SpyShop har opplevd en markant økning i salget av kamerautstyr, spesielt etter at en snikfilm-sak under Arendalsuka ble kjent. Det mest populære produktet er et 'bluetooth-høyttaler'-kamera, samme type som ble brukt i den omtalte saken.
Butikkens daglige leder uttrykker overraskelse over at akkurat dette produktet er så ettertraktet, og håper at kundene ikke bruker utstyret til ulovlig overvåking. Datatilsynet påpeker at skjult overvåking er sjelden lovlig og kan straffes.
SpyShop hevder likevel at de fleste kunder har legitime grunner for å kjøpe slikt utstyr, som å forebygge kriminalitet. Salget av 'linsefinnere' har også økt, noe som tyder på at folk er mer bevisste på skjulte kameraer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av beredskapsutstyr i Norge, hvor vanndunker leder an med opptil 1000 prosent salgsøkning hos Clas Ohlson. Biltema rapporterer også om kraftig vekst, spesielt innen vannlagring i sentrale strøk. Denne økningen tilskrives både Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskaps (DSB) oppdaterte anbefalinger om egenberedskap, som tilsier at husholdninger bør ha forsyninger for en uke, samt økende internasjonal uro. Salget av andre beredskapsartikler som gasskjøkken og radioer har også økt betraktelig, og enkelte butikker melder om utsolgte varer.
3 måneder siden
Digitale kompaktkameraer opplever en kraftig salgsøkning, spesielt blant generasjon Z, som en del av en retrotrend. Elektronikkjedene melder om stor etterspørsel og at hyllene tømmes raskt. Trenden drives av et ønske om mer levende og autentiske bilder enn det mobilkameraer gir, samt påvirkning fra sosiale medier og influensere. I tillegg øker salget av kameratilbehør som eksternt lys, noe som indikerer et generelt ønske om bedre bildekvalitet.
10 dager siden
En løpebølge har truffet Norge, og sportsbutikkene melder om en kraftig økning i salg av løpesko og utstyr. XXL, Löplabbet og Intersport rapporterer om stor interesse, spesielt for konkurransesko og dyrere modeller. Nordmenn er opptatt av det nyeste utstyret, og løpevester og drikkesekker er blitt populært. Kundene er mer bevisste på hva de trenger, og etterspørselen etter «performance»-sko er stor. Spesielt «supertrainers» som Asics Superblast 2 er vanskelig å få tak i, da de raskt blir utsolgt.
28 dager siden
Flere butikker opplever økt salg av beredskapsprodukter. Clas Ohlson melder om en tredobling i salget, hvor strømaggregater har økt med 400 prosent sammenlignet med fjoråret. Denne økningen tilskrives Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sine nye anbefalinger for egenberedskap i norske hjem, samt den spente internasjonale situasjonen. Felleskjøpet bekrefter også trenden, og melder om utsolgte beredskapsvarer. Kundene uttrykker både flauhet og bekymring knyttet til egen beredskap.
4 måneder siden
Bruken av Botox og fillers øker i Norge, særlig før jul. En klinikk på Sørlandet har til og med installert en hemmelig dør for kunder som ønsker å være diskret. Trenden går mot mer naturlige resultater, og kundene ønsker ikke lenger de store leppene som var populære tidligere. Salget av Botox har økt med 10 prosent fra 2022 til 2023, men det er vanskelig å skille mellom medisinsk og kosmetisk bruk. En psykolog mener at kroppspress og skam driver etterspørselen etter kosmetiske inngrep, og at det er en dobbeltmoral knyttet til bruken av slike behandlinger.
4 måneder siden
Til tross for dyrtiden, melder butikker om god julehandel med økt salg sammenlignet med fjoråret. Spesielt populære er merkevarer som Lululemon, Ugg og det norske merket Caspara. Helsefokuserte gaver som lysterapilamper og elektronikk som airfryers er også ettertraktet. I tillegg er det stor etterspørsel etter brettspill som Kluster, Lego-blomster, treredskaper, stekepanner og Mummikopper. Mange butikker opplever at kundene bruker mer penger per gave i år. Det er en forsiktig salgsvekst, spesielt for tekstil og utstyr til hus og hjem, mens sportsbutikker har det tøffere.
