En butikk i Horten har begrenset salg av Apple-gavekort etter at ansatte oppdaget forsøk på svindel mot eldre kunder.
Politiet advarer om en økende trend der svindlere bruker gavekort til å lure eldre for store pengebeløp, ofte gjennom falske profiler på sosiale medier eller ved å utgi seg for å være en kjæreste.
Butikkansatte og pårørende oppfordres til å være oppmerksomme og varsle politiet ved mistanke.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Politiet advarer om en ny svindelbølge rettet mot eldre, der kriminelle utgir seg for å være antikvitetshandlere. De kontakter eldre, avtaler besøk og stjeler verdisaker. Politiet har mottatt flere anmeldelser og ser alvorlig på saken. De oppfordrer eldre til å være kritiske til oppsøkende tjenester og ikke slippe inn ukjente. Kriminelle endrer ofte taktikk og bruker åpne kilder for å finne ofre. Politiet ber om at man kontakter dem ved mistanke om svindel.
2 måneder siden
Nordea advarer om en økning i kjærlighetssvindel, særlig rundt høytider som Valentinsdagen. Svindeleksperter påpeker at eldre er spesielt utsatt på grunn av ensomhet og større økonomisk tilgang. Typiske tegn på svindel inkluderer overdreven oppmerksomhet ('lovebombing'), pengeforespørsler, utsettelse av møter og unngåelse av videosamtaler. Banken kan gripe inn og stoppe mistenkelige betalinger, selv om kunden selv tror det er ekte kjærlighet. Nordea oppfordrer til å være forsiktig med å klikke på lenker fra ukjente.
2 måneder siden
Nordea Østfold advarer om økt kjærlighetssvindel, spesielt i forbindelse med valentinsdagen. Svindlerne kontakter ofre via sosiale medier og dating-sider, og etablerer falske forhold for å lure dem for penger. Eldre er spesielt utsatt, da mange overvurderer sin evne til å avsløre svindel. Banken anbefaler å være skeptisk til pengeforespørsler fra online-bekjentskaper, verifisere identiteter og diskutere forholdet med venner eller familie for å få en objektiv vurdering. Kjærlighetssvindel starter ofte uskyldig, men utvikler seg til emosjonell og økonomisk utnyttelse.
4 måneder siden
Politiet advarer om en ny svindelmetode der kriminelle utgir seg for å være kjøpere på Finn. Svindlerne kontakter selgere via e-post og tilbyr å bruke 'Fiks-Ferdig'-løsningen. De sender et falskt skjermbilde med feilaktige instruksjoner som leder selgerne til å oppgi bankinformasjon. Dette gir svindlerne tilgang til selgernes bankkontoer. Politiet understreker at dette ikke er en legitim tjeneste fra Finn og oppfordrer folk til å være forsiktige. Det er en økning i svindelforsøk for tiden, og politiet oppfordrer til å være ekstra årvåken.
2 dager siden
Politiet advarer mot en ny bølge av svindel hvor gjerningspersoner utgir seg for å være fra politiet. Flere personer har mottatt meldinger eller anrop fra svindlere som forsøker å skaffe seg sensitiv informasjon.
1 måned siden
En falsk Norsk Tipping-app har blitt populær på App Store, og Norsk Tipping advarer brukere mot å laste den ned. Appen er designet for å svindle brukere for penger og personlig informasjon. Norsk Tipping har rapportert appen til Apple og understreker at de jobber med å få den fjernet. Selskapet oppfordrer kunder til å være forsiktige og rapportere mistenkelige apper eller sider de oppdager.
2 måneder siden
En tidligere PST-topp advarer om nye svindelmetoder, inkludert økning i svindel med kontooverføringer. Ice har oppdaget «Nina-svindel», der svindlere målretter seg mot personer med navnet Nina, i tillegg til den kjente «mamma/pappa-svindelen». Erik Haugland, med bakgrunn fra PST, advarer spesielt mot investeringssvindel og oppfordrer folk til å være ekstra oppmerksomme i ferieperioder. Han understreker viktigheten av å begrense personlig informasjon på sosiale medier for å unngå å bli lurt.
