
Norsk radio feirer 100 år: Samler lyttere og møter digitale utfordringer
4 måneder siden siste oppdatering
3 min lesetid
4 måneder siden siste oppdatering
3 min lesetid
Norsk radio feirer 100 år som et samlende medium. Til tross for digitalisering beholder radioen sin sterke posisjon.
Artikkelen markerer radioens 100-årsjubileum i Norge, som startet med Kringkastingsselskapet A/S i 1925 og NRK i 1933. Radioen har historisk sett samlet nordmenn og har beholdt høy oppslutning selv etter fremveksten av internett og digitale medier, med millioner av daglige og ukentlige lyttere.
Mediet har fornyet seg over tid, som vist ved endringer i barneprogrammer. Nå står norske lydmedier overfor utfordringer fra internasjonale teknologiselskaper som kontrollerer distribusjon via strømming.
Norske aktører, inkludert NRK, Bauer Media, P4-gruppen og Norsk Lokalradioforbund, samarbeider med myndighetene for å sikre tilgang til norsk innhold i fremtiden. NRK Radio-appen nevnes som et eksempel på tilpasning til strømming.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!