
Norske varer driver vekst i taxfree-salget på flyplasser
23 timer siden siste oppdatering
2 min lesetid
23 timer siden siste oppdatering
2 min lesetid
Til tross for at den totale taxfree-omsetningen fortsatt ligger under 2019-nivå, opplever norske produkter en betydelig salgsøkning på flyplassene. Denne veksten skyldes primært utenlandske turister som aktivt søker varer med tydelig norsk preg, noe som bidrar til å kompensere for tapte inntekter fra reduserte tobakkskvoter.
Taxfree-butikkene på Norges største flyplasser, drevet av Travel Retail Norway (TRN), sliter fortsatt med å nå omsetningsnivået fra 2019. Viseadministrerende direktør Haakon Dagestad forklarer at dette skyldes regjeringens kutt i tobakkskvoten fra 200 til 100 sigaretter i 2022, samt fjerning av muligheten til å bytte tobakk mot ekstra vin, noe som har ført til betydelige inntektstap for Avinor. Likevel har salget av varer med et særnorsk preg, som Freia Melkesjokolade, Bamsemums, Harahorn Gin og multedrops, «tatt helt av» etter pandemien.
Denne trenden, som har utviklet seg gradvis siden 2018, drives spesielt av utenlandske turister, særlig kinesere, som bruker mest penger per person på avgang. Nordmenn handler oftere ved ankomst, men turister tar med seg norske varer ut av landet. Produkter fra Freia, Nidar, Fjåk, Tufto, Nittedal Sjokoladefabrikk og Møllers Tran er populære.
Den samme interessen for norske produkter, som kaviar, tran og Kvikk Lunsj, observeres også i turistområder som Lærdal. TRN planlegger å utvide sortimentet av slike produkter, selv om omlegging av fabrikklinjer tar tid.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!