Statens vegvesen tester en elektrisk brøytebil på Hardangervidda, Sør-Norges mest krevende fjellovergang, for å redusere klimagassutslipp. Testene viser at el-brøytebilen fungerer bra under krevende forhold, men har avdekket utfordringer knyttet til lading.
Ladingen foregår via en ladecontainer, og kommunikasjonen mellom bil og lader har ikke fungert optimalt ved maks lading. Sjåførene fremhever komfort og lavt støynivå.
Vegvesenet ser lovende resultater og vurderer at elektriske brøytebiler kan bli en del av fremtidige driftskontrakter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Statens vegvesen tester ut elektriske anleggsmaskiner i et pilotprosjekt på riksvei 94 ved Hammerfest, med mål om å redusere utslipp. Prosjektet viser at elektriske dumpere kan fungere med tilstrekkelig lading, men entreprenører advarer om at teknologien er for dyr og ikke moden for store veiprosjekter. De peker på mangel på strømkapasitet og ladeinfrastruktur, spesielt i nord, som store utfordringer. Vegvesenet vil likevel stille økende miljøkrav til entreprenører, mens entreprenørene mener biodiesel er en bedre løsning for å nå det grønne skiftet.
4 timer siden
En ny teknologi som lar busser lade mens de kjører, tas nå i bruk for første gang i Norge. Et pilotprosjekt i Trondheim skal teste løsningen i vanlig rutetrafikk.
2 måneder siden
Statens vegvesen har sendt ut et forslag på høring som innebærer at elektriske personbiler i utgangspunktet ikke skal få kjøre i kollektivfelt. Samtidig foreslås det å åpne for at elektriske varebiler og lastebiler skal få tilgang. Forslaget gir lokale myndigheter mulighet til å gjøre unntak. Bakgrunnen for forslaget er at det økende antallet elbiler har ført til redusert fremkommelighet for busser. I Oslo og Trondheim har det allerede vært innført lokale forbud. Elbilforeningen støtter forslaget om å tillate elvarebiler i kollektivfelt, men forventer at samkjørende elbiler også får tilgang i byområder for å redusere antall biler på veien og bedre kapasiteten.
18 dager siden
For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler. Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6. Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.
3 måneder siden
En selvkjørende, elektrisk buss i Stavanger ble stoppet av snøfall på årets andre dag. Bussens kameraer tolket snøen som objekter, og systemet nektet å kjøre. Bussen, som er et pilotprosjekt fra Vy og Kolumbus, rakk bare fem-seks runder før den måtte stoppe. Selv om snøen var minimal, har bussen tidligere hatt problemer i snøvær. Prosjektlederen påpeker at tekniske feil og nylige softwareoppdateringer også kan være årsaken til problemene. Målet med prosjektet er å redusere ulykker og spare penger, og selskapet mener det er gjort store fremskritt i å kjøre i snøvær. Bussen har nylig fått flere ruter og økt hastigheten, men det vil fortsatt ta tid før den kan lanseres i stor skala.
2 dager siden
Norges Lastebileier-Forbund foreslår å øke lastebilers vektgrense for å redusere CO₂-utslipp. Vegdirektoratet motsetter seg forslaget grunnet bekymringer for broenes bæreevne.
4 måneder siden
Selvkjørende biler vil bli tilgjengelig som en del av kollektivtilbudet i Groruddalen i Oslo fra nyåret. Ruter har testet bilene og vil nå tilby transport til en pris av 60 kroner per tur. I startfasen vil det være en sikkerhetssjåfør til stede i bilene. Målet er å integrere selvkjørende teknologi i kollektivtrafikken for å gjøre transport mer bærekraftig og redusere antall ulykker. Statens vegvesen støtter testingen og ser på Norge som et egnet land for utvikling av denne teknologien.
3 måneder siden
Nybilsalget i Norge har vært svakt i 2024, men elbilandelen har økt betydelig. 89 prosent av alle nye personbiler som ble registrert i 2024 var elbiler, en økning fra 82,4 prosent i 2023. Norge har den største elbilparken i verden. Elbilforeningen jubler over tallene og ser frem mot målet om kun nullutslippsbiler fra 2025. Bilimportørenes Landsforening forventer økt bilsalg de neste fem årene, med en forventet elbilandel på 99,6 prosent i 2030. De mener at veitransporten bidrar mest til reduksjon i klimautslipp, men at det fortsatt er et stykke igjen til målet.
