
Fylkeskommuner advarer om dyrere kollektiv eller kutt i tilbud
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Seks fylkeskommuner på Østlandet advarer om at kollektivtilbudet må kuttes eller billettprisene økes uten mer statlig finansiering. Dette dilemmaet oppstår til tross for et felles ønske om å få flere til å velge buss, trikk og tog, noe som kan undergrave miljømål og tilgjengelighet.
Seks fylkeskommuner på Østlandet, uavhengig av politisk styring, varsler om nødvendige kutt i rutetilbudet eller økte billettpriser. Dette skyldes manglende statlig finansiering til kollektivsektoren. En enkeltreise i to soner koster allerede over 60 kroner, selv med rabatt, noe som gjør kollektivtransport til en kostbar affære for mange.
Til tross for at det er et uttalt mål å få flere til å velge kollektivt fremfor bil, blant annet gjennom tiltak som stenging av kollektivfelt for elbiler og etablering av pendlerparkeringer, undergraves dette av høye priser og utfordringer som fulle eller forsinkede tog. Selv om bilkjøring også er dyrt med bompenger, drivstoff og andre utgifter, oppleves det ofte som mer forutsigbart. Statssekretær Cecilie Knibe Kroglund fra Arbeiderpartiet peker på at fylkenes økonomi er styrket, og lover økte frie inntekter til kommunesektoren på 4,2 til 4,9 milliarder kroner neste år.
Fylkeskommunene mener imidlertid at dette ikke er tilstrekkelig for å dekke kollektivsektorens behov, da kommunesektoren er stor og mange skal dele på midlene. Opposisjonspartier som Rødt, MDG og Venstre har foreslått ulike løsninger, inkludert nasjonale reisekort og ekstra bevilgninger. Det understrekes at øremerkede midler til kollektivtransport må prioriteres på den politiske agendaen etter valget.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!