Ruters "utslippsfrie" hurtigbåt bruker over 14.000 liter diesel
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
En hurtigbåt som skulle vært utslippsfri, bruker store mengder diesel i rutedrift. Årsaken er forsinket batteriteknologi, noe som fører til betydelig drivstofforbruk og reiser spørsmål om prosjektets status.
Hurtigbåten MS Baronessen, som trafikkerer ruten mellom Lysaker og Nesodden, skulle etter planen ha vært utslippsfri fra november i fjor. Imidlertid går båten fortsatt på diesel fordi batteribytteteknologien fra rederiet Norled er forsinket. Dokumentasjon innhentet av E24 viser at båten brukte 43.
315 liter diesel i første kvartal 2024, noe som tilsvarer et snitt på over 14. 000 liter per måned. Både Norled og Ruter, som drifter båten, ønsker ikke å kommentere de spesifikke forbrukstallene, og Ruter uttaler at fartøyet er i testfase og ikke i normal ruteproduksjon.
MS Baronessen har mottatt statlig støtte for å redusere utslipp. Full utslippsfri drift forventes tidligst i slutten av 2024, når den nye batteriløsningen kan komme på plass.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!