I påsken lokker butikkene med tilbud på typiske påskevarer som sjokolade, appelsiner og pølser, ofte med tap. Kunder opplever likevel at den totale summen i kassen blir høy.
En økonomiprofessor forklarer at butikkene tjener på at kundene kommer inn i butikken og handler andre varer. Matprisene har steget betydelig mer enn lønningene det siste året, noe kundene merker godt.
Kiwi melder om rekordhandel i påsken, spesielt på frukt og grønt. Næringsministeren har varslet tiltak etter påske for å styrke konkurransen i dagligvarebransjen, som domineres av tre store kjeder.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 dager siden
Prisen på den populære tursjokoladen Kvikk Lunsj har skutt i været etter påske. Dette skaper reaksjoner blant kunder og reiser spørsmål om dagligvarekjedenes prisstrategier.
15 dager siden
Nidar har hatt et rekordhøyt salg av påskegodt i år, selv om priskrigen ikke var like intens som i fjor. Mange butikker melder om at de er utsolgt for populære varer som marsipanpølser, til tross for høyere priser enn i fjor. Kiwi og Coop bekrefter at enkelte butikker kan være tomme for påskegodteri. Rema 1000 opplyser at de har god beholdning og har valgt å fokusere på å kutte prisene på frukt, grønt og andre viktige påskevarer.
20 dager siden
Prisene på påskegodt varierer kraftig mellom butikkene, selv innenfor samme konsern. En pristest viser at Kiwi er betydelig billigere enn Rema 1000 på flere populære påskevarer. Eksperter anbefaler forbrukere å være prisbevisste, sjekke kilopriser og sammenligne tilbud. Mange lar seg rive med av påskestemningen og glemmer priser, men oppmerksomhet kan spare penger. Det lønner seg å følge med på tilbudene for å gjøre et godt kjøp.
1 måned siden
Artikkelen omhandler de høye prisene på påskegodteri tidlig i butikkene. Forbrukerjurist Thomas Iversen forklarer at butikkene etablerer høye priser for å kunne tilby større salg nærmere påske. Prisene har allerede begynt å bevege seg nedover. De fleste påskevarene er i butikk fra uke åtte, mens ferskvarer som lam kommer senere. Butikkene understreker at mye av påskegodteriet er varer som selges hele året, men får større plass i butikkene frem mot påske.
1 måned siden
Dagligvarekjedene har startet priskrig før påsken, med store prisforskjeller på populære varer. Rema 1000 leder an med tilbud på Kvikklunsj, Freia sjokolade og potetgull, mens Kiwi satser på frukt og grønt med rabatter. Ekspert Odd Gisholt råder forbrukere til å sammenligne priser. Rema 1000 har kampanjen «Fyll påskekurven» og har satt ned prisene på over 40 varer, inkludert lammelår og grillpølser.
21 dager siden
Priskrigen på påskegodteri har startet, og i år inkluderer den også frukt. Butikkene forventer stor etterspørsel etter populære varer som marsipan og sjokolade, og prisene har allerede falt betydelig. For å sikre at flere kunder får tilgang til tilbudene, kan butikkene innføre kjøpsbegrensninger. Samtidig opplever man lave fruktpriser, noe som oppfordrer til sunnere valg i påsken. Coop understreker at prisfallet er et resultat av konkurranse og ikke en priskrig, og at det er et grep for å gjøre sunnere alternativer mer tilgjengelige.
15 dager siden
En priskrig på påskegodteri har ført til at mange butikker er utsolgt for populære produkter som Freias fylte påskeegg. Romerikes Blad melder om tomme hyller hos flere dagligvarekjeder, inkludert Kiwi og Coop. Kiwi forklarer at de hadde bestilt rekordmye påskegodt, men likevel opplever utsolgtsituasjoner. Freia bekrefter at de er tomme på lager og har sendt ut alt de har produsert. Coop mener det er snakk om sunn konkurranse, mens Meny valgte å holde høyere priser og har fortsatt varer i hyllene. Rema 1000 har fremdeles påskevarer, men er utsolgt for Nidars egg.
