Nyhetssaker
NRK logo

NRK

Norsk radio feirer 100 år: Samler lyttere og møter digitale utfordringer

Norsk radio feirer 100 år som et samlende medium. Til tross for digitalisering beholder radioen sin sterke posisjon.

2 måneder siden

3 min lesetid

Kort oppsummert

  • Norsk radio feirer 100 år siden Kringkastingsselskapet A/S fikk konsesjon i 1925.

Artikkelen markerer radioens 100-årsjubileum i Norge, som startet med Kringkastingsselskapet A/S i 1925 og NRK i 1933. Radioen har historisk sett samlet nordmenn og har beholdt høy oppslutning selv etter fremveksten av internett og digitale medier, med millioner av daglige og ukentlige lyttere.

Mediet har fornyet seg over tid, som vist ved endringer i barneprogrammer. Nå står norske lydmedier overfor utfordringer fra internasjonale teknologiselskaper som kontrollerer distribusjon via strømming.

Norske aktører, inkludert NRK, Bauer Media, P4-gruppen og Norsk Lokalradioforbund, samarbeider med myndighetene for å sikre tilgang til norsk innhold i fremtiden. NRK Radio-appen nevnes som et eksempel på tilpasning til strømming.

Alf Prøysen

Thorbjørn Egner

Anne-Cath. Vestly

Kringkastingsselskapet A/S

NRK

Bauer Media

P4-gruppen

Norsk Lokalradioforbund

Norge

Oslo

Søm kirke

Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!

Liknende artikler