3 måneder siden
Et kraftig snøfall har ført til en markant økning i salget av snøutstyr. Biltema rapporterer om en salgsvekst på 50 prosent for snørelaterte produkter sammenlignet med fjoråret. Hos Clas Ohlson har etterspørselen vært så stor at de solgte 20 snøfresere på bare en time og gikk tomme. De har en salgsøkning på 300 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. If Skadeforsikring advarer om at store snømengder kan føre til skader på tak, spesielt for hytteeiere, og oppfordrer til å være oppmerksomme på skjev belastning.
4 måneder siden
Nordmenn trosser dyrtiden og kjøper dyre julegaver som AirPods, store TV-er og avanserte robotstøvsugere. Elektronikk er populært, men også tradisjonelle gaver som bøker og brettspill selger godt. Sminkespeil har overraskende blitt en bestselger. Butikkene ser en økning i salg av premiumprodukter, til tross for økonomisk usikkerhet. Nye trender inkluderer «kjærestespill» og leker for voksne. Mange startet julehandelen tidlig, men butikkene forventer fortsatt stor pågang de siste dagene før jul.
2 måneder siden
Salget av beredskapsutstyr som vanndunker og sveiveradioer har økt kraftig i Norge, både lokalt og nasjonalt. En lokal Clas Ohlson-butikk i Sandefjord melder om at de selger ut vanndunker så fort de får dem inn. Clas Ohlson melder om en nasjonal salgsøkning på 80 prosent i beredskapskategorien i 2024, og Biltema melder om en økning på 280 prosent i salget av vanndunker sammenlignet med fjoråret. Myndighetene anbefaler at folk er forberedt på å klare seg selv i en uke på grunn av en urolig verden.
1 måned siden
Artikkelen belyser en markant økning i folks interesse for egenberedskap. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) rapporterer om en betydelig økning i sidevisninger på sine nettsider om egenberedskap, samtidig som «prepper»-bedriften Nødpakka AS melder om kraftig omsetningsvekst. Flere faktorer bidrar til denne utviklingen, inkludert internasjonal politisk usikkerhet, klimaendringer og et økt fokus på beredskap i offentligheten. Gründeren av Nødpakka AS forteller om en holdningsendring i samfunnet, der folk tidligere avfeide ham som konspirasjonsteoretiker. Undersøkelser fra DSB bekrefter at befolkningens egenberedskap er økende.
1 måned siden
Elektrogiganten Power melder om en kraftig økning i salg av beredskapsprodukter, spesielt batteridrevne radioer, med en vekst på 200 prosent. Dette skjer etter at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skjerpet sine råd om egenberedskap i norske hjem, kombinert med en spent internasjonal situasjon. Også andre butikker som Clas Ohlson og Biltema melder om stor etterspørsel etter produkter som vanndunker, batterier og lommelykter. Myndighetene oppfordrer folk til å være forberedt på å klare seg selv i en uke i tilfelle en krisesituasjon.
3 måneder siden
Et gult farevarsel for is har ført til en kraftig økning i salget av brodder over hele landet. Flere butikkjeder, som Clas Ohlson og Coop, melder om en markant salgsøkning, med opptil en tredobling sammenlignet med tidligere uker. Biltema har sett lokale salgsøkninger, spesielt i Østfold og Haugesund. Butikkene forventer at salget vil fortsette å øke. I tillegg til brodder, er det også en økende trend å pigge sine egne sko, samt økt etterspørsel etter strømiddel og ishakker. Butikkene melder om god tilgang på varer, men forventer lokale variasjoner.
4 måneder siden
En ny studie om mikroplast har ført til en markant økning i etterspørselen etter kjøkkenredskaper i tre og stål. Kunder bytter ut plastredskaper etter medieomtale om mikroplast og frykter inntak av dette. Butikker melder om femdobbel økning i salg av tre- og stålredskaper. Leverandører jobber på spreng for å møte den store etterspørselen. Mange kjøper også treredskaper som julegaver. Til tross for økt etterspørsel, understreker butikkene at plastprodukter solgt i Norge er av høy kvalitet.
2 måneder siden
Salget av beredskapsutstyr som vanndunker og nødradioer har økt kraftig i Norge. En undersøkelse viser at bekymringen for krig har steget fra 23% i 2023 til 29% i 2024. Både Biltema og Clas Ohlson melder om stor salgsvekst, spesielt de siste ukene. Clas Ohlson har respondert med å sende ekstra leveranser til norske butikker. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) tror den urolige verdenssituasjonen er en viktig årsak til at folk ønsker å være bedre forberedt.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.