14 dager siden
Flere butikker i Gjøvik melder om utsolgt påskegodteri før påskeferien. Priskrigen mellom dagligvarekjedene har ført til økt etterspørsel og tomme hyller for populære produkter som marsipan. Kjøpmann Morten Engen ved Rema 1000 Stadion forklarer at det er vanskelig å forutse hvilke produkter som rammes av priskrig, da bestillingene gjøres lang tid i forveien. Til tross for mangel på enkelte varer, forsikrer han at det fortsatt er rikelig med andre alternativer, spesielt frukt og grønt.
1 måned siden
Kiwi har en uvanlig prising på Kvikk Lunsj før påske, hvor tre sjokolader koster mindre enn én. Kiwi forklarer at trepakningen er en spesielt konkurranseutsatt vare i påsken. Forbrukerrådet mener dette er en bevisst strategi for å øke volumet, og at butikkene bruker flere triks for å få folk til å kjøpe mer. Kiwi justerer prisen på enkelpakningen og avviser påstander om at de øker prisene før de setter dem ned igjen. NorgesGruppen, som eier Kiwi, har et betydelig overskudd.
20 dager siden
Priskrigen før påske har ført til store prisforskjeller på godteri. Kiwi og Extra utmerker seg med svært lave priser på Non Stop, mens Coop Mega er billigst på smågodt. Rema 1000 er dyrere på Non Stop, men selger mindre poser. Prisene varierer betydelig mellom kjedene, så det lønner seg å sjekke prisene før du handler inn til påsken.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg de høye prisene på påskesjokolade tidlig i butikkene, og årsakene bak denne strategien. En professor ved BI forklarer at kjedene forsøker å etablere en «mental pris» hos forbrukerne, for å øke betalingsvilligheten. Prisene er nå opptil åtte ganger høyere enn i fjor, men forventes å synke nærmere påske. Norgesgruppen argumenterer med økte råvarepriser på kakao som en påvirkende faktor, mens bloggeren «Gjerrigknarken» er skeptisk til en omfattende priskrig.
21 dager siden
Artikkelen omhandler en priskrig på påskegodteri, der prisene reduseres fra time til time. "Gjerrigknarken" anbefaler å kjøpe favorittgodteriet tidlig før det blir utsolgt. Prisene på Non Stop og M har rast ned hos Kiwi og Extra, mens Rema 1000 kan komme etter. Prisene på enkelte typer påskemarsipan er nesten halvert, men kan falle ytterligere. Smågodt er også satt ned i pris. Kjedene lover at de har kjøpt inn godt med varer, men Kiwi åpner for maksbegrensning. Lavpriskjedene fremhever også sine frukt- og grøntkampanjer i forbindelse med påsken.
19 dager siden
Matvareeksperter anbefaler å starte påskehandelen tidlig, da priskrigen allerede er i gang, drevet av forventninger om pristester i media. Selv om priskrigen er mest synlig på typiske påskevarer, utgjør disse en liten del av den totale handlekurven. Snømangel kan føre til at flere tilbringer påsken ved kysten, noe som kan påvirke varehandelen lokalt. Den svake norske kronen kan også redusere grensehandelen til Sverige. Samtidig gir dagligvarebutikkenes lojalitetsprogrammer betydelige rabatter, noe som reiser spørsmål om nøyaktigheten i prisindeksene.
20 dager siden
Kiwi og Extra kutter prisene på påskegodt i forkant av påsken, men Rema 1000 har overraskende nok valgt å holde prisene stabile, og er dermed dyrere på flere varer. Professor ved Norges Handelshøyskole, Tor Andreassen, påpeker at Rema 1000 vanligvis følger konkurrentenes priser tett, og mener Rema 1000 spekulerer i at kundene ikke er tilstrekkelig prisbevisste. Rema 1000 svarer at de har fokusert på sunnere alternativer og vil unngå tomme hyller i en hektisk høytid.
23 dager siden
Flere dagligvarekjeder har startet en priskrig på smågodt før påske, men eksperter råder forbrukerne til å være oppmerksomme på at tilbudene varierer. De mest oversiktlige tilbudene finner man hos Bunnpris, Europris, Obs og Coop Mega, som tilbyr smågodt for 9,90 kroner per hekto. Joker har en lavere pris, men krever medlemskap og bruk av kupong i appen. Rema 1000 tilbyr en fyllekopp-løsning, men her er det vanskelig å beregne kiloprisen. Coop Prix og Matkroken har tilbud kun på fredager. Forbrukerne bør være oppmerksomme på vilkårene for å unngå å betale mer enn forventet.