Artisten Mikkel Christiansen (Mio) og Linn Helena Nilsen bekrefter at de er kjærester igjen etter ti år. I en annen sak kritiserer pensjonert politijurist Harald Bilberg (70) norsk reklamebransje, og mener flere reklamer er dårlige og lite informative.
Spesielt «Kiwi-dama» og Toros reklame med en ku med bergensdialekt får kritikk. Bilberg irriterer seg også over reklamepauser på TV.
Kiwi svarer at «Kiwi-dama» er en viktig del av merkevaren.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
16 dager siden
Artikkelen tar for seg to ulike temaer: Harald Bilbergs frustrasjon over reklamer og spredningen av Oropouche-viruset i Latin-Amerika. Bilberg, en pensjonert politijurist, kritiserer reklamer som han mener er dårlige, og nevner spesielt «Kiwi-dama» og Toros reklamer. Samtidig viser en studie at Oropouche-viruset, som overføres av mygg, sprer seg raskt i Latin-Amerika, med over 20 000 rapporterte tilfeller. Viruset forårsaker symptomer som feber og hodepine, og forskere anbefaler reisende å beskytte seg mot myggstikk.
1 dag siden
NRK annonserte nye anklager mot LO-toppen Jørn Eggum i forkant av «Debatten». Disse anklagene ble imidlertid ikke presentert i selve programmet.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer NRK for tidligere manglende fokus på dagligvarekjedenes profitt, men anerkjenner at «Debatten» nylig har satt søkelys på temaet. Det hevdes at norske forbrukere betaler for mye for mat, med unntak av enkelte kampanjevarer. Finansministeren fremstilles som lite oppdatert på dagligvarepriser. NorgesGruppen, som eier Kiwi, beskyldes for store prisøkninger kombinert med villedende reklame. Skribenten argumenterer for at NorgesGruppen burde utvise moderasjon for å bidra til lavere inflasjon og potensielt rentekutt.
4 dager siden
Rema 1000 får kritikk for sine nye elektroniske prisetiketter. Forbrukerrådet mener skriften er for liten, spesielt på enhetsprisen.
1 måned siden
Influenserne Oskar Westerlin og Jørgen Fjeldberg har fått kritikk for markedsføringen av klesmerket Behrens Oslo. Forbrukerrådet reagerer på at en genser med kun 6% ull markedsføres som en «ullblanding», noe de mener kan være lovstridig. En professor i klær og bærekraft ved OsloMet kritiserer også merkingen og mener det er dårlig kundebehandling da produktet utgis for å være noe det ikke er. Westerlin har erkjent at de kunne brukt renere stoffer og har endret tittelen på genseren i nettbutikken. Han understreker at de tilbyr 30 dagers åpent kjøp.
20 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
3 måneder siden
Orkla har trukket en reklamefilm for Nidar med langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk for seksualisering og kroppspress. PR-sjef Rune Brynhildsen reagerer sterkt på avgjørelsen og mener kritikken er oppkonstruert. Han får støtte fra sportskommentator Sverre Krogh Sundby, som ser på reklamen som humoristisk. Redd Barnas ungdomsorganisasjon mener derimot at reklamen bidrar til økt kroppspress, mens politisk kommentator Astrid Mæland kaller den harry. Brynhildsen mener det er blitt for lett å bli krenket og stiller spørsmål ved hvorfor akkurat denne reklamen får så mye oppmerksomhet, og foreslår en sladdet versjon.
2 måneder siden
Anneli Romberg (60) reagerte på at kjøttdeig var dyrere enn hamburger hos Kiwi, til tross for liten forskjell i innhold. Hun stusset også over at kjøttdeig av merket Folkets, som eies av Norgesgruppen, var dyrere enn Gilde sin kjøttdeig, selv om begge produseres av samme selskap. Romberg kritiserer mangelen på forbrukeropprør og mener politikerne ikke tar ansvar. Kiwi forklarer prisforskjellene med konkurranse, kampanjer og at de jobber for logiske priser.
