Pål Golberg er overrasket over de sterke reaksjonene på en reklame med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp. Reklamen ble fjernet etter kritikk fra blant annet Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS).
Golberg, som er tillitsvalgt for herrelandslaget, forstår ikke kritikken og mener reklamen er humoristisk. ROS mener reklamen er smakløs og ignorerer kroppspress blant gutter.
Amundsens manager, Rune Brynhildsen, avviser kritikken som meningsløs og mener Orkla lot seg presse for lett. Han viser til flere eksempler på lignende reklamer med andre idrettsutøvere og mener langrennsgutta blir kritisert uansett hva de gjør.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Orkla har trukket en reklamefilm for Nidar med langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk for seksualisering og kroppspress. PR-sjef Rune Brynhildsen reagerer sterkt på avgjørelsen og mener kritikken er oppkonstruert. Han får støtte fra sportskommentator Sverre Krogh Sundby, som ser på reklamen som humoristisk. Redd Barnas ungdomsorganisasjon mener derimot at reklamen bidrar til økt kroppspress, mens politisk kommentator Astrid Mæland kaller den harry. Brynhildsen mener det er blitt for lett å bli krenket og stiller spørsmål ved hvorfor akkurat denne reklamen får så mye oppmerksomhet, og foreslår en sladdet versjon.
3 måneder siden
En reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp har skapt debatt om kroppspress og seksualisering. PR-profil Rune Brynhildsen mener kritikken er overdrevet og at reklamen er ment som humor, mens Forbrukertilsynet advarer mot kroppsfokus i reklame, spesielt rettet mot barn. Sunn idrett påpeker at det kan være lavere terskel for å spille på kropp i reklame med menn enn kvinner, og Reform uttrykker bekymring for en utvikling der unge menns kropper seksualiseres. Nidar valgte å trekke reklamen etter kritikken.
3 måneder siden
En ny reklamekampanje fra Nidar, der langrennsløpere viser frem sine definerte kropper, har skapt sterke reaksjoner. Eksperter kritiserer reklamen for å være smakløs, seksualiserende og potensielt i strid med markedsføringsloven. Det hevdes at reklamen kan bidra til kroppspress, spesielt blant unge gutter som ser opp til idrettsutøverne. En advokat påpeker at reklamen kan bryte med lovens bestemmelser om kroppspress, særlig siden den markedsfører godteri. Nidar, på sin side, hevder at reklamen er ment som en humoristisk parodi og avviser at de har hatt til hensikt å bidra til kroppspress. De understreker at de lytter til innspill og tar det med seg videre.
3 måneder siden
Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.
3 måneder siden
En reklamefilm med langrennsløper Johannes Klæbo i bar overkropp som reklamerer for godteri, har blitt trukket tilbake etter kritikk. Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) mener filmen fremmer et urealistisk kroppsideal, og en advokat har uttalt seg kritisk til reklamen da den retter seg mot barn og unge. Artikkelforfatteren er kritisk til tilbaketrekkingen og mener dette er et eksempel på et overdrevent «krenkesamfunn». Forfatteren mener også at Nidar har fått mye oppmerksomhet som følge av saken, og at flere aktører har tjent på saken.
3 måneder siden
En reklamefilm fra Nidar, der langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo er halvnaken mens han spiser seigmenn, har skapt debatt. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen bryter markedsføringsloven og bidrar til kroppspress, spesielt siden den markedsfører godteri rettet mot barn og unge. Skiforbundet inngikk et samarbeid med Nidar etter at andre sponsorer trakk seg, noe som har blitt kritisert av tidligere langrennsløper Martin Johnsrud Sundby. Orkla, som eier Nidar, hevder reklamen er ment som en parodi og ikke har til hensikt å skape kroppspress, men advokat Haug mener dette ikke fritar dem fra loven.
3 måneder siden
Nidar trakk en reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk fra en advokat og Rådgivning om spiseforstyrrelser. Petter Northug kritiserer både Skiforbundet og Nidar for håndteringen av saken. Han mener reklamen var lite troverdig og at Nidar er for lite kontroversielle. Skiforbundet registrerer at Nidar trakk reklamen og har tillit til deres vurdering. Flere kommentatorer stiller spørsmål ved Nidars håndtering av reklamekampanjen, og påpeker at de virker lite forberedt på å stå i en debatt. Reklamefilmen har også skapt overskrifter i svenske og russiske medier.
3 måneder siden
En kommentator mener at reklamefilmen med Johannes Høsflot Klæbo, som ble trukket tilbake etter kritikk, var en uskyldig parodi og at reaksjonene var hysteriske. Det argumenteres for at filmen ikke burde blitt stoppet, og at samfunnet må tåle humor. Kommentatoren understreker at det er viktig å ta kroppsfiksering og spiseforstyrrelser på alvor, men at dette ikke er relevant i denne saken. Det stilles også spørsmål ved om toppidrettsutøvere bør reklamere for usunne produkter, men dette er et annet tema. Ironisk nok har oppstyret rundt filmen gitt den mer oppmerksomhet enn den ville fått ved normal publisering.
