Rødvinssalget opplever en nedgang både i Frankrike og Norge. I Frankrike har konsumet av rødvin falt med 90 prosent siden 1970-tallet, og vinindustrien anklages for å ikke nå yngre generasjoner.
I Norge ser man samme trend, der lettere viner, øl og alkoholfrie drikker vinner terreng. Helsebevissthet og klimaendringer er viktige faktorer bak denne utviklingen.
Vinmonopolet forventer at rødvinssalget vil fortsette å falle, men at den fortsatt vil være markedsledende en stund. Franske vinprodusenter tilpasser seg ved å redusere produksjonen og endre sortimentet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Unge voksne i Frankrike drikker stadig mindre vin, spesielt rødvin, noe som bekymrer vinprodusentene. Det totale vinkonsumet i landet har falt med 80 prosent siden 1945. En representant fra bransjeorganisasjonen i Bordeaux sier at hver generasjon drikker mindre enn den forrige. Unge voksne foretrekker nå rosévin eller andre alkoholholdige drikker. I tillegg faller etterspørselen i Kina, og klimaendringer skaper utfordringer for avlingene. Vinbransjen må tilpasse seg nye målgrupper og vurdere å endre produksjonen fra rødvin til andre typer.
3 måneder siden
Champagnesalget opplevde en betydelig nedgang i 2024, både internasjonalt og i Frankrike. Eksporten falt med 10,8 prosent, mens salget i hjemmemarkedet gikk ned 7,2 prosent. Vinmonopolet rapporterte også om en nedgang på 8,8 prosent i champagnesalget. Nedgangen tilskrives inflasjon, økonomisk usikkerhet og politisk uro. Samtidig økte salget av annen fransk musserende vin, spesielt crémant. Luksuskonsernet LVMH, som eier flere store champagnemerker, hadde også en nedgang i salget, men salget er fortsatt høyere enn i 2019.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på nesten 4 prosent i 2024, men salget er fortsatt høyere enn før pandemien. Nedgangen tilskrives økt grensehandel og flytrafikk. Samtidig ser man en kraftig vekst i salget av alkoholfritt drikke, som setter ny rekord. Salget av rødvin, hvitvin og brennevin faller, mens øl og cider øker. Rødvin er fortsatt den mest solgte kategorien, selv om den har hatt en nedgang. Vinmonopolet forventer en travel nyttårshelg, men er godt forberedt med varer på lager.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i 2024, men ligger fortsatt over nivået før pandemien. Denne nedgangen tilskrives økt grensehandel og taxfree-salg. Samtidig ser man en kraftig vekst i salget av alkoholfritt drikke, som øker med 18 prosent og setter ny rekord. Salget av øl og cider øker også, mens rødvin, hvitvin og brennevin opplever nedgang. Trenden viser at nordmenn foretrekker lettere drikke med lavere alkoholprosent. Vinmonopolet er forberedt på økt salg før nyttårsaften og har gode lagre.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på nesten 4 prosent i 2024, til tross for at det fortsatt ligger over nivået før pandemien. Nedgangen tilskrives økt grensehandel og taxfree-salg. Samtidig ser Vinmonopolet en kraftig økning i salget av alkoholfritt drikke, som øker med 18 prosent og setter ny rekord. Salget av rødvin, hvitvin og brennevin faller, mens øl og cider øker. Rødvin er fortsatt den største kategorien, men salget av rødvin fra Libanon, Tyskland og Georgia øker i popularitet. Vinmonopolet forventer litt ekstra trykk før nyttår, men er godt forberedt.
18 dager siden
En boikott av amerikanske varer har spredt seg i sosiale medier, men salgstallene for den populære vinen «Falling Feather» viser ingen signifikant nedgang. Vinmonopolet melder om en nedadgående trend for amerikansk rødvin generelt, men dette er en del av en langsiktig utvikling. Det totale salget hos Vinmonopolet har falt etter pandemien, hovedsakelig på grunn av økt grensehandel og endrede drikkevaner. Produsenten av «Falling Feather» bekrefter at de ikke har merket noen endringer i salget, og at lettere vinstiler er mer populære i de varmere månedene.
14 dager siden
Vinmonopolet avviser at nedgangen i salget av amerikansk vin i Norge skyldes boikott, og viser til en langsiktig trend. Salget har falt med 35 prosent siden i fjor. I kontrast ser man i Canada og Danmark en økende tendens til å boikotte amerikanske produkter som protest mot Trumps tollsatser. Europeiske vinprodusenter er bekymret for konsekvensene av de nye tollsatsene, da USA er det største markedet for eksport av EU-viner. Samtidig forbereder Vinmonopolet seg på påskehandelen, en av årets største salgsperioder, der været spiller en viktig rolle for folks drikkevalg.
