Brunost opplever en salgsøkning etter flere år med nedgang, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Salget har økt med 9,2 % de siste to årene.
Ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i MELK mener at økt interesse for tradisjonell mat bidrar til at brunosten igjen er å finne på flere frokostbord.
Over halvparten av alle nordmenn anser brunost som Norges nasjonalost.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Tine melder om en kraftig økning i salget av cottage cheese, og forklarer dette med populære treningstrender på sosiale medier som TikTok. Cottage cheese var også populært på 80-tallet. Salget av yoghurt naturell og søtmelk med smak har også økt. Fete meieriprodukter som smør, fløte og ost viser også en betydelig salgsvekst. Tallene er basert på det totale salget av meieriprodukter, ikke bare Tine.
2 måneder siden
Hyttemarkedet viser tegn til å ha tatt seg opp igjen etter et par svake år. Eiendom Norge melder om en økning i hyttesalget på 18,3 prosent i 2024, sammenlignet med året før. Totalt ble det solgt 6.636 hytter. Salget er nå tilbake på nivået før pandemien. Det er spesielt salget av dyrere hytter som har økt. Trysil, Hol og Vinje er de mest populære hyttekommunene. DNB Eiendom melder om en økning i utenlandske hyttekjøpere, og forventer at denne trenden vil fortsette.
2 måneder siden
Norske matvarebutikker rapporterer om rekordomsetning grunnet økt etterspørsel etter lokalmat og rene råvarer. Dagligvarekjeder som Meny og Spar ser betydelig vekst i salget av lokalproduserte varer i 2024. Forbrukerne prioriterer kvalitet, norsk opprinnelse og muligheten til å kjøpe nøyaktig mengde. Aktører som Norsk Mat og Norges Bondelag bekrefter trenden. I 2025 fortsetter interessen for norsk matkultur og tradisjonelle produkter å øke. Ernæringsfysiologer fremhever at denne utviklingen er positiv for både helse og miljø, da den bidrar til redusert matsvinn og bedre kosthold.
2 måneder siden
Tine opplevde en markant økning i salget av cottage cheese, med en vekst på 40 prosent i fjor. Selskapet tilskriver denne økningen treningstrender som spres via sosiale medier, særlig Tiktok. Cottage cheese var også populært i Norge på 1980-tallet. I tillegg til cottage cheese, økte salget av yoghurt naturell og søtmelk med smak. Fete meierivarer som smør, fløte og ost opplevde også en betydelig salgsvekst.
2 måneder siden
Hyttemarkedet i Norge viser tegn til å ha tatt seg opp igjen i 2024 etter et par svake år. Salget har økt med nesten 20 prosent sammenlignet med 2023, og volumet er tilbake på nivåer fra før pandemien. Gjennomsnittsprisen for en fritidsbolig ligger på rundt 2.97 millioner kroner, men det er en økning i salget av dyrere hytter. Fjellhytter og innlandshytter har hatt en prisøkning, mens sjøhytter har hatt en liten nedgang. Eksperter forventer en stabil utvikling i hyttemarkedet fremover.
4 måneder siden
Dagligvarekjeden Extra opplever en tradisjonell salgsøkning av dobørster i ukene før jul. Salget øker gradvis, med en markant topp i uken før jul. I uke 51 i fjor var økningen på 65 prosent sammenlignet med gjennomsnittet for 2023. Kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop Norge antar at dette skyldes både økt forbruk av fet mat og et ønske om et presentabelt bad til julegjester. Extra har også solgt nesten dobbelt så mange pakker dopapir etter et priskutt. Rema 1000 og Kiwi har ikke kommentert sine salgstall for dobørster.
4 måneder siden
Norske melkebønder opplever en uventet inntektsøkning på grunn av økt etterspørsel etter melk. Flere bønder investerer i nye fjøs og øker produksjonen. Bøndene kan i år produsere så mye melk de klarer, og neste år kan de gå over kvoten med 20 prosent. Melkeproduksjonen har økt med 70 millioner liter i år, og målet er ytterligere 50 millioner liter neste år. Økt salg av meieriprodukter, spesielt proteinprodukter, bidrar til økt etterspørsel. Bondelaget er fornøyd med de økte inntektsmulighetene for melkeprodusentene.