1 måned siden
Den norske forskningsstasjonen Troll i Antarktis har installert sin første vindmølle for å redusere klimagassutslipp og teste teknologi under ekstreme forhold. Prosjektet, ledet av Statsbygg, har som mål å halvere utslippene fra stasjonen ved å erstatte dieselaggregat med fornybar energi. Norsk Polarinstitutt ser for seg en fremtidig vindpark på stedet innen 2032-33. Parallelt kartlegges utslipp fra maskinparken og flytrafikken for å få et helhetlig bilde av stasjonens miljøpåvirkning og identifisere ytterligere reduksjonsmuligheter.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
2 måneder siden
En nylig rekkeviddetest utført av NAF viser at mange elbiler har betydelig kortere rekkevidde om vinteren enn det som oppgis av produsentene. Testen, som omfattet 24 elbiler, avslørte at Peugeot E-3008 hadde det største avviket med hele 32 prosent kortere rekkevidde enn oppgitt. Også Tesla Model 3, en av Norges mest solgte biler, hadde et betydelig tap på 24 prosent. Polestar 3 var blant de beste i testen med et minimalt avvik. NAF påpeker at bilforhandlere ofte unnlater å informere om rekkeviddetap ved vinterkjøring, og oppfordrer bransjen til å gi et mer realistisk bilde til kundene. Testen ble gjennomført i temperaturer mellom minus seks og pluss fem grader.
4 måneder siden
NVE melder om redusert energibruk i Norge, hovedsakelig drevet av overgangen til elbiler og elektrifisering av sokkelen. Mellom 2015 og 2023 har energiintensiteten i Fastlands-Norge falt med 12,3 prosent, noe som indikerer mer effektiv energibruk per produsert enhet. Selv om nordmenn bruker energien mer effektivt i bygg, er det fortsatt behov for betydelige reduksjoner i strømforbruket for å nå målet om 10 TWh reduksjon innen 2030. Fornybarandelen av Norges energibruk har økt fra 61,9 prosent i 2010 til 75,8 prosent i 2022.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har avvist en full åpning av kollektivfeltene på E18 i Asker og Bærum for elbiler. Forbudet mot elbiler i disse feltene ble innført 6. mai 2024 for å bedre fremkommeligheten og hastigheten for busstrafikken, samt redusere biltrafikken til Oslo sentrum i rushtiden. Ifølge Nygård har tiltaket i hovedsak fungert som ønsket, og han bekrefter dette i et brev til Asker kommune. Beslutningen innebærer at elbilene fortsatt ikke får kjøre i kollektivfeltene på denne strekningen.
3 måneder siden
Mens mange har opplevd utfordringer med snøværet, er daglig leder i Skimore, Espen Bengston, svært fornøyd. Han melder om god pågang i skianleggene og forventer fullt trykk i helgen. Skimore har også valgt å holde medlemsprisene uendret. Samtidig har yrkessjåfør Morten Febakke uttrykt frustrasjon over bilister i Rogaland som skapte farlige situasjoner ved å kjøre i motsatt kjørefelt for å unngå kø.
5 dager siden
Bilopphuggere i Norge sliter med en stor mengde skadde og lagrede elbilbatterier som utgjør en miljø- og brannrisiko. Minst 2000 batterier er lagret uten tilstrekkelig sikring, blant annet 1800 i Spydeberg. Flere stortingspolitikere fra MDG, Frp og SV krever at regjeringen tar ansvar og samler aktørene for å finne en løsning. De kritiserer dagens utydelige ansvarsfordeling og mener situasjonen er en test på Norges evne til å håndtere den grønne omstillingen. Klima- og miljødepartementet påpeker at bilbransjen har ansvaret for avfallshåndteringen, men jobber samtidig med nye EU-regler for bedre batterihåndtering. Produsentansvarsselskapet Autoretur mener det ikke er et avfallsproblem, men at markedet for brukte batterier er utfordrende. Flere aktører advarer om at situasjonen kan bli kritisk hvis det ikke tas grep raskt.