Ferske tall fra SSB viser at matvareprisene steg med 1,8 prosent i februar. Prisene steg for de fleste matvaregruppene, men sjokolade og andre sukkerholdige varer opplevde en spesielt stor prisvekst.
Sjokoladeprisene har økt med 24,2 prosent fra februar i fjor til februar i år, som er den sterkeste tolvmånedersveksten som er målt.
I forrige måned var økningen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer 2,3 prosent.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Ferske tall fra SSB viser en økning i matvareprisene på 1,8 prosent i februar. Sjokolade opplevde en rekordstor prisvekst på 24,2 prosent fra februar 2024 til februar 2025, den sterkeste tolvmånedersveksten noensinne målt. Prisene på sukkerholdige varer generelt steg også betydelig.
1 måned siden
Konsumprisindeksen (KPI) i Norge viste en prisvekst på 3,6 prosent i februar, over markedets forventninger på 2,6 prosent. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) er det særlig økte strøm- og matpriser som bidrar til veksten. Kjerneinflasjonen, som ser bort fra energipriser og avgifter, steg også, til 3,4 prosent. Matprisene økte betydelig, med en totalvekst på 7,6 prosent fra februar i fjor. Spesielt sjokolade og sukkerholdige varer opplevde en kraftig prisstigning, der sjokoladeprisene alene steg med hele 24,2 prosent.
21 dager siden
Ferske tall fra SSB viser at matvareprisene har steget betydelig det siste året, med en samlet økning på 8,6 prosent. Sjokolade har hatt den største prisøkningen, hele 32,1 prosent. Samtidig bidro lavere strømpriser til å dempe den totale prisveksten. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie falt med 12,4 prosent sammenlignet med mars i fjor. Mars er den andre måneden på rad hvor SSB ser en betydelig økning i prisveksten for matvarer de siste tolv månedene.
1 måned siden
Nye tall fra Statistisk sentralbyrå viser at matprisene steg med 1,8 prosent fra januar til februar. Matforsker Ivar Pettersen påpeker at alt over et par prosent er kraftig prisvekst. Den totale prisveksten i samfunnet var 3,6 prosent i samme periode, og matprisene har økt med 7,5 prosent fra februar 2024 til februar 2025. Forskingsinstituttet Sifo har funnet ut at matprisene for en gjennomsnittsfamilie har økt med 33 prosent på tre år. Pettersen venter en merkbar vekst i matprisene fremover, og anslår en økning på mellom 3,5 og 4,5 prosent i år.
1 måned siden
Konsumprisindeksen (KPI) viser at prisene i Norge steg med 3,6 prosent fra februar 2024 til februar 2025. Sjeføkonom i Sparebank 1 SR-Bank, Kyrre Knudsen, uttrykker overraskelse over tallene, som er høyere enn forventet og skaper usikkerhet rundt Norges Banks varslede rentekutt. Økningen skyldes i hovedsak dyrere strøm og matvarer. Spesielt sjokoladeprisene har hatt en kraftig økning på 24,2 prosent, den største tolvmånedersveksten som er målt for denne varegruppen. Matvarekjedene forklarer prisøkningen med dyrere kakao, men det er også avdekket at de har høye marginer på sjokolade.
21 dager siden
Matvareprisene fortsetter å stige og bidrar til den generelle inflasjonen. Sammenlignet med mars i fjor har prisene økt med 8,7 prosent. Selv om påsken bidro til en heftig priskrig, er sjokolade, oljer og kaffe blant varene med størst prisvekst. Kokesjokolade har økt med 50 prosent og spisesjokolade med 35 prosent. Den overraskende høye inflasjonen bidro til at Norges Bank ikke reduserte renten. Eksperter forventer at prisveksten vil fortsette å være høyere enn ønsket av sentralbanken, på grunn av prispress fra import og kommende lønns- og jordbruksoppgjør.
21 dager siden
Norske matvarer har opplevd en prisstigning på 8,7 prosent de siste 12 månedene, ifølge SSB. Kokesjokolade, melis og spisesjokolade har hatt de største prisøkningene. Matvareekspert Ivar Pettersen i Alo Analyse mener prisveksten kan virke urovekkende, men forventer en hyggeligere utvikling fremover. Økte kakaopriser internasjonalt påvirker sjokoladeprisene, mens årsaken til økningen i ketchup- og sennepspriser er sammensatt og trolig knyttet til få tilbydere. Egg har også hatt en kraftig prisøkning, delvis grunnet økt etterspørsel og sykdomsutbrudd i Europa, men eksperten mener økningen er større enn forventet.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler kraftige prisøkninger på sjokolade og smågodt hos lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000. Prisene på Freia sjokoladeplater, smågodt og Twist har nådd rekordhøye nivåer. En Freia sjokoladeplate har økt fra rundt 46 kroner til 56,90 kroner, mens smågodt har økt fra 15,90 til 16,90 kroner per hekto. Twist-posen har også blitt mindre, men koster nå nesten 100 kroner. Eksperter mener kjedene kan sette opp prisene for å skape en «sjokkeffekt» ved fremtidige tilbudskampanjer. Kjedene selv begrunner prisøkningene med økte råvarepriser, spesielt kakaoprisen.
