Kjendiskokk Eyvind Hellstrøm forstår ikke hvorfor folk står i lange køer for bakverk, men kan stå i kø for gode råvarer som fersk fisk og kvalitetskjøtt.
Han er privilegert og kan reservere bord uten å stå i kø takket være sitt kontaktnett i restaurantbransjen.
Hellstrøm mener det har vært en fantastisk utvikling i restauranttilbudet i Norge.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Jan Henrik «Gladkokken» Syversen (45) er en kokk og matinfluenser som har bygget opp en stor følgerskare de siste ti årene. Han er aktuell i «Farmen kjendis» og har nylig åpnet en restaurant med samme navn som bloggen sin. Syversen er opptatt av å spre matglede og lære bort enkel hjemmelaget mat. Han er stolt av å ha åpnet restaurant, gitt ut kokebok og lansert egen vin i 2024. Han beskriver seg selv som ekstrovert, ærlig og ikke redd for konflikter. Syversen er engasjert i å lage oppskrifter til en ny kokebok for barn med Kaptein Sabeltann. Han er glad i å spandere på andre og mener livet skal nytes. Han angrer sjelden på det han gjør, men er redd for å angre på det han ikke har gjort. Syversen er kritisk til dagens regjering og mener de ødelegger for norsk næringsliv.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler fastelavnsboller i København, hvor trenden har eksplodert med ekstravagante varianter og høye priser. Spesielt Maison D'Angleterre skiller seg ut med sine luksusboller toppet med kaviar og bladgull. Matformidler Helle Øder Valebrokk mener utviklingen har gått for langt og etterlyser mer fokus på kvaliteten av selve bollen i Norge. Selv Noma har deltatt i trenden, noe som førte til lange køer. Artikkelen belyser kontrasten mellom tradisjonelle og moderne fastelavnsboller.
4 måneder siden
Rune Rake, en kjent matanmelder, har rost en oppgradert versjon av lutefisk servert på en Michelin-restaurant. Retten inneholdt trøfler og en smørrik saus. Jørn Hoel, kjent som "trøffelhelt", påpeker at trøfler er en eksklusiv råvare, men har tidligere brukt det i lutefiskretter. Flere kokker ser potensialet i lutefisk med trøffel, men bemerker den høye prisen. Artikkelen foreslår også alternative måter å bruke lutefisk på, som i suppe eller taco, for å unngå tradisjonelle julematrester.
4 dager siden
Matinfluenser Kristoffer Gregersen reagerte da han oppdaget noe hos Meny. Han stusset da han skulle handle karbonadedeig.
4 måneder siden
En kartlegging viser store prisforskjeller på ribbe mellom ulike spisesteder, hvor prisen på de dyreste stedene er tre ganger høyere enn de billigste. En Michelin-kokk forklarer at det ikke nødvendigvis er stor forskjell i smak på kjøttet, men at dyrere ribbe ofte kommer fra griser med bedre levekår og at lavprisrestauranter bruker enklere tilbehør. Kokken kritiserer nordmenns fokus på pris fremfor kvalitet på julemat og mener vi burde prioritere bedre råvarer.
3 måneder siden
Lofotlam har blitt tildelt status som beskyttet geografisk betegnelse (PGI), og er dermed anerkjent på lik linje med kjente matvarer som parmesan og roquefort. Landbruks- og matminister Geir Pollestad fremhever dette som en stor dag for Lofoten og norsk matkultur. Utmerkelsen ble overrakt under en seremoni i Berlin. Det unike med Lofotlam er knyttet til det milde klimaet fra Golfstrømmen, som gir frodige fjellsider og dermed en spesiell smak på kjøttet. PGI-merket er viktig for markedsføring i Europa, og bidrar til å sette norsk mat på kartet. Fra før har Norge fire andre produkter på denne listen: tørrfisk, fenalår, akevitt og vodka.
2 måneder siden
Norske matvarebutikker rapporterer om rekordomsetning grunnet økt etterspørsel etter lokalmat og rene råvarer. Dagligvarekjeder som Meny og Spar ser betydelig vekst i salget av lokalproduserte varer i 2024. Forbrukerne prioriterer kvalitet, norsk opprinnelse og muligheten til å kjøpe nøyaktig mengde. Aktører som Norsk Mat og Norges Bondelag bekrefter trenden. I 2025 fortsetter interessen for norsk matkultur og tradisjonelle produkter å øke. Ernæringsfysiologer fremhever at denne utviklingen er positiv for både helse og miljø, da den bidrar til redusert matsvinn og bedre kosthold.
