Elbileiere kan oppleve betydelig redusert rekkevidde når temperaturen synker, noe som kan komme som et sjokk for nye eiere. Tester viser at rekkevidden kan halveres i svært lave temperaturer, som minus 20 grader.
Årsaken er økt motstand i batteriet, høyere rullemotstand fra vinterdekk og økt strømforbruk til oppvarming. Eksperter anbefaler å starte kjøreturen med et varmt batteri, noe som kan oppnås ved forvarming mens bilen er tilkoblet lader.
Alternativt kan ladingen programmeres til å avsluttes rett før avreise. Disse tiltakene kan bidra til å maksimere rekkevidden i vinterkulda.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En nylig rekkeviddetest utført av NAF viser at mange elbiler har betydelig kortere rekkevidde om vinteren enn det som oppgis av produsentene. Testen, som omfattet 24 elbiler, avslørte at Peugeot E-3008 hadde det største avviket med hele 32 prosent kortere rekkevidde enn oppgitt. Også Tesla Model 3, en av Norges mest solgte biler, hadde et betydelig tap på 24 prosent. Polestar 3 var blant de beste i testen med et minimalt avvik. NAF påpeker at bilforhandlere ofte unnlater å informere om rekkeviddetap ved vinterkjøring, og oppfordrer bransjen til å gi et mer realistisk bilde til kundene. Testen ble gjennomført i temperaturer mellom minus seks og pluss fem grader.
2 måneder siden
Bilbergingsselskaper rapporterer om mange utrykninger på grunn av flate batterier, spesielt i kalde perioder. Hyppig småkjøring tapper batteriet, og mange elbileiere er ikke klar over at deres biler også har et lite startbatteri som kan svikte. Eksperter anbefaler å ta jevnlige langturer for å lade batteriet, vedlikeholdslade det et par ganger i vinterhalvåret, eller investere i en startbooster for nødsituasjoner. Ved gjentatte problemer bør batteriet sjekkes og eventuelt byttes ut.
4 måneder siden
Eksperter advarer om økt trykk på ladestasjoner i desember, spesielt rundt utfartsdagen 20. desember. Juletrafikk og kaldt vær fører til økt ladebehov, samtidig som kulden reduserer rekkevidden og øker ladetiden for elbiler. Dette skaper lange køer og frustrasjon ved ladestasjonene. NAF foreslår køsystemer og anbefaler å lade utenom rushtiden, spesielt mellom kl. 12 og 16, samt å bruke mindre ladestasjoner. Det er også viktig å være klar over at noen ladestasjoner deler effekt, noe som kan forlenge ladetiden. For å unngå dette, kan det være lurt å bruke annenhver lader.
3 måneder siden
Mange opplever startproblemer med bilen i kulden, spesielt elbiler med flatt 12-volts batteri. Dette batteriet er nødvendig for å starte systemene som forsyner elmotoren med strøm. En startbooster fungerer som en powerbank og kan gi nok strøm til å starte bilen. Disse koster fra rundt tusenlappen, men det er viktig å sjekke at den er kraftig nok for din bil. Vedlikeholdslading av batteriet hjemme kan forebygge problemer. Hvis batteriet er seks-syv år gammelt, kan det være lurt å sjekke tilstanden.
3 måneder siden
En elbil-eier opplevde at ladepluggen var frosset fast på grunn av is. Dette skyldes at fuktighet samlet seg inne i gummihetten som mange setter på etter lading. Eksperter anbefaler å ikke bruke hetten utendørs, da den hindrer fuktighet i å slippe ut og dermed kan føre til isdannelse. Det anbefales å henge ladekabelen med pluggen nedover for å unngå at vann og snø samler seg, og at kabelen ikke ligger på bakken.
4 måneder siden
Strømprisene i Sør-Norge har nådd rekordhøyder, med priser over 13 kroner per kWh. NAF advarer om at det nå kan være dyrere å lade elbil enn å fylle diesel. De anbefaler elbileiere å bruke smartlading eller lade om natten for å unngå de høyeste prisene. En times lading på hytta kan koste over 100 kroner uten strømstøtte, men med strømstøtte reduseres kostnaden til rundt 15 kroner. En times lading gir nok strøm til å kjøre omtrent tre mil om vinteren, på grunn av ladetap og økt forbruk.
2 måneder siden
Antall bilskader i Norge øker, til tross for at moderne biler har mer sikkerhetsutstyr. Enkelte eksperter mener at den økende andelen elbiler bidrar til dette. Elbiler har ofte kraftig akselerasjon og høyere vekt, noe som kan skape utfordringer, spesielt på vinterføre. Statistikker viser at elbiler er mer involvert i ulykker på vinterføre enn fossilbiler. Det understrekes at nye bilister bør gjøre seg kjent med bilens egenskaper for å unngå ulykker.