3 måneder siden
Johannes Høsflot Klæbo er ikke påmeldt ski-NM på Gåsbu, noe som har fått NM-sjef Gudbrand Skraastad til å reagere kraftig. Skraastad mener Klæbos fravær er en katastrofe for norsk langrenn, rekrutteringen og arrangementet. Han kritiserer Klæbo for manglende respekt overfor sporten og mener det er vanskelig å markedsføre langrenn uten de beste utøverne. Flere andre landslagsløpere, som Tiril Udnes Weng og Astrid Øyre Slind, er heller ikke påmeldt. Klæbo har tidligere uttalt at hans deltakelse avhenger av kroppens tilstand, men har ikke kommentert kritikken fra Skraastad.
3 måneder siden
Johannes Høsflot Klæbo er ikke påmeldt til ski-NM på Gåsbu, noe som har ført til sterk kritikk fra NM-sjef Gudbrand Skraastad. Skraastad mener Klæbos fravær er en katastrofe for norsk langrenn, rekrutteringen og for arrangørene. Han anklager Klæbo for å være respektløs overfor norsk langrenn og mener det er vanskelig å markedsføre sporten uten de beste utøverne. Flere andre profilerte langrennsløpere mangler også på startlistene. Klæbo har tidligere uttalt at hans deltakelse avhenger av hans fysiske form.
4 måneder siden
Viaplays avgjørelse om å vise Tour de Ski bak betalingsmur har skapt reaksjoner blant norske langrennsløpere. Johannes Høsflot Klæbo og Erik Valnes uttrykker sterk misnøye og mener det skader sporten. Samtidig melder Viaplay om rekordhøye seertall på sine digitale plattformer og V Sport 1. Sportssjef Kristian Oma forklarer at endringen er gjort for å samle sportsrettighetene på Viaplay. Harald Østberg Amundsen er enig i at det burde vært på en åpen kanal, men er opptatt av å hjelpe seerne å finne frem. Han ligger på 8. plass i sammendraget før den 3. etappen.
3 måneder siden
Petter Northug har markert seg i diskusjonen om VM-plass etter en overraskende åttendeplass i NM. Han mener selv at han bør gå lagsprint med Johannes Klæbo i VM, men møter motstand fra landslagsløper Pål Golberg. Golberg avfeier Northugs ambisjoner som useriøse og mener han må prestere mer for å fortjene en plass. Northug på sin side mener landslaget trenger ham for å overleve økonomisk og antyder at han vurderer å satse mot fremtidige mesterskap. Han har også uttalt at han føler seg i god form og har mye å gå på. Golberg åpner for at Northug kan få prøve seg i verdenscupen dersom han presterer godt i de kommende NM-øvelsene.
1 måned siden
Treningsinfluencer Espen Berg, kjent som «Muskelbunt1», har møtt kritikk etter å ha publisert en video der han konfronterer to menn på et treningssenter angående deres kroppslukt. I videoen, som har fått stor oppmerksomhet, gir Berg de to beskjed om å dusje oftere, noe han mener er til deres eget beste og for de andre på treningssenteret. Kritikere, inkludert ungdomsskolelærer Marius Sæther Flå, mener Berg burde ha tatt en privat samtale med mennene istedenfor å publisere videoen. Flå påpeker også at Bergs handlinger har ført til rasistiske kommentarer i kommentarfeltet, noe Berg avviser. Jurist Jon Wessel-Aas mener videoen er innenfor lovens rammer, da de involverte er vanskelig å identifisere for de fleste.
3 måneder siden
Alpinisten Henrik Kristoffersen har uttalt seg om debatten rundt en reklame med Johannes Høsflot Klæbo, som ble trukket etter kritikk. Kristoffersen mener folk generelt er for hårsåre og etterlyser mer takhøyde. Han stilte spørsmål ved om det er for mye krenkehysteri i samfunnet, og refererte til «Krenkorama» fra radioprogrammet Misjonen.
1 måned siden
Flere langrennsløpere, deriblant Pål Golberg og Simen Hegstad Krüger, uttrykker skuffelse over manglende folkefest under Holmenkollen Skifestival. Golberg kritiserer arrangørenes forsøk på å skape et rusfritt arrangement for ungdom, og mener det er naivt å tro at det vil trekke folk. Krüger savnet også engasjementet fra publikum, men understreker viktigheten av at folk drikker med måte. Harald Østberg Amundsen var derimot fornøyd med de roligere omstendighetene etter VM i Trondheim, og satte pris på stillheten.