En kanadisk familie opplevde en tragisk hendelse på ferie i Den dominikanske republikk. Etter å ha spist i hotellets buffet, ble alle fire akutt syke med kraftig oppkast.
Moren og den ene sønnen døde kort tid etter som følge av matforgiftning. Faren forteller at de måtte trygle om helsehjelp fra hotellet, og at de ikke ble tatt på alvor.
Han har nå saksøkt reisebyrået, hotellkjeden og legekontoret for manglende rutiner for hygiene og helsehjelp. Reisebyrået avviser anklagene og sier de velger sine leverandører med stor varsomhet, og at hotellet samarbeider med myndighetene for å klarlegge årsaken til dødsfallene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
En familie opplevde en rekke problemer på sin ferie til Kapp Verde med Ving, inkludert en sønn som kuttet seg på en skarp flis i bassenget, og at ni av tretten i reisefølget ble syke med mageproblemer. Familien hevder at Ving ikke tok ansvar og at hotellets hygiene var utilstrekkelig. Ving beklager hendelsene, men sier at sykdom er en forsikringssak og at de ikke har ansvar for hotellets hygiene. De tilbyr kompensasjon for manglende bademuligheter og rengjøring, men ikke for sykdom.
3 måneder siden
Flere gjester ved Riu Vistamar-hotellet i Mogan på Gran Canaria har blitt rammet av et utbrudd av norovirus. En av gjestene forteller at seks av åtte i reisefølget ble syke kort tid etter ankomst, og noen har blitt sendt til sykehus. Gjestene savner informasjon fra charterselskapet TUI, som kun sendte en generell e-post uten konkret informasjon. TUI beklager manglende informasjon og opplyser at de har iverksatt ekstra smitteverntiltak, inkludert økt rengjøring og utvidede hygienerutiner. En undersøkelse viser at nordmenn frykter sykdom mest på ferie.
3 måneder siden
En familie opplevde en ubehagelig situasjon på toget da deres ni år gamle sønn, som har cøliaki, ble nektet å spise sin medbrakte glutenfrie mat i togrestauranten. Personalet hevdet feilaktig at det var Mattilsynets regler som forbød dette, men Mattilsynet bekrefter at det ikke finnes slike regler. Moren opplevde situasjonen som urettferdig og diskriminerende. Vy beklager hendelsen og sier de vil ta saken internt, men moren etterlyser konkrete endringer i rutinene for å sikre at personer med matintoleranser kan spise trygg mat på toget.
29 dager siden
Myndighetene i Costa Rica etterforsker dødsfallet til 14 år gamle Miller Gardner, sønnen til tidligere baseballstjerne Brett Gardner, og mistenker kullosforgiftning. Høye nivåer av karbonmonoksid ble funnet på hotellrommet der familien bodde. Familien hadde blitt syke kvelden før, men ble feilaktig behandlet for mageproblemer. I en annen del av nyhetsbildet avslører skiskytter Johannes Thingnes Bø at han har mottatt flere TV-tilbud etter sin nylige karriereavslutning.
4 måneder siden
En familie fra Fredrikstad opplevde en rekke problemer på sin planlagte ferietur til Kreta. Flyet deres ble kansellert, og på grunn av feil kontaktinformasjon mottok de ikke beskjed om nye billetter. De måtte selv kjøpe nye billetter og reise via flere mellomlandinger, og bagasjen deres ble forsinket. Familien var utslitt og frustrert over manglende kommunikasjon og oppfølging fra både Norwegian og Mixx travel. Etter å ha kontaktet media, har begge selskapene beklaget hendelsen og lovet å dekke familiens utgifter. Forbrukerrådet støtter familien og understreker at de har rett på kompensasjon for tapte feriedager.
3 måneder siden
Familien Thorvaldsen fra Drøbak opplevde en ferie preget av kaos og frustrasjon på Gran Canaria. De hadde booket tre ulike leiligheter, men den andre leiligheten viste seg å være solgt uten at Booking.com var informert. Dette førte til at familien ikke fikk sjekket inn og måtte finne alternative løsninger. En ny leilighet ble booket, men den var reservert for en annen dato. Datteren i familien måtte reise hjem for å løse plassmangel i en midlertidig leilighet. Booking.com beklager situasjonen og sier de handlet raskt etter å ha blitt varslet om salget av leiligheten, men at manglende varsel fra eiendomseieren var årsaken til problemene.
2 måneder siden
En norsk familie klaget til TUI etter å ha opplevd katter som spiste fra buffeten og manglende renhold på et hotell i Tyrkia. Familien krevde over 20 000 kroner i kompensasjon, men TUI tilbød et prisavslag på 7000 kroner. Saken ble behandlet av Pakkereisenemnda, som ga familien delvis medhold for kattene i restauranten, men fant ikke tilstrekkelig bevis for manglende renhold på rommet. Nemnda avviste også kravet om kompensasjon for en forsinket hjemreise og konkluderte med at TUI ikke trengte å betale ytterligere kompensasjon.
