En familie opplevde en rekke problemer på sin ferie til Kapp Verde med Ving, inkludert en sønn som kuttet seg på en skarp flis i bassenget, og at ni av tretten i reisefølget ble syke med mageproblemer. Familien hevder at Ving ikke tok ansvar og at hotellets hygiene var utilstrekkelig.
Ving beklager hendelsene, men sier at sykdom er en forsikringssak og at de ikke har ansvar for hotellets hygiene.
De tilbyr kompensasjon for manglende bademuligheter og rengjøring, men ikke for sykdom.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
En familie fra Fredrikstad opplevde en rekke problemer på sin planlagte ferietur til Kreta. Flyet deres ble kansellert, og på grunn av feil kontaktinformasjon mottok de ikke beskjed om nye billetter. De måtte selv kjøpe nye billetter og reise via flere mellomlandinger, og bagasjen deres ble forsinket. Familien var utslitt og frustrert over manglende kommunikasjon og oppfølging fra både Norwegian og Mixx travel. Etter å ha kontaktet media, har begge selskapene beklaget hendelsen og lovet å dekke familiens utgifter. Forbrukerrådet støtter familien og understreker at de har rett på kompensasjon for tapte feriedager.
2 måneder siden
En kanadisk familie opplevde en tragisk hendelse på ferie i Den dominikanske republikk. Etter å ha spist i hotellets buffet, ble alle fire akutt syke med kraftig oppkast. Moren og den ene sønnen døde kort tid etter som følge av matforgiftning. Faren forteller at de måtte trygle om helsehjelp fra hotellet, og at de ikke ble tatt på alvor. Han har nå saksøkt reisebyrået, hotellkjeden og legekontoret for manglende rutiner for hygiene og helsehjelp. Reisebyrået avviser anklagene og sier de velger sine leverandører med stor varsomhet, og at hotellet samarbeider med myndighetene for å klarlegge årsaken til dødsfallene.
2 måneder siden
En familie på åtte personer, som hadde bestilt en «all inclusive»-tur til Kypros gjennom Apollo, fikk ferien sin ødelagt da de ikke fant bestillingen sin ved innsjekkingsautomaten på Oslo lufthavn. Apollos kundetelefon var stengt, og familien måtte vente over et døgn for å få hjelp. De endte opp med å bestille nye billetter selv og kom seg til Kypros to dager forsinket. Pakkereisenemnda har konkludert med at Apollo er ansvarlig for feilen og må betale erstatning til familien. Apollo beklager hendelsen og sier de vil følge nemndas beslutning.
3 måneder siden
Flere gjester ved Riu Vistamar-hotellet i Mogan på Gran Canaria har blitt rammet av et utbrudd av norovirus. En av gjestene forteller at seks av åtte i reisefølget ble syke kort tid etter ankomst, og noen har blitt sendt til sykehus. Gjestene savner informasjon fra charterselskapet TUI, som kun sendte en generell e-post uten konkret informasjon. TUI beklager manglende informasjon og opplyser at de har iverksatt ekstra smitteverntiltak, inkludert økt rengjøring og utvidede hygienerutiner. En undersøkelse viser at nordmenn frykter sykdom mest på ferie.
2 måneder siden
En norsk familie klaget til TUI etter å ha opplevd katter som spiste fra buffeten og manglende renhold på et hotell i Tyrkia. Familien krevde over 20 000 kroner i kompensasjon, men TUI tilbød et prisavslag på 7000 kroner. Saken ble behandlet av Pakkereisenemnda, som ga familien delvis medhold for kattene i restauranten, men fant ikke tilstrekkelig bevis for manglende renhold på rommet. Nemnda avviste også kravet om kompensasjon for en forsinket hjemreise og konkluderte med at TUI ikke trengte å betale ytterligere kompensasjon.
3 måneder siden
Familien Thorvaldsen fra Drøbak opplevde en ferie preget av kaos og frustrasjon på Gran Canaria. De hadde booket tre ulike leiligheter, men den andre leiligheten viste seg å være solgt uten at Booking.com var informert. Dette førte til at familien ikke fikk sjekket inn og måtte finne alternative løsninger. En ny leilighet ble booket, men den var reservert for en annen dato. Datteren i familien måtte reise hjem for å løse plassmangel i en midlertidig leilighet. Booking.com beklager situasjonen og sier de handlet raskt etter å ha blitt varslet om salget av leiligheten, men at manglende varsel fra eiendomseieren var årsaken til problemene.
4 måneder siden
Svenske Märit Isaksson opplevde en marerittferie på Kapp Verde, hvor hun ble syk med oppkast og diaré. Hun var ikke alene om å bli syk, og flere britiske turister har tidligere opplevd lignende problemer på øya. Isaksson har nå sendt inn en klage til Tui i håp om å få erstatning. Tui avviser imidlertid ansvar og hevder at mageproblemer ikke er mer utbredt på Kapp Verde enn andre steder. De mener også at noen selskaper utnytter misfornøyde turister for å tjene penger på søksmål.
