Youtube markerer 20 år som den ledende videodelingsplattformen, fra den spede starten med "Me at the zoo" til dagens globale fenomen. Nordmannen Lasse Gjertsen opplevde tidlig viral suksess med sin kreative video "Hyperactive".
En medieforsker forklarer at YouTubes vedvarende popularitet skyldes dens evne til å favne et bredt spekter av innhold og brukere.
Plattformen har utviklet seg fra et sted for underholdning til også å bli en viktig ressurs for informasjon og opplæring, med avanserte algoritmer som bidrar til å styre innholdsstrømmen for sine 2,5 milliarder brukere.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
YouTube markerer 20 år med et tilbakeblikk på populære videoklipp. «Baby Shark Dance» troner øverst med over 15 milliarder visninger, popularisert av barneunderholder Johnny Only. Norske artister som Alan Walker, A-ha og Ylvis har også oppnådd stor suksess på plattformen. Kjendiser deler sine favoritter, fra Lasse Gjertsens animasjoner til Prince sin hyllest til George Harrison, samt et utall kattevideoer.
2 dager siden
Norsk radio feirer 100 år som et samlende medium. Til tross for digitalisering beholder radioen sin sterke posisjon.
1 måned siden
Artikkelen ser tilbake på bloggens 20-årige historie i Skandinavia, med fokus på «rosabloggere» og deres innflytelse. Den beskriver hvordan bloggere som «Blondinbella» inspirerte en generasjon unge jenter til å dele sine liv på nettet, og hvordan dette utviklet seg til en profesjonell influenserbransje. Artikkelen belyser kritikken mot bloggere for å fremme overfladiskhet og kroppspress, men anerkjenner samtidig deres rolle i å åpne for diskusjoner om feminisme og identitet. TV-serien «Bloggerne» trekkes frem som et eksempel på hvordan bloggere fikk en bredere plattform og ble en del av populærkulturen. Avslutningsvis konstateres det at bloggere har utviklet seg til influensere på sosiale medier, men at utfordringene knyttet til markedsføring og kommersialisering fortsatt er aktuelle.
14 timer siden
To profilerte påvirkere med stor rekkevidde blant unge møttes til politisk debatt på YouTube. Videoen har fått stor oppmerksomhet og hylles for å engasjere unge velgere før valget.
21 dager siden
Nettavisen har oppnådd lønnsomhet og vekst uten statsstøtte, i motsetning til mange andre medier. Avisen forklarer sin suksess med evnen til å være kostnadseffektiv og et liberalt verdisett. Redaktøren fremhever den norske tillitskulturen og respekten for ulike synspunkter som en viktig faktor for avisens suksess. Selv om avisen er lønnsom, er det bekymringer knyttet til konkurransen fra store teknologiselskaper og behovet for å nå yngre lesere. Nettavisen satser nå på videoinnhold og sosiale medier for å engasjere et yngre publikum.
2 måneder siden
Bård Tufte Johansen skapte en viral sensasjon med en humoristisk video for å promotere sitt stand up-show i Laukvik, Lofoten. I videoen fleiper han om manglende publikum og modifiserer sine Tesla-biler med teip og tusj, og endrer merket til Volvo og Toyota. Videoen har raskt spredt seg og oppnådd over 1,7 millioner visninger. Ken Rune Berg, arrangøren, uttrykker overraskelse over den enorme responsen, men melder om økt billettsalg. Videoen har skapt stort engasjement, og mange har reagert sterkt på stuntet.
3 måneder siden
Nettavisen har testet en rekke strømmetjenester for 2025. Netflix er kåret til best i test, med et bredt utvalg av innhold og et godt spillarkiv. Prime Video fremheves som det beste kjøpet, med mye innhold til en lav pris. TV 2 Play anbefales også, men prisen trekkes frem som en utfordring. SkyShowtime har mange gode serier, men mangler jevnlig nytt innhold. Strim og Allente tilbyr pakker med flere strømmetjenester og TV-kanaler, noe som kan være en god løsning for familier. Artikkelen gir også en oversikt over en rekke andre strømmetjenester, inkludert gratisalternativer som Pluto TV og Plex, samt nisjetjenester som Mubi og Qello.
4 måneder siden
Sjimpansen Julius, kjent fra Dyreparken i Kristiansand, feiret sin 45-årsdag med en storstilt markering. Dyrepasserne hadde laget en frossen etasjekake av smoothie, fylt med frukt og grønnsaker, som er sjimpansenes favorittgodbiter. Julius og resten av flokken åpnet også gaver. Feiringen ble sendt direkte på YouTube. Julius ble forlatt av moren sin etter fødselen i 1979, og vokste opp hos mennesker. Han slet med å bli en del av flokken, men ble gjenforent med de andre sjimpansene i 2005 og er nå leder.
