Nyhetssaker
Oslos 'utslippsfrie' hurtigbåter går på diesel grunnet forsinket teknologi

Oslos 'utslippsfrie' hurtigbåter går på diesel grunnet forsinket teknologi

e24 logo

Hurtigbåtene som markedsføres som utslippsfrie i Oslofjorden, går for tiden på diesel. Årsaken er forsinkelser i den planlagte batteriteknologien.

Kort oppsummert

  • Hurtigbåtene MS Baronessen og MS Baronen, som er ombygget for elektrisk drift, går nå på diesel grunnet forsinket batteriteknologi.

Hurtigbåtene MS Baronessen og MS Baronen, som trafikkerer ruter i Oslofjorden og er ombygget for helelektrisk drift, går for tiden på diesel. Dette skyldes forsinkelser i utviklingen av den tilhørende batteribytteteknologien, som både Ruter og rederiet Norled beskriver som krevende nybrottsarbeid.

Prosjektet har mottatt betydelig statlig støtte fra Enova og Miljødirektoratet, totalt 127,45 millioner kroner. Selskapene kan ikke oppgi hvor mye diesel som brukes, da den ene båten fortsatt er i testfasen.

Norled har endret sin markedsføring fra «utslippsfri» til en kombinasjon av batteri- og dieseldrift. Båtene forventes tidligst å kunne operere utslippsfritt fra slutten av 2024 eller tidlig 2025.

Cathrine Gjertsen

Eilif Swensen

Ole Jakob Aanes

Håkon Snortheim

Bendik Nybakk Torsæter

Ruter

Norled

E24

Enova

Miljødirektoratet

Framtiden i våre hender

Sintef

Akershus fylkeskommune

Høyre

Oslo

Nesodden

Lysaker

Slemmestad

Oslofjorden

Akershus

Oslos 'utslippsfrie' hurtigbåter går på diesel grunnet forsinket teknologi