Matcha-boom i Japan: Turisme og vær skaper mangel
Den globale matcha-trenden, drevet av sosiale medier og rekordhøy turisme, har ført til en betydelig te-mangel i Japan. Produsenter sliter med å møte den økende etterspørselen, forsterket av dårlige avlinger og stigende priser.
1 dag siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Global matcha-trend og rekordhøy turisme i Japan (36,9 millioner i 2024) har skapt stor etterspørsel.
Sammendrag
Den globale populariteten til matcha, drevet av trender på sosiale medier som TikTok og en rekordhøy turistboom i Japan, har ført til en betydelig te-mangel. I 2024 besøkte hele 36,9 millioner internasjonale turister Japan, en ny rekord, og mange av disse har fått smaken på ekte japansk matcha. Dette har satt et enormt press på produsentene, hvorav Ippodo og Marukyu Koyamaen allerede i oktober 2024 varslet at de måtte kutte salget av enkelte produkter på grunn av tomme lagre.
Problemet forsterkes av dårlige avlinger; ekstrem varme i Kyoto-området i fjor sommer førte til redusert produksjon i vår, med bønder som Masahiro Yoshida som rapporterer 25 prosent lavere høst. Som en direkte konsekvens har prisene på råvaren tencha steget kraftig, med en økning på 170 prosent til 8235 yen per kilo i mai.
Selv om flere bønder har gått over til å dyrke matcha de siste ti årene, tar det opptil fem år før nye tebusker kan høstes, noe som hindrer umiddelbar respons på etterspørselen. Matcha-markedet forventes likevel å nå fem milliarder dollar innen 2028, en vekst på over 10 prosent siden 2023.
Kontekst
Bakgrunn
I fjor sommer var det ekstremt varmt i Kyoto-området, noe som førte til dårlige avlinger i vår. Flere bønder har de siste ti årene gått over til å dyrke matcha, men nye tebusker tar opptil fem år før de kan høstes.
Mulige konsekvenser
Produsenter som Ippodo og Marukyu Koyamaen må kutte salget av enkelte produkter
Prisen på råvaren tencha har steget med 170 prosent
Produsentene kan ikke dekke det umiddelbare behovet på grunn av lang veksttid for tebusker
Matcha-markedet forventes å nå fem milliarder dollar innen 2028
Masahiro Yoshida
Time Magazine
Ippodo
Marukyu Koyamaen
Global Japanese Tea Association
Reuters
Japan
Kyoto