
Politikere i kø for Youtube-debatt for å nå unge.
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
Et nytt Youtube-basert debattprogram kalt «20 mot 1», drevet av influensergruppen «Gutta», har oppnådd enorm popularitet blant unge seere. Dette har ført til at Norges fremste politikere nå aktivt søker deltakelse for å engasjere en ellers vanskelig tilgjengelig velgergruppe før stortingsvalget.
Youtube-debattprogrammet «20 mot 1», ledet av påvirkerne «Gutta» (Snorre Klanderud, Oskar Westerlin, Sebastian Brevik og Henrik Viken), har blitt et fenomen med hundretusener av visninger, spesielt blant unge menn. Suksessen har ført til at toppolitikere som Erna Solberg (H), statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og Sylvi Listhaug (Frp) ønsker å delta for å nå unge velgere før stortingsvalget 8.
september. Sosiale medier-forsker Eli Skogerbø ved Universitetet i Oslo påpeker at plattformen er viktig for å engasjere unge menn med lav tillit til tradisjonelle medier.
«Gutta» håper programmet kan øke valgdeltakelsen blant unge, noe studenten Noa Strandhagen (20) mener formatet appellerer til med relevante spørsmål.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!