5 dager siden
Billie Eilish kommer til Norge med utsolgte konserter, noe som har ført til økt svindel knyttet til billettsalg. Flere unge, som Maiken (22) fra Haugesund, har blitt lurt til å betale for falske billetter via betalingsappen Revolut, og hun mistet 3500 kroner. Også unge på TikTok, som Zuzanna (18) og Milla (15), har opplevd svindelforsøk gjennom falske billett-tilbud og betaling med gavekort. Svindlerne bruker falske Ticketmaster-lenker for å stjele brukernavn og passord. Politiet melder om en økning i slike saker, og Ticketmaster advarer mot å kjøpe billetter fra ukjente på sosiale medier. Arrangøren Live Nation har iverksatt sikkerhetstiltak, men oppfordrer publikum til å være forsiktige og rapportere svindel. Maiken anbefaler å kjøpe billetter kun via offisielle kanaler og bruke Vipps og videochat ved privatkjøp.
2 måneder siden
Politiet i Oslo advarer publikum mot en SMS-svindel der svindlere utgir seg for å være offerets datter. I meldingen hevder «datteren» å ha mistet telefonen i toalettet og trenger penger til en ny. Politiet ber folk om å ignorere slike meldinger og ikke svare på dem. Politiet er ikke kjent med om noen har blitt svindlet på denne måten, men oppfordrer til å være forsiktig.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om økt svindelaktivitet i forbindelse med at de fleste nordmenn får melding om at skattekortet er klart. Svindlere forsøker å lure til seg sensitiv informasjon ved å utgi seg for å være fra Skatteetaten. Sikkerhetsdirektør Ragna Fossen understreker at Skatteetaten aldri sender lenker i e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge inn via skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Etaten oppfordrer til å slette mistenkelige e-poster og SMS, og kontakte bank og politi ved mistanke om svindel.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
4 måneder siden
Finn.no advarer brukere om en økning i svindelforsøk der svindlere utgir seg for å være kjøpere via e-post. Disse e-postene forsøker å lure brukere til å dele personlig informasjon som bank- eller kredittkortdetaljer. Finn.no understreker at all kommunikasjon rundt kjøp og salg bør foregå inne i deres egen meldingstjeneste, og at man bør være skeptisk til kjøpere som presser på for raske avgjørelser. De anbefaler også å sjekke visningsnavnet for å unngå kobling til privat e-post. Sparebank 1 har også sendt ut advarsler om denne svindelformen.
4 måneder siden
Politiet og Finn.no advarer selgere av dyre gjenstander om at de kan bli brukt i hvitvasking. Kriminelle bruker i økende grad kontanter fra straffbare handlinger til å kjøpe gjenstander som klokker, gull, båter og biler. Oslo politidistrikt har sett eksempler på kontantbetalinger for gjenstander fra 50.000 til 260.000 kroner. Finn.no oppfordrer selgere til å være forsiktige med store kontantoppgjør og samarbeider med politiet for å forebygge kriminalitet på plattformen.
3 måneder siden
Nye regler for kjøp av kontantkort og mobilabonnement skal hindre misbruk av falsk ID. Bakgrunnen er at kriminelle har utnyttet ordningen, noe som ble avdekket av Dagbladet. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ilagt Mycall en bot for brudd på ID-reglene. De nye reglene krever at man må fremvise originalt ID-bevis som pass eller førerkort, eller elektronisk ID som BankID. Nkom vil føre tilsyn for å sikre at aktørene følger de nye reglene. En undersøkelse viser at ni av ti nordmenn ble forsøkt svindlet via SMS, e-post og telefoni i fjor.
3 måneder siden
Statens vegvesen advarer mot en ny e-postsvindel der svindlere utgir seg for å være dem for å lure folk til å fornye førerkortet. Vegvesenet er bekymret og jobber med å bekjempe svindelen. De er usikre på omfanget, men oppfordrer folk til å være årvåkne og bruke deres offisielle nettside for tjenester. Vegvesenet har anmeldt saken og samarbeider med politiet for å stoppe svindelen.