Nyhetssaker

Leo (16) lager populære norske «brainrot»-videoer på TikTok

NRK logo

16 år gamle Leo har oppnådd stor suksess på TikTok med sine absurde, KI-genererte «brainrot»-videoer som får hundretusener av visninger. Trenden, som har spredt seg internasjonalt, reiser spørsmål om dens innvirkning på seernes mentale tilstand, til tross for navnet.

Leo (16) lager norske «brainrot»-videoer på TikTok

Kort oppsummert

  • Leo (16) lager populære norske «brainrot»-videoer på TikTok ved hjelp av KI-genererte tekster og bilder.

16 år gamle Leo har blitt en populær skaper av «brainrot»-videoer på TikTok, hvor han bruker kunstig intelligens (KI) til å generere absurde historier og bilder. Hans mest sette video har over 600. 000 visninger.

Trenden, som innebærer KI-genererte videoer av absurde situasjoner med tilhørende KI-stemmer, oppsto i Italia før den spredte seg globalt. Leo og en venn bestemte seg for å lage en norsk versjon av trenden. Ordet «brainrot» ble kåret til årets ord av Oxford University i fjor, definert som mental forverring fra uutfordrende innhold.

Spaltist Peder Nyeggen mener imidlertid at humoren er «ganske smart» og en kommentar til dagens skjermkultur. Humorforsker John Magnus Dahl er skeptisk til ordet «brainrot» og mener eventuell negativ påvirkning er midlertidig. Leo merker nå at interessen for «norsk brainrot» er dalende på TikTok.

Leo

Peder Nyeggen

John Magnus Dahl

NRK

Aftenposten

Oxford University

ChatGPT

Norge

Italia