Statens vegvesen tester ut elektriske anleggsmaskiner i et pilotprosjekt på riksvei 94 ved Hammerfest, med mål om å redusere utslipp. Prosjektet viser at elektriske dumpere kan fungere med tilstrekkelig lading, men entreprenører advarer om at teknologien er for dyr og ikke moden for store veiprosjekter.
De peker på mangel på strømkapasitet og ladeinfrastruktur, spesielt i nord, som store utfordringer.
Vegvesenet vil likevel stille økende miljøkrav til entreprenører, mens entreprenørene mener biodiesel er en bedre løsning for å nå det grønne skiftet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
20 dager siden
Statens vegvesen tester en elektrisk brøytebil på Hardangervidda, Sør-Norges mest krevende fjellovergang, for å redusere klimagassutslipp. Testene viser at el-brøytebilen fungerer bra under krevende forhold, men har avdekket utfordringer knyttet til lading. Ladingen foregår via en ladecontainer, og kommunikasjonen mellom bil og lader har ikke fungert optimalt ved maks lading. Sjåførene fremhever komfort og lavt støynivå. Vegvesenet ser lovende resultater og vurderer at elektriske brøytebiler kan bli en del av fremtidige driftskontrakter.
5 timer siden
En ny teknologi som lar busser lade mens de kjører, tas nå i bruk for første gang i Norge. Et pilotprosjekt i Trondheim skal teste løsningen i vanlig rutetrafikk.
11 dager siden
Frp-leder Sylvi Listhaug ønsker å fjerne kravet om nullutslippsmaskiner i offentlige anbud, og kaller det «klimasymbolske reguleringer». Listhaug mener dette fordyrer prosjekter og gir mindre igjen for pengene. En entreprenør i Innfjorden har erfart at en elektrisk gravemaskin er dyrere og mindre effektiv på grunn av lang ladetid og manglende infrastruktur. Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) støtter bekymringene og understreker behovet for bedre infrastruktur. Listhaug foreslår å la entreprenørene selv finne løsninger for å redusere utslipp, og Frp vil redusere avgiftene på anleggsdiesel.
27 dager siden
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) gir kommunene hjemmel til å stille klimakrav på alle bygge- og anleggsplasser, også private og statlige, noe som kan inkludere krav om elektriske redskaper. Sylvi Listhaug (FrP) og Julie Brodtkorb (MEF) kritiserer tiltaket og mener det vil føre til økte kostnader og svekke konkurransekraften til norske bedrifter. Bjelland Eriksen forsvarer tiltaket med at det er nødvendig for å redusere klimautslipp, fremme utslippsfri teknologi og at flere store kommuner har etterspurt dette.
2 dager siden
Norges Lastebileier-Forbund foreslår å øke lastebilers vektgrense for å redusere CO₂-utslipp. Vegdirektoratet motsetter seg forslaget grunnet bekymringer for broenes bæreevne.
1 måned siden
Julie Brodtkorb og Sylvi Listhaug utfordrer Høyres klimapolitikk for anleggsmaskiner, og mener fokuset på elektrifisering er urealistisk og fordyrende. Brodtkorb, leder for Maskinentreprenørenes Forbund, ønsker klimakutt, men mener entreprenørene selv må velge teknologi. Listhaug foreslår biodiesel som et bedre alternativ, og advarer mot å gjøre seg avhengig av elektrisitet. Høyre-nestleder Tina Bru svarer at det ikke er et absolutt påbud om utslippsfrie maskiner, og at flere løsninger må brukes.
18 dager siden
For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler. Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6. Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
4 måneder siden
Helse Nord har satt krav om at pasienttransport skal foregå med nullutslippsbiler, noe som møter sterk kritikk i Finnmark. Taxinæringen peker på at det er for få ladestasjoner i regionen, med avstander på opptil 150 kilometer mellom laderne. Bjørn-Eirik Mikkola, fylkesleder for taxinæringen i Finnmark, mener kravet er uforsvarlig under dagens forhold. Helse Nord ønsker å bidra til det grønne skiftet, men innrømmer at ladenettverket ikke er tilstrekkelig utbygd. Lokale politikere og aktører, inkludert ordføreren i Vadsø, oppfordrer Helse Nord til å utsette kravet til infrastrukturen er bedre. Det er foreløpig ingen konkrete planer om flere ladestasjoner i regionen.