2 måneder siden
Racerkjører Stian Paulsen kritiserer Tine for markedsføringen av deres nye Norvegia Proteinrik ost. Paulsen mener Tine villeder forbrukerne ved å fremstille osten som en nyhet med høyt proteininnhold, når den i realiteten har samme mengde protein som Norvegia Lett. Han mener Tine burde fokusere på den lengre lagringstiden og den fyldigere smaken i sin markedsføring. Tine svarer at de setter pris på engasjementet og at den lengre lagringstiden gir osten en distinkt smak som appellerer til forbrukere som ønsker et smaksrikt alternativ. Kommunikasjonssjefen understreker at Tine satser på kvalitet og at mange av deres produkter er folkefavoritter.
2 måneder siden
Kiwi får kritikk for å markedsføre grillpølser med slagordet «Gjør hverdagen billigere», selv om prisen har økt betraktelig det siste året. Kunder reagerer på prisøkningen, som er på over 17 prosent siden februar i fjor. Kiwi forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser og viser til fjorårets påskekampanje. Samtidig tilbyr konkurrenter som Obs pølser til en lavere pris. Kiwi hevder å ha den laveste prisen i lavprismarkedet, men både Extra og Rema 1000 har samme pris.
3 måneder siden
Nidar trakk en reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk fra en advokat og Rådgivning om spiseforstyrrelser. Petter Northug kritiserer både Skiforbundet og Nidar for håndteringen av saken. Han mener reklamen var lite troverdig og at Nidar er for lite kontroversielle. Skiforbundet registrerer at Nidar trakk reklamen og har tillit til deres vurdering. Flere kommentatorer stiller spørsmål ved Nidars håndtering av reklamekampanjen, og påpeker at de virker lite forberedt på å stå i en debatt. Reklamefilmen har også skapt overskrifter i svenske og russiske medier.
19 dager siden
Vipps har snudd i saken om bruk av kundenes kjøpshistorikk til målrettet reklame etter kritikk fra Forbrukerrådet. Selskapet hadde bedt om samtykke fra to millioner brukere, men trakk forespørselen etter at Forbrukerrådet mente den var uklar og manipulerende. Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, er fornøyd med at Vipps har snudd, og påpeker at kjøpshistorikk inneholder sensitiv informasjon som ikke bør brukes til reklame. Forbrukerrådet varslet også Datatilsynet om et mulig brudd på personopplysningsloven. Vipps planlegger å komme tilbake med en ny forespørsel i fremtiden, men lover å gjøre valget tydeligere og enklere å avslå.
1 måned siden
Oskar Westerlins nye klesmerke Behrens møter kritikk for høye priser, bruk av syntetiske materialer og manglende åpenhet rundt produksjonen. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender påpeker at merket gir misvisende informasjon om produktene, spesielt genserne som markedsføres som ullblandinger med minimalt ullinnhold, og krever åpenhet rundt leverandørlister. En TikTok-bruker har testet flere av plaggene og er lite imponert over kvaliteten. Westerlin har svart på kritikken via TikTok, hvor han erkjenner at det er rom for forbedring, spesielt når det gjelder materialvalg. Kritikken reiser spørsmål om influenceres ansvar for å fremme etisk og bærekraftig forbruk.
4 måneder siden
Tidligere TV 2-profil Ernst A. Lersveen uttrykker bekymring over manglende TV-dekning for kombinert og hopp, da ingen norske kanaler har kjøpt rettighetene til verdenscupen i kombinert fra Ramsau eller de to siste rennene i Hoppuka. Lersveen mener at disse idrettene må akseptere en ny medievirkelighet der seertall og betalingsvilje er lav, og at de sliter med å konkurrere med populære idretter som fotball. Han påpeker at kombinertseere er lite attraktive for annonsører. Kombinertsjef Ivar Stuan avviser Lersveens påstander, og viser til gode seertall for kombinert i Norge, og mener det er feil å skylde på kombinert. Han erkjenner at det er en debatt om hvilke TV-kanaler som bør ha skirettigheter.
1 måned siden
Kiwi får kritikk for å reklamere med et tilbud på kyllingfilet som viser seg å være betydelig dyrere enn konkurrenten Bunnpris. En blogger påpeker at Kiwi, til tross for å hevde å presse prisene, ikke tilbyr den billigste kyllingen. Kiwi forsvarer seg med at deres kampanje varer over en lengre periode, og at de ikke matcher kortvarige tilbud fra mindre supermarkeder. Kritikken går ut på at dette undergraver tilliten til Kiwis løfte om å være billigst.