3 måneder siden
En familie på fire opplevde en traumatisk natt på et Travelodge-hotell i England da hotellkortet deres ikke fungerte. De ble tilbudt et vaskerom som overnattingssted etter at de avslo et tilbud om et annet hotell 32 km unna. Vaskerommet var uegnet for overnatting, med ødelagte madrasser, mangel på lys og toalettfasiliteter. Familien, spesielt barna, var redde og opplevde natten som et mareritt. Hotellet beklager hendelsen og tilbyr full refusjon og en gratis overnatting som kompensasjon.
24 dager siden
En 20 måneder gammel gutt døde etter en tragisk ulykke i en barnehage utenfor Paris, der han fikk en bananbit i halsen under lunsj. Faren anklager barnehagen for uaktsomhet, og mener de ikke handlet raskt nok da sønnen fikk hjertestans. Gutten ble lagt i kunstig koma, men tilstanden forverret seg, og han ble erklært hjernedød etter en uke. Ordføreren avviser anklagene mot barnehagen og sier de ansatte ikke har gjort noe feil. Familien har startet en innsamling for å dekke begravelsesutgiftene, og ønsker å gravlegge gutten sammen med besteforeldrene.
4 måneder siden
En familie på fire ble funnet døde i sitt feriehus i New Hampshire første juledag. Politiet mistenker at dødsårsaken er karbonmonoksidforgiftning fra et defekt propanbasert varmesystem. Familien, bestående av foreldrene Matthew og Lyla Goldstein, og døtrene Valerie og Violet, ble funnet døde etter at de ikke dukket opp til avtalt tid hos slektninger. Det ble ikke funnet karbonmonoksid-detektorer i huset, noe som kunne ha reddet livene deres. Brannvesenet understreker viktigheten av å installere og vedlikeholde slike alarmer, da karbonmonoksid er en fargeløs og luktfri gass som kan være dødelig. Huset var nylig renovert og hadde fått installert et nytt varmesystem.
3 måneder siden
En fire år gammel gutt måtte hasteopereres etter å ha svelget magneter fra et byggekloss-leketøy kjøpt på Temu. Moren forteller at magnetene løsnet lett fra leken og at sønnen trodde de var kakestrøssel. Magnetene smeltet sammen deler av guttens tarm, noe som kunne ha vært dødelig. Moren er kritisk til Temu for dårlig produktkvalitet og manglende oppfølging. Temu sier de etterforsker saken, men understreker at de er en tredjepartsmarkedsplass og ikke produserer produktene selv. De hevder også at leketøyet hadde en advarsel om kvelningsfare, men ikke om fare ved svelging av magneter.
4 måneder siden
Svenske Märit Isaksson opplevde en marerittferie på Kapp Verde, hvor hun ble syk med oppkast og diaré. Hun var ikke alene om å bli syk, og flere britiske turister har tidligere opplevd lignende problemer på øya. Isaksson har nå sendt inn en klage til Tui i håp om å få erstatning. Tui avviser imidlertid ansvar og hevder at mageproblemer ikke er mer utbredt på Kapp Verde enn andre steder. De mener også at noen selskaper utnytter misfornøyde turister for å tjene penger på søksmål.
12 timer siden
En australsk kvinne er tiltalt for å ha drept tre familiemedlemmer med giftig sopp. Påtalemyndigheten mener hun bevisst forgiftet maten under en lunsj.
1 måned siden
Statsminister Jonas Gahr Støre er i sorg etter at hans barnebarn døde kort tid etter fødselen. Støre avlyste forrige uke en reise til Bergen av helsemessige årsaker knyttet til den tragiske hendelsen. Han uttrykker takknemlighet for helsepersonellets innsats, men forteller at livet til den lille gutten ikke sto til å redde. Familien, spesielt foreldrene, opplever en vanskelig tid, men står sammen i sorgen og ønsker åpenhet rundt dødsfallet.
2 måneder siden
En familie på åtte personer, som hadde bestilt en «all inclusive»-tur til Kypros gjennom Apollo, fikk ferien sin ødelagt da de ikke fant bestillingen sin ved innsjekkingsautomaten på Oslo lufthavn. Apollos kundetelefon var stengt, og familien måtte vente over et døgn for å få hjelp. De endte opp med å bestille nye billetter selv og kom seg til Kypros to dager forsinket. Pakkereisenemnda har konkludert med at Apollo er ansvarlig for feilen og må betale erstatning til familien. Apollo beklager hendelsen og sier de vil følge nemndas beslutning.