
Orkla trekker Klæbo-reklame etter kritikk om kroppspress
6 måneder siden siste oppdatering
4 artikler i saken
Kort oppsummert
- Orkla trekker reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk.
Sammendrag
Orkla har trukket en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter massiv kritikk. Reklamen, som viser langrennsløperen i bar overkropp mens han spiser godteri, har blitt anklaget for å være seksualiserende og bidra til kroppspress, spesielt blant barn og unge.
Kritikere, inkludert Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press og advokat Frode Elton Haug, mener reklamen er smakløs og potensielt i strid med markedsføringsloven. Haug påpeker at reklamen kan bryte lovens bestemmelser om kroppspress, særlig siden den markedsfører godteri.
Selv om Orkla hevder at reklamen er ment som en parodi, mener kritikere at dette ikke fritar dem fra loven. Skiforbundets samarbeid med Nidar, etter at andre sponsorer trakk seg, har også blitt kritisert.
Artikler i saken
Klæbo-reklame for seigmenn anklages for lovbrudd
6 måneder siden
Orkla trekker Klæbo-reklame etter kritikk om kroppspress
6 måneder siden

Golberg reagerer på kritikk av bar overkropp-reklame
6 måneder siden

Nidar-reklame med langrennsløpere får kritikk for kroppspress
6 måneder siden
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!