Oslos 'utslippsfrie' hurtigbåter går på diesel grunnet forsinket teknologi
Hurtigbåtene som markedsføres som utslippsfrie i Oslofjorden, går for tiden på diesel. Årsaken er forsinkelser i den planlagte batteriteknologien.
Kort oppsummert
- Hurtigbåtene MS Baronessen og MS Baronen, som er ombygget for elektrisk drift, går nå på diesel grunnet forsinket batteriteknologi.
Hurtigbåtene MS Baronessen og MS Baronen, som trafikkerer ruter i Oslofjorden og er ombygget for helelektrisk drift, går for tiden på diesel. Dette skyldes forsinkelser i utviklingen av den tilhørende batteribytteteknologien, som både Ruter og rederiet Norled beskriver som krevende nybrottsarbeid.
Prosjektet har mottatt betydelig statlig støtte fra Enova og Miljødirektoratet, totalt 127,45 millioner kroner. Selskapene kan ikke oppgi hvor mye diesel som brukes, da den ene båten fortsatt er i testfasen.
Norled har endret sin markedsføring fra «utslippsfri» til en kombinasjon av batteri- og dieseldrift. Båtene forventes tidligst å kunne operere utslippsfritt fra slutten av 2024 eller tidlig 2025.
Cathrine Gjertsen
Eilif Swensen
Ole Jakob Aanes
Håkon Snortheim
Bendik Nybakk Torsæter
Ruter
Norled
E24
Enova
Miljødirektoratet
Framtiden i våre hender
Sintef
Akershus fylkeskommune
Høyre
Oslo
Nesodden
Lysaker
Slemmestad
Oslofjorden
Akershus