En familie opplevde en ubehagelig situasjon på toget da deres ni år gamle sønn, som har cøliaki, ble nektet å spise sin medbrakte glutenfrie mat i togrestauranten. Personalet hevdet feilaktig at det var Mattilsynets regler som forbød dette, men Mattilsynet bekrefter at det ikke finnes slike regler.
Moren opplevde situasjonen som urettferdig og diskriminerende.
Vy beklager hendelsen og sier de vil ta saken internt, men moren etterlyser konkrete endringer i rutinene for å sikre at personer med matintoleranser kan spise trygg mat på toget.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
En familie i Bergen ble nektet visning på en leilighet fordi utleieren mente de ikke snakket godt nok norsk. Familien følte seg diskriminert og kontaktet Likestillings- og diskrimineringsombudet, som bekrefter at språk kan være grunnlag for diskriminering. Utleieren avviser anklagene og forklarer at de prioriterte norsktalende leietakere fordi de selv ikke er gode i engelsk. Familien, som nylig har fått barn, ønsker å flytte til en større leilighet, men er bekymret for diskriminering i boligmarkedet.
4 måneder siden
En familie fra Fredrikstad opplevde en rekke problemer på sin planlagte ferietur til Kreta. Flyet deres ble kansellert, og på grunn av feil kontaktinformasjon mottok de ikke beskjed om nye billetter. De måtte selv kjøpe nye billetter og reise via flere mellomlandinger, og bagasjen deres ble forsinket. Familien var utslitt og frustrert over manglende kommunikasjon og oppfølging fra både Norwegian og Mixx travel. Etter å ha kontaktet media, har begge selskapene beklaget hendelsen og lovet å dekke familiens utgifter. Forbrukerrådet støtter familien og understreker at de har rett på kompensasjon for tapte feriedager.
4 måneder siden
En familie opplevde en rekke problemer på sin ferie til Kapp Verde med Ving, inkludert en sønn som kuttet seg på en skarp flis i bassenget, og at ni av tretten i reisefølget ble syke med mageproblemer. Familien hevder at Ving ikke tok ansvar og at hotellets hygiene var utilstrekkelig. Ving beklager hendelsene, men sier at sykdom er en forsikringssak og at de ikke har ansvar for hotellets hygiene. De tilbyr kompensasjon for manglende bademuligheter og rengjøring, men ikke for sykdom.
2 måneder siden
En britisk familie ble nektet ombordstigning på et Norwegian-fly fra Gatwick til København, da flyselskapets ansatte feilaktig vurderte passet til ektemannen som ugyldig. Bakgrunnen er at Norwegians ansatte ikke hadde tilstrekkelig kunnskap om de nye passreglene som gjelder etter Brexit. Passet var gyldig for reise i EU, men ble likevel avvist. Norwegian har beklaget hendelsen og innrømmer at det ble gjort en feil. Familien skulle reise i forbindelse med en 60-årsdag, og beskriver situasjonen som svært stressende og skuffende. Norwegian vil prioritere familiens krav om kompensasjon.
2 måneder siden
En familie fra Finnmark opplevde problemer med SAS' kundeservice da de skulle endre en billett for datteren. Navnet ble feilregistrert som "Alla" istedenfor "Ella", noe som førte til at datteren ikke fikk reise. Moren måtte bruke mye tid og energi på å ordne opp i situasjonen, og endte opp med å måtte finne alternative reiseløsninger via barnets mormor. SAS beklager feilen, har refundert utgiftene og sier de jobber med å forbedre kundeservicen, blant annet ved å bytte leverandør.
4 måneder siden
En familie på tre, inkludert en toåring, ble strandet i Sandnes på første juledag grunnet togstans i hele Norge. Familien skulle reise til Hamar, men fikk ikke plass på buss for tog fordi de manglet barnesete. De har ventet i kulden og sliter med å komme gjennom på telefon til togselskapet Go Ahead. Go Ahead opplyser at de vil kontakte familien direkte for å hjelpe dem med barnesete. Togselskapet råder andre kunder til å legge ut for taxi og få refundert, men erkjenner at dette er vanskelig for de som ikke har råd.
2 måneder siden
En kanadisk familie opplevde en tragisk hendelse på ferie i Den dominikanske republikk. Etter å ha spist i hotellets buffet, ble alle fire akutt syke med kraftig oppkast. Moren og den ene sønnen døde kort tid etter som følge av matforgiftning. Faren forteller at de måtte trygle om helsehjelp fra hotellet, og at de ikke ble tatt på alvor. Han har nå saksøkt reisebyrået, hotellkjeden og legekontoret for manglende rutiner for hygiene og helsehjelp. Reisebyrået avviser anklagene og sier de velger sine leverandører med stor varsomhet, og at hotellet samarbeider med myndighetene for å klarlegge årsaken til dødsfallene.
