
Taxfree-feller: Sjekk sjokoladens skyhøye kilopris
4 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
4 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
En professor advarer mot taxfree-butikkenes «3 for 2»-tilbud på sjokolade, som ofte skjuler en svært høy kilopris. Til tross for tilsynelatende rabatter, utnytter markedsføringen reisendes svekkede impulskontroll og kan føre til at man aksepterer priser man ellers ville avvist.
Professor emeritus Tor W. Andreassen fra Norges Handelshøyskole (NHH) advarer mot taxfree-butikkenes «3 for 2»-tilbud på sjokolade, som han beskriver som et klassisk eksempel på prispsykologi. Tilbudet med 20 prosent rabatt ved kjøp av tre enheter kan virke attraktivt, men den faktiske gevinsten i kroner er liten, og forbrukere lar seg ofte påvirke mer av prosenttall enn av reell enhetspris.
For eksempel er kiloprisen for «M & M» 361 kroner, mens «Maltesers» koster hele 458 kroner per kilo. Andreassen forklarer at slike markedsføringstriks utnytter psykologiske effekter som innramming, ankerpriser og impulskjøp. I reisesituasjoner er folk ofte slitne, stresset og mindre rasjonelle, noe som gjør dem mer mottakelige for rabattsignaler og villige til å «belønne seg selv».
Dette svekker impulskontrollen og fører til at man aksepterer priser man normalt ville avvist. For å unngå dyre feilkjøp anbefaler Andreassen å fokusere på kilopris eller enhetspris, sammenligne med priser hjemme, og vurdere å bruke «klikk og hent»-løsninger for å bestille varer i roligere omgivelser. Travel Retail Norway, som driver 15 butikker på flyplassene i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim, økte omsetningen til 4,9 milliarder kroner i 2024, opp fra 4,6 milliarder året før, og leverte overskudd etter et underskudd i 2023.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!