4 måneder siden
Vinmonopolet justerer prisene ved nyttår, der rundt 70 prosent av varene enten blir billigere eller beholder samme pris. En generell prisøkning på 0,8 prosent skyldes hovedsakelig inflasjonsjustering av alkoholavgiften. Noen få produkter opplever store prisøkninger, som en rødvin som går opp 190 prosent, mens andre varer, som en annen rødvin, faller med nesten 66 prosent. Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i år, men ser en vekst på 18 prosent i salget av alkoholfri drikke. Prisendringene skyldes i hovedsak alkoholavgift, emballasjeavgift og leverandørpriser.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i 2024, men ligger fortsatt over nivået fra før pandemien. Nedgangen skyldes økt grensehandel og taxfree-salg. Salget av alkoholfri drikke setter ny rekord med en økning på 18 prosent. Øl og cider øker også i salg, mens rødvin, hvitvin og brennevin faller. Rødvin er fortsatt den største kategorien, men salget av rødvin fra Libanon, Tyskland og Georgia øker. Vinmonopolet forventer normalt trøkk før nyttårsaften og er godt forberedt.
3 måneder siden
En undersøkelse viser at mange nordmenn planlegger en alkoholfri januar etter en desember med mye alkohol. Gro Skulbru-Baadstrand deltar i «hvit januar» og sier hun er «metta» på alkohol etter jul. Undersøkelsen viser også at mange har gjennomført en slik måned tidligere, og at det er spesielt populært blant unge. Generalsekretær i Av-og-til, Ragnhild Kaski, mener dette viser at mange trenger en pause fra alkohol. Hun påpeker at mange opplever positive helseeffekter ved å avstå fra alkohol, som mer energi og bedre søvn. Vinmonopolet melder om rekordhøyt salg av alkoholfrie varer, noe som understreker trenden med økt fokus på alkoholfrie alternativer.
2 måneder siden
Nordmenn viser økende interesse for alkoholholdige drikker med smak, noe som fører til flere produktlanseringer. Ringnes introduserer Saga, en ny merkevare med hard seltzer og cocktails, og erstatter eldre produkter. Hansa Borg bryggerier lanserer flere nyheter innen FAB-kategorien, inkludert Grevens sider og Hansa Lite Radler. Aass bryggerier fornyer designet på sine ølprodukter, mens Hansa oppdaterer utseendet på Clausthaler-boksene. Ringnes endrer også designet på 1664-blanc og lanserer 1664 Lager på boks.
4 måneder siden
Priskrigen mellom dagligvarekjedene har nå inkludert juleøl, med priser redusert til rundt 20 kroner. Dette har skapt bekymring hos alkovettorganisasjonen Av-og-til og Helsedirektoratet, som mener billigere alkohol kan føre til økt forbruk og negative konsekvenser, spesielt for barn i familier med høyt alkoholforbruk. Tall fra FHI viser at 90.000 barn i Norge lever med foreldre som drikker for mye, og mørketallene kan være store. Dagligvarekjedene Coop, Rema 1000 og Kiwi forsvarer prisnedsettelser som en del av konkurransen, men fremhever også prisreduksjoner på alkoholfritt øl for å fremme sunnere alternativer.
4 måneder siden
NVE melder om redusert energibruk i Norge, hovedsakelig drevet av overgangen til elbiler og elektrifisering av sokkelen. Mellom 2015 og 2023 har energiintensiteten i Fastlands-Norge falt med 12,3 prosent, noe som indikerer mer effektiv energibruk per produsert enhet. Selv om nordmenn bruker energien mer effektivt i bygg, er det fortsatt behov for betydelige reduksjoner i strømforbruket for å nå målet om 10 TWh reduksjon innen 2030. Fornybarandelen av Norges energibruk har økt fra 61,9 prosent i 2010 til 75,8 prosent i 2022.
2 måneder siden
Tesla opplever salgsnedgang i Europa, med et fall på 38 prosent i Norge i januar. I Tyskland sank salget med 59 prosent, til tross for en generell økning i elbil-salget. Årsakene kan være økt konkurranse, produksjonsomlegginger og endringer i Elon Musks image. Investeringsdirektør Robert Næss påpeker at Tesla har mistet sin ledende posisjon i markedet til kinesiske BYD. Samtidig viser nybilsalget i Norge en sterk økning, hvor elektriske biler står for 96 prosent av salget.
4 måneder siden
Mange norske utesteder holder stengt på nyttårsaften, hovedsakelig på grunn av høye kostnader og lavt besøk i romjulen. Unntaket er steder som Kullt i Oslo, som arrangerer store fester. En trend viser at flere nordmenn går ut på byen på nyttårsaften, inspirert av kontinentale vaner. Dette er en endring fra tidligere, da hjemmefester var mer vanlig. I tillegg endres mattradisjonene, med kalkun som et populært alternativ. Restaurantbransjen i Oslo har opplevd nedgang i omsetning i 2024, men noen har hatt vekst gjennom turisme.