tilfredsstillende, og at det er et gap mellom pasientenes forventninger og tjenestenes tilbud.
2 måneder siden
Nordea Norge-sjef Randi Marjamaa uttaler at banken er sulten på mer vekst i det norske markedet etter å ha passert én million privatkunder. Til tross for økt konkurranse, har Nordea en klar vekststrategi og ser positivt på norsk økonomi. Marjamaa påpeker at husholdningene har fått bedre råd, sparingen har økt, og det er mer optimisme i boligmarkedet. Hun forventer rentekutt fra Norges Bank og ser tegn til økt aktivitet i bygg- og anleggsbransjen i 2025. Nordea er opptatt av å være konkurransedyktige og mener de har mer å tilby kundene.
1 måned siden
Appen e-tilbudsavis, som lar brukerne søke etter og sammenligne dagligvaretilbud, har opplevd kraftig vekst. Bruken har økt med 20 prosent det siste året, og appen har registrert 53 millioner søk etter tilbud. Appen skiller seg ut ved at den lar brukerne sortere tilbud etter pris per kilo eller liter, noe som gjør det lettere å finne de beste tilbudene. Kjøttdeig er den mest populære varen å søke etter. Norge skiller seg ut fra nabolandene med tidspunkt for kundeaviser og bruk av relative priser.
6 dager siden
Strømkøen i Norge øker ettersom mange bedrifter søker strøm til nye satsinger og fabrikker. Behovet vokser særlig raskt fra datasentre, som nå dominerer etterspørselen. I innlandet oppstår det en konflikt mellom tradisjonell industri, som våpenproduksjon, og den økende strømbruken til datasentre som håndterer store mengder videoinnhold. Artikkelen stiller spørsmål ved hvordan denne utfordringen kan løses, og anbefaler å høre E24-podden med journalister som diskuterer situasjonen nærmere.