2 måneder siden
Statens vegvesen har sendt ut et forslag på høring som innebærer at elektriske personbiler i utgangspunktet ikke skal få kjøre i kollektivfelt. Samtidig foreslås det å åpne for at elektriske varebiler og lastebiler skal få tilgang. Forslaget gir lokale myndigheter mulighet til å gjøre unntak. Bakgrunnen for forslaget er at det økende antallet elbiler har ført til redusert fremkommelighet for busser. I Oslo og Trondheim har det allerede vært innført lokale forbud. Elbilforeningen støtter forslaget om å tillate elvarebiler i kollektivfelt, men forventer at samkjørende elbiler også får tilgang i byområder for å redusere antall biler på veien og bedre kapasiteten.
2 måneder siden
Norske og europeiske aktører samarbeider om å utvikle og teste et nytt kraftsystem for store skip, med mål om å redusere utslippene med inntil 40 prosent. Prosjektet, ledet av Maritime CleanTech, mottar 90 millioner kroner i støtte fra EU. Systemet er utviklet for skip over 5000 bruttotonn, som cruiseskip, og kan brukes med ulike drivstofftyper. Regjeringen erkjenner at Norge ligger etter klimamålene for sjøfart, men mener prosjektet er viktig for å utvikle teknologi som kan redusere utslippene fra skipsflåten. Målet er kommersialisering innen 2029.
4 måneder siden
Equinor har vurdert gasskraftverk med karbonfangst som et alternativ til elektrifisering av Melkøya, men har konkludert med at det ikke er økonomisk forsvarlig. Elektrifisering, som vil spare selskapet over 31 milliarder kroner, møter sterk motstand fra SV og Frp. De frykter økte strømpriser, naturinngrep og press på reindriften. Opposisjonen og lokalpolitikere mener gasskraft med karbonfangst ville være en bedre løsning. Regjeringen står fast på elektrifiseringsplanene og mener kraftløftet for Finnmark vil gi positive ringvirkninger. Sametinget har saksøkt staten på grunn av tillatelsen til elektrifisering.
2 måneder siden
Etter regjeringsskiftet forsøker Senterpartiet å stanse elektrifiseringen av Melkøya, et prosjekt som allerede er i gang. Sp argumenterer med folks frykt for dyrere strøm og kritiserer klimapolitikken. Oljebransjen ønsker elektrifisering for å sikre lønnsom drift og møte klimamål, men Vedum mener det ikke er nødvendig. Opposisjonen sliter med å finne alternative løsninger, som karbonfangst, og er uenige om veien videre. Avgjørelsen kan ende med en ny utredning og bruk av oljepenger. Høyres holdning er avgjørende, men et regjeringsskifte kan føre til at prosjektet stoppes.
20 dager siden
En ny forskrift åpner for at kommuner kan kreve bruk av elektriske maskiner på byggeplasser. Senterpartiets leder, Trygve Slagsvold Vedum, er sterkt kritisk og kaller det «komplett galskap», da han mener det vil føre til økte kostnader for både private og offentlige prosjekter. Huseiernes landsforbund og Maskinentreprenørenes Forbund deler Vedums bekymring og frykter dyrere boliger og mindre byggeaktivitet. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen forsvarer forskriften ved å påpeke at den er frivillig for kommunene og at det finnes støtteordninger. Vedum har fremmet et forslag i Stortinget om å oppheve forskriften, og har mulighet for å få flertall.
1 måned siden
Julie Brodtkorb og Sylvi Listhaug utfordrer Høyres klimapolitikk for anleggsmaskiner, og argumenterer for at fokuset på elektriske maskiner er urealistisk og kostbart. De fremmer biodiesel som et mer gjennomførbart alternativ for å redusere utslipp. Brodtkorb, som leder Maskinentreprenørenes Forbund, understreker behovet for realistiske klimakutt. Listhaug lover å avskaffe symbolsk klimapolitikk dersom Frp kommer i regjering, og vil heller satse på globale utslippskutt. Tina Bru fra Høyre svarer at det ikke finnes et absolutt påbud om utslippsfrie maskiner, og anerkjenner at flere løsninger må tas i bruk.