21 dager siden
Prisene på mat og drikke økte med 8,7 prosent fra mars i fjor til mars i år, ifølge SSB. Den høye prisveksten skyldes delvis påsken, som i fjor falt i mars og medførte et prisfall. Sjokolade, oljer og kaffe har hatt den største prisveksten. Den overraskende sterke inflasjonen bidro til at Norges Bank valgte å ikke sette ned renten. DNBs sjeføkonom mener matprisene overrasket sentralbanksjefen. Bransjeveteran Ivar Pettersen tror prisveksten vil fortsette å ligge høyere enn ønsket av Norges Bank, men at den årlige veksten vil begrenses til under fire prosent.
1 måned siden
Norge har opplevd en av de høyeste matprisøkningene i Europa, viser ferske tall. Fra februar i fjor til februar i år har prisene økt med 7,36 prosent. Ifølge eksperter skyldes dette økte importpriser, en svakere krone og muligens økte marginer hos dagligvarekjedene. En spesiell situasjon i februar i fjor, da prisene falt, bidrar også til den kraftige økningen. Selv om situasjonen er alvorlig, forventes en utjevning av prisene fremover, med en mulig nedgang i forbindelse med priskrig før påsken.
2 måneder siden
Prisveksten i Norge økte til 2,3 prosent i januar, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette skyldes hovedsakelig en økning i matvareprisene. Kjerneinflasjonen, som ser bort fra energipriser og avgiftsendringer, steg også, til 2,8 prosent. Fra desember til januar økte prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer med 2,3 prosent. SSB forklarer dette med at juletilbudene i desember bidro til å trekke ned prisene, og at prisene nå har steget forbi nivået før kampanjene. Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer har steget med 5,0 prosent fra januar i fjor til januar i år.
1 måned siden
Prisene i Norge steg mer enn ventet i februar, hovedsakelig på grunn av økte matvarepriser. Statistisk sentralbyrå (SSB) rapporterte en inflasjon på 3,6 prosent, mens Norges Bank hadde forventet 2,6 prosent. Særlig matvareprisene bidro til oppgangen, sammen med endringer i strømpriser. Dette er de siste tallene Norges Bank får før rentebeslutningen 27. mars. Selv om et rentekutt fortsatt er ventet, kan den høye inflasjonen påvirke hvor mange rentekutt det blir i år. Sjeføkonom Kyrre M. Knudsen peker på at internasjonalt inflasjonspress og politiske endringer kan spille inn.
1 måned siden
Uventet høy prisvekst i februar, særlig drevet av økte matvarepriser som sjokolade, truer Norges Banks planlagte rentekutt i mars. Kjerneinflasjonen steg til 3,4 prosent, over målet på 2 prosent. Selv om et rentekutt var ment å lette situasjonen for forgjeldede nordmenn, er eksperter nå usikre. Sterk lønnsvekst, et robust boligmarked og lav arbeidsledighet holder økonomien i gang. Usikkerhet rundt internasjonal handelspolitikk bidrar også til utfordringer for Norges Banks vurderinger. Det er knyttet spenning til hvordan Norges Bank vil tolke den høye prisveksten fremover mot neste rentemøte.
1 måned siden
Artikkelen omhandler hvordan økende matvarepriser, inkludert en økning i sjokoladepriser, påvirker norske husholdninger. Prisene på basisvarer har steget betydelig, noe som rammer bredt og gjør det vanskeligere for folk med lav inntekt å spise sunt. Dagligvarekjedenes lønnsomhet og manglende konkurranse bidrar til høye priser. Myndighetene og næringslivet må samarbeide for å finne løsninger som kan redusere matvareprisene og lette den økonomiske byrden for forbrukerne. Tiltak som å redusere importvern eller fjerne moms på basisvarer nevnes som mulige løsninger.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler oppmerksomhet rundt høye sjokoladepriser før påske, med eksempler på feilprising av Freia påskeegg hos Extra og dyrere sekspakning Kvikk Lunsj hos Rema 1000. Coop beklager feilprisingen av påskeeggene og forklarer at økte råvarepriser på kakao er årsaken til generelt høyere sjokoladepriser. Rema 1000 forklarer at prisen på sekspakningen Kvikk Lunsj var høyere enn å kjøpe enkeltvis på grunn av kampanjepriser på enkeltpakninger, men har justert prisen. Extra hadde en lignende situasjon med Kvikk Lunsj, men har også rettet opp prisen.