4 måneder siden
Sjimpansen Julius feirer sin 45-årsdag i Kristiansand Dyrepark. Han ble forlatt av moren sin kort tid etter fødselen og vokste opp hos menneskefamilier. Dette førte til flere TV-programmer på 1980-tallet, der seerne fulgte den unge sjimpansens liv. Julius ble en populær figur i Norge. Han har også hatt utfordringer, inkludert en alvorlig sykdom i 2019 etter å ha fått i seg narkotika. I dag er Julius frisk og leder sjimpanseflokken i dyreparken. Han er en del av et internasjonalt bevaringsprogram for å beskytte den truede vestafrikanske sjimpansen.
2 måneder siden
Tobias Tverberg (24) fra Sandefjord investerte én million kroner i et fond etter å ha spart penger fra panting og deltidsjobber siden 2022. Han startet med flaskepanting og småjobber for å bygge kapital. En TikTok-video der han viser hvordan han tjener 60.000-100.000 kroner ekstra i måneden gjennom investeringer, ble svært populær. Tverberg deler sine tips om investering og understreker viktigheten av å starte i det små og ikke investere mer enn man har råd til å tape. Økonom Lene Drange roser Tverbergs initiativ, men anbefaler å spre risikoen ved å investere i ulike markeder, inkludert bolig.
3 måneder siden
Barne-TV-programmet Fantus Musikantus har oppnådd stor popularitet og var det mest sette programmet på NRK eller TV 2 i 2024, med over 1,4 millioner visninger. Programmet er rettet mot ettåringer og har en kjønnsløs figur ved navn Fantus, som er lillesøsken til Fantorangen. Til tross for at helsedirektoratet fraråder skjermbruk for barn under to år, er mange småbarnsforeldre begeistret for programmet. Leketøysbutikker melder om stor etterspørsel etter Fantus-bamser, som er utsolgt flere steder. NRK Super har utviklet Fantus for å tilby et kvalitetstilbud til de yngste barna, med fokus på bevegelse, musikalsk lek og herming. Foreldre opplever at barna lærer av programmet, og at det er underholdende for både barn og voksne.
3 måneder siden
Nettavisen har lansert «Dagens snakkis», et konsept der de presenterer en dagsaktuell sak med åpent kommentarfelt. Konseptet har som mål å samle diskusjoner og gi stemme til flere. Den første saken handlet om Sylvi Listhaug og fikk stor respons med 50.000 sidevisninger og over 100 kommentarer. En kommentar fikk 218 tomler opp, og saken fikk 430 kommentarer på Facebook. Sjefredaktør Gunnar Stavrum er fornøyd med engasjementet og mener konseptet bidrar til en folkelig og opplyst debatt. «Dagens snakkis» var en av de mest leste sakene den dagen, med lang lesetid.
1 måned siden
Nettavisen opplevde en betydelig økning i opplaget i 2024, med en vekst på tolv prosent. Sjefredaktør Gunnar Stavrum fremhever avisens evne til omstilling og utnyttelse av endringer som nøkkelen til suksessen. Avisen forventer økte inntekter i 2025. Magasinsjef Lars Wærstad understreker viktigheten av å forstå hva leserne ønsker. Redaktør Liv Ingrid Mellemseter peker på totalpakken +Alt, som inkluderer lokalaviser, podkasttjenesten Untold og sportsplattformen Direktesport, som en viktig faktor for abonnentenes lojalitet. Direktesport, med norsk fotball i spissen, er en sentral del av sportstilbudet.
2 måneder siden
Kaféen Lille Betong i Oslo har opplevd en markant økning i popularitet etter at en video av deres skoleboller ble en viral sensasjon på TikTok. Dette har ført til lange, daglige køer og at bollene ofte er utsolgt på under en time. Eieren uttrykker et ønske om at «hypen» vil avta, slik at kaféen kan opprettholde sin avslappede atmosfære. En annen restaurant, Bob the Bagel, har også hatt lignende suksess gjennom sosiale medier. Forskning viser at influensere har stor påvirkningskraft, og at sosiale medier har endret restaurantbransjen, hvor autentisitet og evnen til å skape engasjement er nøkkelfaktorer for suksess.
3 måneder siden
Joakim Jørgensen (28) har skapt en suksessfull virksomhet innen turistnæringen ved å utnytte Airbnb og nordlyssafari. Han startet med å leie ut sin egen leilighet og administrerer nå en portefølje på 10 leiligheter, i tillegg til å drive nordlyssafari med to minibusser. Jørgensen har omsatt for to millioner kroner på en måned med nordlyssafari og mener at han har knekt koden for å tjene penger på turister. Han har lært seg det meste gjennom YouTube og podcaster, og mener at formell utdanning er unødvendig. Jørgensen planlegger nå å ta et friår og ønsker å gi tilbake til samfunnet etter å ha tjent gode penger. Reiselivsforsker Åsa Helen Grahn påpeker at korttidsutleie kan skape problemer for lokalbefolkningen, men at Jørgensens entreprenørskap også har positive ringvirkninger.