2 måneder siden
En mor er tiltalt for grov mishandling av sin sønn over en periode på 13 år. I retten forklarer moren at sønnens barndom var preget av tvangsritualer som involverte hele familien. Hun beskriver en vanskelig situasjon med mange bekymringsmeldinger til barnevernet, som til slutt tok affære og hentet ut gutten i januar 2022. Moren nekter straffskyld og sier hun følte seg alene i håndteringen av sønnens tvangshandlinger. Hun forteller om familiens forverrede tilstand før barnevernet grep inn. Saken har fått store konsekvenser, inkludert kritikk av barnevernet og politisk ansvar.
2 måneder siden
En familie på åtte personer, som hadde bestilt en «all inclusive»-tur til Kypros gjennom Apollo, fikk ferien sin ødelagt da de ikke fant bestillingen sin ved innsjekkingsautomaten på Oslo lufthavn. Apollos kundetelefon var stengt, og familien måtte vente over et døgn for å få hjelp. De endte opp med å bestille nye billetter selv og kom seg til Kypros to dager forsinket. Pakkereisenemnda har konkludert med at Apollo er ansvarlig for feilen og må betale erstatning til familien. Apollo beklager hendelsen og sier de vil følge nemndas beslutning.
2 måneder siden
En kunde opplevde en kraftig allergisk reaksjon etter å ha spist et rundstykke kjøpt hos Baker Hansen i Nydalen. Kunden, som er allergisk mot nøtter, måtte kontakte legevakten og hevder at rundstykket feilaktig var merket som nøttefritt. Baker Hansen beklager hendelsen og sier de har allergenoversikt tilgjengelig og følger Mattilsynets regler. De oppfordrer kunder med allergier til å forhøre seg om innholdet i produktene. Baker Hansen understreker viktigheten av matsikkerhet, men erkjenner at menneskelige feil kan forekomme.
3 måneder siden
Den ni år gamle italienske jenta Martina døde etter å ha fått en alvorlig allergisk reaksjon på en restaurant i Roma. Familien hadde informert restauranten om hennes hveteallergi og cøliaki før hun bestilte gnocchi, som angivelig skulle være glutenfri. Kort tid etter måltidet fikk Martina pustevansker og mistet bevisstheten. Hun ble fraktet til sykehus, men livet sto ikke til å redde. Politiet etterforsker nå om restauranten fulgte reglene for merking av allergener og matlaging. Restaurantens eier hevder de har separate kjøkken for allergikere og intolerante, og stiller seg uforstående til hendelsen.
3 måneder siden
Sophie Elise Isachsen opplevde en vanskelig flytur med sin sønn, Helmer, da han ble urolig og hun forsøkte å aktivisere ham i midtgangen. Flypersonalet ba henne om å begrense bevegelsen, noe hun reagerte på. Hun beskrev turen som et mareritt og følte seg begrenset av reglene. SAS begrunner restriksjonene med sikkerhet, spesielt med tanke på dårlig vær og turbulens. Isachsen uttrykker nå bekymring for fremtidige flyreiser, spesielt en lengre tur til Spania.
2 måneder siden
Sivilombudet retter sterk kritikk mot Statsforvalteren i Troms og Finnmark for ulovlig lang saksbehandlingstid i reinmerkesaker. En 13 år gammel gutt har ventet i nesten seks år på å få sitt reinmerke, noe som hindrer ham i å eie egne rein. Sivilombudet mener at den lange ventetiden er en stor belastning for reindriftsutøvere og deres familier, og at det kan være i strid med Grunnloven. Statsforvalteren erkjenner ressursmangel og lover å prioritere disse sakene, men moren frykter at sønnen mister motivasjonen for reindrift på grunn av den lange ventetiden.
2 måneder siden
En mor står tiltalt i Hordaland tingrett for grov mishandling av sin sønn og for å ha hindret ham i å få nødvendig helsehjelp. Moren nekter straffskyld og hevder at hun gjentatte ganger forgjeves har bedt barnevernet og BUP om hjelp. Hun forklarer at sønnen, som er diagnostisert med Aspergers syndrom og tvangslidelse, hadde tvangsritualer som styrte familiens hverdag, og at hun følte seg fanget i situasjonen. Hun avviser anklager om vold og forklarer naboers bekymringsmeldinger med at barnas utagering skyldtes møter med barnevernet. Moren mener siktelsen skyldes hennes tidligere valg om hjemmefødsler, hjemmeundervisning og manglende vaksinasjon.
1 måned siden
Oslo universitetssykehus trakk først tilbake en behandlingsreise for en femåring fordi barnet ikke snakket godt nok norsk, noe som skapte sterke reaksjoner. Moren, Mia Carina Eira Jægervand, opplevde dette som et sjokk, og Likestillings- og diskrimineringsombudet kritiserte avgjørelsen som potensielt diskriminerende. Sametingsrådet reagerte også kraftig. Sykehuset endret senere sin beslutning, men Jægervand føler seg likevel ikke velkommen. Helse- og omsorgsdepartementet har nå lovet å se på hvordan slike saker kan håndteres i fremtiden, selv om behandlingsreiser ikke er en rettighet.