Nyhetssaker
Stor økning i dagligvarekjøp av mat og drikkevarer

Stor økning i dagligvarekjøp av mat og drikkevarer

NRK logo

Nye tall fra Statistisk sentralbyrå viser en markant økning i nordmenns dagligvarekjøp av mat og drikkevarer. Utviklingen i perioden 2018 til 2023 viser endringer i handlekurven, inkludert et skifte mot sukkerfri brus og hvitt kjøtt.

Kort oppsummert

  • Kjøp av mat- og drikkevarer fra dagligvarebutikker økte for nær alle matvaregrupper mellom 2018 og 2023.

Statistisk sentralbyrå (SSB) har publisert nye tall som viser en betydelig økning i mengden mat- og drikkevarer nordmenn kjøpte i dagligvarebutikker mellom 2018 og 2023. Denne veksten observeres på tvers av nesten alle matvaregrupper. Seniorrådgiver Trond Ekornrud fra SSB fremhever spesielt et skifte i kjøttforbruket, der nordmenn nå kjøper mer hvitt kjøtt og mindre rødt kjøtt.

Drikkevarer uten alkohol utgjorde den største gruppen i 2023, med et gjennomsnitt på 166 liter per person. Kjøpet av sukkerfri brus har økt markant og er nå over dobbelt så høyt som kjøpet av sukra brus. Samtidig viser tallene en liten nedgang i kjøp av fisk, sjømat, olje, smør og margarin, grupper som også opplevde de største prisøkningene i perioden.

Kjøp av brød og frukt økte også. Kjøpt mat inneholdt mest karbohydrat og fett, noe som har vært stabilt i perioden.

Trond Ekornrud

Statistisk sentralbyrå

Helsedirektoratet

Norge