
NRK
Norsk radio feirer 100 år: Samler lyttere og møter digitale utfordringer
Norsk radio feirer 100 år som et samlende medium. Til tross for digitalisering beholder radioen sin sterke posisjon.
2 måneder siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Norsk radio feirer 100 år siden Kringkastingsselskapet A/S fikk konsesjon i 1925.
Artikkelen markerer radioens 100-årsjubileum i Norge, som startet med Kringkastingsselskapet A/S i 1925 og NRK i 1933. Radioen har historisk sett samlet nordmenn og har beholdt høy oppslutning selv etter fremveksten av internett og digitale medier, med millioner av daglige og ukentlige lyttere.
Mediet har fornyet seg over tid, som vist ved endringer i barneprogrammer. Nå står norske lydmedier overfor utfordringer fra internasjonale teknologiselskaper som kontrollerer distribusjon via strømming.
Norske aktører, inkludert NRK, Bauer Media, P4-gruppen og Norsk Lokalradioforbund, samarbeider med myndighetene for å sikre tilgang til norsk innhold i fremtiden. NRK Radio-appen nevnes som et eksempel på tilpasning til strømming.
Alf Prøysen
Thorbjørn Egner
Anne-Cath. Vestly
Kringkastingsselskapet A/S
NRK
Bauer Media
P4-gruppen
Norsk Lokalradioforbund
Norge
Oslo
Søm kirke
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!