3 måneder siden
En familie opplevde en ubehagelig situasjon på toget da deres ni år gamle sønn, som har cøliaki, ble nektet å spise sin medbrakte glutenfrie mat i togrestauranten. Personalet hevdet feilaktig at det var Mattilsynets regler som forbød dette, men Mattilsynet bekrefter at det ikke finnes slike regler. Moren opplevde situasjonen som urettferdig og diskriminerende. Vy beklager hendelsen og sier de vil ta saken internt, men moren etterlyser konkrete endringer i rutinene for å sikre at personer med matintoleranser kan spise trygg mat på toget.
3 måneder siden
En familie på fire opplevde en traumatisk natt på et Travelodge-hotell i England da hotellkortet deres ikke fungerte. De ble tilbudt et vaskerom som overnattingssted etter at de avslo et tilbud om et annet hotell 32 km unna. Vaskerommet var uegnet for overnatting, med ødelagte madrasser, mangel på lys og toalettfasiliteter. Familien, spesielt barna, var redde og opplevde natten som et mareritt. Hotellet beklager hendelsen og tilbyr full refusjon og en gratis overnatting som kompensasjon.
2 måneder siden
En familie fra Finnmark opplevde problemer med SAS' kundeservice da de skulle endre en billett for datteren. Navnet ble feilregistrert som "Alla" istedenfor "Ella", noe som førte til at datteren ikke fikk reise. Moren måtte bruke mye tid og energi på å ordne opp i situasjonen, og endte opp med å måtte finne alternative reiseløsninger via barnets mormor. SAS beklager feilen, har refundert utgiftene og sier de jobber med å forbedre kundeservicen, blant annet ved å bytte leverandør.
2 måneder siden
Mange nordmenn opplever problemer med reiseforsikringen i ferien, særlig ved forverring av eksisterende sykdommer. Reiseforsikringen dekker hovedsakelig akutt sykdom, men ikke alltid forverring av kjente tilstander. Fremtind anbefaler å kontakte forsikringsselskapet for medisinsk vurdering, spesielt ved kroniske sykdommer. Eldre er overrepresentert i reisesykestatistikken, og forhold i flykabinen kan påvirke helsen. Det er viktig å informere forsikringsselskapet om helsetilstand før reisen for å unngå ubehagelige overraskelser og høye kostnader.
5 dager siden
Den tidligere fotballstjernen Christian Vieri, kjent for sin karriere i klubber som Juventus og Inter, opplevde helseproblemer under påskeferien i Maldivene. Sammen med sin kone, skuespilleren Costanza Caracciolo, og deres barn, dro han på ferie, men følte seg dårlig allerede før avreise med hoste og smerter i kroppen. Til tross for smertestillende forverret tilstanden seg, og Vieri oppsøkte lege som fant problemer i høyre lunge. Han fikk antibiotika og tilbrakte tre dager på sykehus i Maldivene. Kona beskriver situasjonen som «virkelig ille». Familien avbrøt ferien for å reise hjem til Italia for videre undersøkelser og behandling.
4 måneder siden
Uvær i Nord-Norge har skapt reiseutfordringer, og familien Johnsen opplevde å få sitt fly fra Alta til Oslo kansellert. Dette medførte at de mistet sin videreforbindelse til Bangkok, og deres planlagte juleferie i Thailand er i fare. Norwegian bekrefter at kanselleringen skyldes værforholdene og jobber med ombooking av de reisende. Familien Johnsen har imidlertid booket sin reise via en tredjepart, noe som gjør situasjonen mer komplisert. De vurderer nå å betale over 30.000 kroner for nye billetter for å likevel kunne reise til Thailand, hvor de skal feire jul, nyttår og et 20-årsjubileum.
2 måneder siden
Fire nordmenn reiste til Sunny Beach i Bulgaria i slutten av september, men oppdaget at feriestedet var stengt for sesongen. Alle restauranter og butikker var stengt, og været var dårlig. De kontaktet Apollo for å komme hjem, men måtte betale selv. De krevde refusjon fra Apollo for deler av reisen på 35 000 kr, men fikk avslag. Pakkereisenemnda ga Apollo medhold, og viste til at Apollos nettsider inneholder informasjon om varierende tilbud på reisemålene, avhengig av tidspunktet for reisen.
3 måneder siden
En italiensk familie opplevde et mareritt da deres ni år gamle sønn, Mattia Cossettini, døde brått under en ferie i Egypt. Mattia mistet bevisstheten under en båttur og klaget over hodepine. Han ble først behandlet for heteslag, men tilstanden forverret seg raskt. Gutten havnet i koma og døde på sykehuset. Det er mistanke om hjerneblødning, og egyptisk politi etterforsker saken. Familien er fortsatt i Egypt, og det jobbes med å få dem og Mattias levninger hjem til Italia. Mattia var en aktiv gutt som nylig var innstilt til barnas kommunestyre.