Ruters "utslippsfrie" hurtigbåt bruker over 14.000 liter diesel
En hurtigbåt som skulle vært utslippsfri, bruker store mengder diesel i rutedrift. Årsaken er forsinket batteriteknologi, noe som fører til betydelig drivstofforbruk og reiser spørsmål om prosjektets status.
Kort oppsummert
- Hurtigbåten MS Baronessen, som skulle vært utslippsfri fra november i fjor, bruker over 14.000 liter diesel i snitt per måned i første kvartal 2024.
Hurtigbåten MS Baronessen, som trafikkerer ruten mellom Lysaker og Nesodden, skulle etter planen ha vært utslippsfri fra november i fjor. Imidlertid går båten fortsatt på diesel fordi batteribytteteknologien fra rederiet Norled er forsinket. Dokumentasjon innhentet av E24 viser at båten brukte 43.
315 liter diesel i første kvartal 2024, noe som tilsvarer et snitt på over 14. 000 liter per måned. Både Norled og Ruter, som drifter båten, ønsker ikke å kommentere de spesifikke forbrukstallene, og Ruter uttaler at fartøyet er i testfase og ikke i normal ruteproduksjon.
MS Baronessen har mottatt statlig støtte for å redusere utslipp. Full utslippsfri drift forventes tidligst i slutten av 2024, når den nye batteriløsningen kan komme på plass.
Cathrine Gjertsen
Øystein Dahl Johansen
Ruter
Norled
E24
Enova
Miljødirektoratet
Lysaker
Nesodden
Norge