
Unges leseevne faller forskere peker på sosiale medier
En nyhetsartikkel utforsker hvorfor unges leseevne faller. Forskere peker på sosiale medier og skjermbruk som mulige årsaker.
Kort oppsummert
- Unge foretrekker visuelt innhold som TikTok fremfor lange tekster som gamle blogger.
Artikkelen tar for seg unges synkende leseevne og mulige årsaker til dette. Elever ved Heggen videregående skole i Harstad uttrykker at de heller ser en TikTok-video enn å lese et gammelt blogginnlegg.
Forskning, inkludert PISA- og PIRLS-undersøkelsene, viser en tilbakegang i norske elevers leseferdigheter og leseglede. Stipendiat Viktoria Loretto Holsey Foss ved Universitet i Stavanger peker på tre hypoteser: lesing på skjerm fører til mer overfladisk lesing, unges lesekondis svekkes fordi de leser færre lange tekster, og sosiale medier kan føre til distraksjon.
Foss understreker at lesemuskelen kan trenes opp.
Mariamawit Ashenafe
Sophie Elise
Maja Pauline Tronsdatter Johnsen
Szymon Aleksander Chrusciel
Viktoria Loretto Holsey Foss
Heggen videregående skole
Ungdata-undersøkelsen
Universitet i Stavanger
Skjermbrukutvalget
NRK
Harstad
Stavanger