1 måned siden
Etter flere år med lav aktivitet i nyboligmarkedet, meldes det om økt salg etter nyttår. Flere aktører i bransjen rapporterer om lyspunkter og økt etterspørsel. Prisene på nye boliger i Oslo har steget, og salget er det høyeste siden mars 2022. Trenden ser ut til å spre seg til andre store byer. Boligprodusentene forventer at markedet er klar for mange nye prosjekter for salg fremover, men understreker at byggeaktiviteten fortsatt er på et lavt nivå.
2 måneder siden
Hyttemarkedet i Norge viser tegn til oppgang, med en økning i salg på nesten 20 prosent i 2024, tilbake til nivåene fra 2019. Fjell- og innlandshytter har opplevd den største prisstigningen, mens sjøhytter har hatt en nedgang. En spesifikk hytte på Kvamskogen, uten innlagt vann og avløp, ble solgt for nesten det dobbelte av prisantydningen etter en intens budkrig. Meglere forventer økt aktivitet i markedet frem mot vinterferien, og ser en økning i salget av luksushytter, som tilsynelatende er mindre påvirket av økonomisk usikkerhet.
4 måneder siden
En priskrig på ost før jul har ført til en betydelig økning i salget av Edamer og Gräddost. Tine har solgt over 100 tonn mer av disse ostene sammenlignet med fjoråret. Til tross for økt etterspørsel, forsikrer Tine at det fortsatt er ost på lager. Priskrigen ser ikke ut til å påvirke salget av lokalprodusert mat. Likevel uttrykkes det bekymring for at forbrukerne kan venne seg til at mat skal være billig, og at det kan redusere verdsettingen av norsk matproduksjon.
1 måned siden
Dagligvaremarkedet i Norge vokste til 266 milliarder kroner i 2024, en økning på 5,1 prosent, hovedsakelig drevet av prisvekst. Tradisjonelle dagligvarebutikker som Kiwi og Rema 1000 står for størstedelen av salget, men lavprisbutikker øker sin markedsandel. Samtidig viser rapporten en nedgang i antall nærbutikker, bredsortimentsbutikker, bensinstasjoner og kiosker. Kjedenes egne merkevarer har også hatt en liten økning i omsetning.
3 måneder siden
Norsk melkeproduksjon har økt med 8 prosent i 2024 sammenlignet med 2023, noe som indikerer at det ikke vil bli en ny melkekrise i vinter. Økningen skyldes blant annet høyere melkekvoter, som for 2025 er satt 20 prosent høyere enn i fjor. Til tross for økt produksjon forventes det fortsatt en stram tilførselssituasjon gjennom sommeren og høsten. Tine bygger derfor melkelager for å sikre forsyningen. I fjor måtte Tine importere melkepulver for å dekke etterspørselen, noe som førte til at Nyt Norge-merket ble fjernet fra enkelte yoghurtprodukter. Importen av melkepulver fortsatte utover året i fjor.
2 måneder siden
Stadig flere Oslo-folk har oppdaget at man ikke trenger å bo på hotell for å spise frokost der, og hotellfrokoster har blitt en populær trend. Flere hoteller melder om økt interesse, både fra privatpersoner og bedrifter som bruker frokosten som en sosial møteplass. Hotellsjefene forklarer at frokost er en rimelig måte å oppleve luksus i hverdagen, og at det er et godt alternativ til kafébesøk. I helgene er det rift om plassene, og hotellene anbefaler å reservere bord eller komme tidlig for å sikre seg en plass.
1 måned siden
Etter en periode med salgsnedgang, opplever Tesla nå en markant økning i Norge. Model Y er igjen landets mest solgte bil, og registreringene av Model 3 har økt betydelig. Denne oppgangen kommer etter en episode med falske bøter, der aktivister fra Rød Ungdom sto bak. Til tross for tidligere salgsnedgang i Europa, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) at Tesla nå dominerer det norske markedet.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg trenden med økt fokus på proteininnhold i dagligvareprodukter, spesielt meierivarer. Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius påpeker at forskjellen i proteininnhold mellom vanlige produkter og de med ekstra markert proteininnhold ofte er minimal og ubetydelig for de fleste. Hun understreker at et variert kosthold vanligvis dekker proteinbehovet, og at fokuset heller bør være på å spise mer plantemat og fiber. Produsenter som Tine og Synnøve bekrefter at de møter en økende etterspørsel etter proteinrike produkter, men at proteininnholdet ofte kommer naturlig fra melken eller gjennom konsentrering.