17 dager siden
Mange elbil-eiere risikerer overvekt, spesielt på ferieturer, på grunn av lav nyttelast kombinert med batterienes vekt. Statens vegvesen avdekker stadig tilfeller av overvekt, og flere populære elbilmodeller har overraskende lav nyttelast. Den oppgitte nyttelasten i brosjyrer stemmer ikke alltid med virkeligheten, da ekstrautstyr som tilhengerfeste reduserer den tillatte vekten. Å kjøre med overvekt kan være trafikkfarlig, føre til avkortning i forsikringen og potensielt brudd på garantivilkårene.
1 måned siden
Deltakerne i Finnmarksløpet har blitt møtt av uventet sprengkulde, med temperaturer som har stupt ned til 36 minusgrader. Dette står i sterk kontrast til de tidligere bekymringene om varmegrader og regn, som preget oppladningen til løpet. Flere hundekjørere har rapportert om forfrosne ansikt og fingre, og beskriver forholdene som ekstremt utfordrende. Utøverne forsøker å bekjempe kulden ved å kle seg i flere lag med ull, men spesielt hender og føtter er utsatt. Kommunikasjonsansvarlig for Finnmarksløpet påpeker at kulde er å foretrekke fremfor mildvær, men understreker at den ideelle temperaturen ville ligget rundt minus 15 grader. Han fremhever også at evnen til å håndtere varierende værforhold blir stadig viktigere for hundekjørerne.
4 måneder siden
Hytteeiere opplever høye strømregninger uten strømstøtte, noe som fører til at mange velger å holde seg hjemme. Den nye nettleiemodellen, som priser kapasitet og tidspunkt for strømforbruk, gjør det dyrt å bruke hytta. Dette rammer spesielt pensjonister, som utgjør en stor andel av hytteeiere. Redusert hyttebruk kan ha negative konsekvenser for lokalsamfunn og arbeidsplasser. Det anbefales å redusere innetemperaturen, bruke varmepumpe, og jevne ut strømforbruket for å spare strøm, men det mest effektive tiltaket er å redusere opphold på hytta.
20 dager siden
Statens vegvesen tester en elektrisk brøytebil på Hardangervidda, Sør-Norges mest krevende fjellovergang, for å redusere klimagassutslipp. Testene viser at el-brøytebilen fungerer bra under krevende forhold, men har avdekket utfordringer knyttet til lading. Ladingen foregår via en ladecontainer, og kommunikasjonen mellom bil og lader har ikke fungert optimalt ved maks lading. Sjåførene fremhever komfort og lavt støynivå. Vegvesenet ser lovende resultater og vurderer at elektriske brøytebiler kan bli en del av fremtidige driftskontrakter.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler de nye LFP-batteriene som brukes i elbiler, og hvordan disse skiller seg fra de tradisjonelle NMC-batteriene. LFP-batterier er billigere, men krever andre laderåd. Mens NMC-batterier ikke bør fullades, viser forskning at LFP-batterier har lengst levetid ved lavt ladenivå. Likevel må LFP-batterier fullades jevnlig for at bilens batteristyringssystem skal fungere korrekt. Hyppig fullading kan være skadelig for batteriets levetid, men er nødvendig for å nullstille batteristyringssystemet og gi korrekt rekkeviddeinformasjon. Det er viktig å ikke fullade LFP-batterier daglig, men heller lade dem jevnlig for å opprettholde batteriets helse.
16 dager siden
Onsdagen før påske forventes stor pågang på ladestasjonene for elbiler. Elbilforeningen råder folk til å beregne ekstra tid og forvarme batteriene. Siden i fjor har det kommet mange nye hurtigladepunkter, og eksisterende stasjoner er oppgradert. Recharge melder om at innføringen av kortbetaling og en ny betalingsapp har redusert behovet for brukerstøtte. Kortbetaling, som først ble sett på som unødvendig, har blitt godt mottatt.
2 måneder siden
Elbil24 har undersøkt prisene på elbillading langs veien før vinterferien. Prisene har generelt økt siden før jul, med Circle K som den som har økt mest. Tesla er billigst, også for de som ikke kjører Tesla, mens Recharge er dyrest, men tilbyr rabatt om natten. Det er betydelige penger å spare på å velge billigste ladeoperatør.
4 måneder siden
Strømprisene når rekordhøyder, og NAF oppfordrer elbil-eiere til å lade om natten når prisene er lavest. Strømprisen i Sørvest-Norge er over 13 kroner per kilowattime i de dyreste timene. NAF anbefaler smartlading eller å lade etter klokken 22 for å dra nytte av de laveste prisene. Strømstøtten demper kostnadene for husholdningene, og gjør elbil fortsatt billigst sammenlignet med dieselbiler. De høye strømprisene skyldes lav vindkraftproduksjon i Europa, noe som påvirker prisene i Sør-Norge.