1 måned siden
Influenser Mathea Bjørndalen åpnet et pop-up-bakeri på Paleet i Oslo, noe som resulterte i lange køer. Mange hadde sett bakervarene på TikTok og ønsket å smake. Noen kunder ventet i timevis, mens andre ga opp. De som smakte bollene var fornøyde, men mente køen var for lang.
1 måned siden
Mathea Bjørndalen (24), en matinfluenser kjent fra TikTok, driver en svært populær pop-up-butikk på Paleet i Oslo. Hennes «store, tjukke og myke» boller har skapt lange køer, og baksten selges ut på bare noen minutter. Bjørndalen jobber fra tidlig morgen til sent på natt for å møte etterspørselen, og oppdaterer følgerne sine på Snapchat om nye bakepartier. Populariteten har ført til at vekterne har reagert på de lange køene. Etter at pop-up-en stenger i slutten av mars, planlegger Bjørndalen en velfortjent ferie.
4 måneder siden
Til tross for svindyre priser, er lutefisk fortsatt en populær førjulstradisjon på restauranter i Oslo. Selv om få spiser lutefisk på selve julaften, strømmer folk til for å nyte retten i ukene før jul. Prisene har steget betydelig siden 2018, og en lutefiskmiddag koster nå over 700 kroner på de fleste restauranter. Likevel melder flere restauranter om rekordhøy etterspørsel og salg av lutefisk denne sesongen. Enkelte steder har allerede begynt å ta imot reservasjoner for neste år. Restauratører observerer også en endring i julebordskulturen, med mer fokus på mat og drikke og mindre fyll.
1 måned siden
Matprofilen Warunee Bolstad, kjent som «Namfonfoods», åpner sin tredje pop-up restaurant «Nam» på Aker Brygge etter tidligere suksess med mango sticky rice. Allerede før åpningen hadde 4000 personer reservert bord. Bolstad ønsker å gi gjestene en bedre opplevelse uten lange køer, og har forberedt seg godt med et drillet team. Hun er inspirert av morens matlaging, og overskuddet fra pop-up restauranten skal brukes til å åpne en restaurant for moren i Thailand. Bolstad lager autentisk thaimat med en vri som passer det norske publikum.
4 måneder siden
TV 2 melder om stor suksess for «Asbjørns julekalender». Premiereepisoden av årets sesong passerte én million seere, noe som er en ny personlig rekord for programleder Espen Eckbo. Til sammenligning hadde fjorårets mest sette episode 960.000 seere, og hele sesongen endte med et gjennomsnitt på 707.000 seere. De første tolv episodene i årets sesong har allerede oppnådd samme snitt som hele fjorårssesongen. Programredaktør i TV 2, Trygve Rønningen, er svært fornøyd med seertallene og roser Espen Eckbo og Seefood TV for jobben de har gjort.
2 måneder siden
Mange Oslo-restauranter er fullbooket i forkant av valentinsdagen, men noen har ventelister. Brasserie Blanche satser på sin vanlige romantiske atmosfære, mens Campo de' Fiori byr på treretters meny med trøfler, roser og italiensk bossanova. Erik Fosnes Hansen anbefaler å utforske nabolagsrestauranter. Hjemleveringsselskaper som Foodora og Wolt forbereder seg på økt etterspørsel, spesielt på sushi, sjokolade og blomster.
21 dager siden
YX Vågå har fått stor oppmerksomhet for sin oppfordring til kunder om å vise tålmodighet med ansatte som ikke snakker perfekt norsk. Et Facebook-innlegg om saken har fått tusenvis av reaksjoner, og arbeidsminister Tonje Brenna roser initiativet for å inkludere innvandrere i arbeidslivet. Daglig leder Lill-Bente Lian er overrasket over den positive responsen, som inkluderer støtte fra utlandet. Brenna mener YX Vågå viser hvordan arbeidsplasser kan bidra til integrering, og Lian håper flere bedrifter vil følge etter for å gi folk en sjanse.
23 dager siden
Flere restauranter i Oslo og Bergen opplever stor rift om bordreservasjoner for 17. mai, og mange er i ferd med å bli fullbooket. Særlig uteserveringene er populære, og noen steder starter booking flere måneder i forveien. Prisene varierer, med flere restauranter som tilbyr pakketilbud inkludert mat og drikke. Det anbefales å reservere bord tidlig for å sikre seg plass. Noen restauranter melder også om at de har mottatt bestillinger for neste års nasjonaldagsfeiring.