Orkla har trukket en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter massiv kritikk. Reklamen, som viser langrennsløperen i bar overkropp mens han spiser godteri, har blitt anklaget for å være seksualiserende og bidra til kroppspress, spesielt blant barn og unge.
Kritikere, inkludert Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press og advokat Frode Elton Haug, mener reklamen er smakløs og potensielt i strid med markedsføringsloven. Haug påpeker at reklamen kan bryte lovens bestemmelser om kroppspress, særlig siden den markedsfører godteri.
Selv om Orkla hevder at reklamen er ment som en parodi, mener kritikere at dette ikke fritar dem fra loven. Skiforbundets samarbeid med Nidar, etter at andre sponsorer trakk seg, har også blitt kritisert.
3 måneder siden
Pål Golberg er overrasket over de sterke reaksjonene på en reklame med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp. Reklamen ble fjernet etter kritikk fra blant annet Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS). Golberg, som er tillitsvalgt for herrelandslaget, forstår ikke kritikken og mener reklamen er humoristisk. ROS mener reklamen er smakløs og ignorerer kroppspress blant gutter. Amundsens manager, Rune Brynhildsen, avviser kritikken som meningsløs og mener Orkla lot seg presse for lett. Han viser til flere eksempler på lignende reklamer med andre idrettsutøvere og mener langrennsgutta blir kritisert uansett hva de gjør.
3 måneder siden
Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.
3 måneder siden
En reklamefilm fra Nidar, der langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo er halvnaken mens han spiser seigmenn, har skapt debatt. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen bryter markedsføringsloven og bidrar til kroppspress, spesielt siden den markedsfører godteri rettet mot barn og unge. Skiforbundet inngikk et samarbeid med Nidar etter at andre sponsorer trakk seg, noe som har blitt kritisert av tidligere langrennsløper Martin Johnsrud Sundby. Orkla, som eier Nidar, hevder reklamen er ment som en parodi og ikke har til hensikt å skape kroppspress, men advokat Haug mener dette ikke fritar dem fra loven.
3 måneder siden
En ny reklamekampanje fra Nidar, der langrennsløpere viser frem sine definerte kropper, har skapt sterke reaksjoner. Eksperter kritiserer reklamen for å være smakløs, seksualiserende og potensielt i strid med markedsføringsloven. Det hevdes at reklamen kan bidra til kroppspress, spesielt blant unge gutter som ser opp til idrettsutøverne. En advokat påpeker at reklamen kan bryte med lovens bestemmelser om kroppspress, særlig siden den markedsfører godteri. Nidar, på sin side, hevder at reklamen er ment som en humoristisk parodi og avviser at de har hatt til hensikt å bidra til kroppspress. De understreker at de lytter til innspill og tar det med seg videre.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!