Den norske forskningsstasjonen Troll i Antarktis har installert sin første vindmølle for å redusere klimagassutslipp og teste teknologi under ekstreme forhold. Prosjektet, ledet av Statsbygg, har som mål å halvere utslippene fra stasjonen ved å erstatte dieselaggregat med fornybar energi.
Norsk Polarinstitutt ser for seg en fremtidig vindpark på stedet innen 2032-33.
Parallelt kartlegges utslipp fra maskinparken og flytrafikken for å få et helhetlig bilde av stasjonens miljøpåvirkning og identifisere ytterligere reduksjonsmuligheter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Norske og europeiske aktører samarbeider om å utvikle og teste et nytt kraftsystem for store skip, med mål om å redusere utslippene med inntil 40 prosent. Prosjektet, ledet av Maritime CleanTech, mottar 90 millioner kroner i støtte fra EU. Systemet er utviklet for skip over 5000 bruttotonn, som cruiseskip, og kan brukes med ulike drivstofftyper. Regjeringen erkjenner at Norge ligger etter klimamålene for sjøfart, men mener prosjektet er viktig for å utvikle teknologi som kan redusere utslippene fra skipsflåten. Målet er kommersialisering innen 2029.
3 måneder siden
Statens vegvesen tester ut elektriske anleggsmaskiner i et pilotprosjekt på riksvei 94 ved Hammerfest, med mål om å redusere utslipp. Prosjektet viser at elektriske dumpere kan fungere med tilstrekkelig lading, men entreprenører advarer om at teknologien er for dyr og ikke moden for store veiprosjekter. De peker på mangel på strømkapasitet og ladeinfrastruktur, spesielt i nord, som store utfordringer. Vegvesenet vil likevel stille økende miljøkrav til entreprenører, mens entreprenørene mener biodiesel er en bedre løsning for å nå det grønne skiftet.
3 måneder siden
Akershus Energi Vind og Eidsiva Hafslund Vind vurderer å bygge et vindkraftanlegg med fem turbiner på 7–10 MW øst for Oslo, ved Krogstad. Dette kan bli Norges største vindturbiner. Området er sentralt plassert på Østlandet, men har ikke spesielt gode vindforhold. Prosjektet er i en tidlig fase, og forventes ikke realisert før etter 2030, trolig nærmere 2035. Anlegget er planlagt i et område med stort kraftbehov, og kan bidra til å dekke dette. Motvind Norge har planlagt et folkemøte i Lillestrøm i forkant av kommunestyrets behandling av saken. Kommunen eier området, men ønsker ikke å kommentere potensielle inntekter.
1 måned siden
Et flertall i Modalen stemte nei til å bygge Norges største vindkraftanlegg, noe som har ført til bekymring for fremtidig energimangel. Unge Venstre mener dette kan bety slutten for vindkraft på land i Norge, og ønsker å fjerne kommunenes vetorett. Zero foreslår å gi kommunene inntekter tidligere i utbyggingsprosessen for å øke aksepten for vindkraft. Venstre støtter kommunal vetorett, men mener staten må kunne overstyre kommunens ja dersom det går utover nasjonale verneverdier. Utbygger Norsk Vind avventer nå kommunestyrets endelige avgjørelse i saken.
1 måned siden
Statkraft har sendt inn konsesjonssøknad for et landbasert vindkraftverk på Moifjellet i Bjerkreim kommune, Rogaland. Dette er den første søknaden etter at nye regler trådte i kraft, som gir kommunene større innflytelse og vetorett. Investeringen er estimert til rundt tre milliarder kroner. Et tidligere forsøk på vindkraftverk på samme sted ble avslått i 2012 på grunn av hensyn til natur og dyreliv. Statkraft har nå justert planene, redusert antall turbiner og gjennomført en konsekvensutredning. Bjerkreim kommune har flere muligheter til å si nei til prosjektet underveis, og det forventes blandede reaksjoner lokalt.
20 dager siden
Statens vegvesen tester en elektrisk brøytebil på Hardangervidda, Sør-Norges mest krevende fjellovergang, for å redusere klimagassutslipp. Testene viser at el-brøytebilen fungerer bra under krevende forhold, men har avdekket utfordringer knyttet til lading. Ladingen foregår via en ladecontainer, og kommunikasjonen mellom bil og lader har ikke fungert optimalt ved maks lading. Sjåførene fremhever komfort og lavt støynivå. Vegvesenet ser lovende resultater og vurderer at elektriske brøytebiler kan bli en del av fremtidige driftskontrakter.
9 timer siden
En ny teknologi som lar busser lade mens de kjører, tas nå i bruk for første gang i Norge. Et pilotprosjekt i Trondheim skal teste løsningen i vanlig rutetrafikk.
17 dager siden
Et flertall i Stortinget, bestående av Høyre, Arbeiderpartiet og KrF, ønsker at NVE skal realitetsbehandle vindkraftprosjektet Davvi i Finnmark. Dette skjer etter at NVE har satt saken på vent, og Energidepartementet har avslått en klage fra utbyggerne. Stortinget skal stemme over saken 6. mai. Samtidig opprettholdes beslutningen om elektrifisering av Melkøya. NHO har tidligere kritisert NVE for manglende realitetsbehandling av Davvi, mens NVE-sjefen mener prosjektet vil skape mer konflikt enn kraftproduksjon, og viser til begrenset kapasitet i kraftnettet.
1 måned siden
Artikkelen argumenterer for at Norge bør satse på batterifabrikker og andre grønne næringer for å sikre fremtidig velferd og konkurransedyktighet. Forfatteren fremhever Corvus Energy som et eksempel på en norsk bedrift som lykkes innen batteriteknologi, samtidig som det advares mot å la Kina dominere markedet. Det kritiseres at Norge investerer mer i fossil energi enn fornybar, noe som gjør landet til en potensiell klimasinke. Forfatteren mener en plan for utfasing av oljen er nødvendig for å frigjøre ressurser til satsing på fremtidens næringer som havvind, solceller og batterier, og understreker at dette vil bidra til å redusere klimagassutslipp.
2 måneder siden
Regjeringen foreslår endringer i energiloven for å effektivisere saksbehandlingen og fremme fornybar energi. NVE skal raskere kunne avslutte urealistiske prosjekter, mens levetiden for vindkraftanlegg forlenges til 50 år. Mindre kraftanlegg får enklere tilgang til nettet. Energiministeren understreker at målet er å fremskynde prosesser og realisere flere kraftprosjekter, noe som på sikt kan dempe strømprisene. Regjeringen vil ikke endre dagens kraftsystem eller droppe timespriser, men satser på ordninger som «Norgespris».
22 dager siden
Venstre og KrF snur i Stortinget og sikrer dermed flertall for elektrifisering av Melkøya med strøm fra strømnettet. Arbeiderpartiet og Høyre har hele tiden støttet prosjektet, mens Venstre og KrF tidligere ønsket karbonfangst og lagring (CCS) i stedet. Begrunnelsen for snuoperasjonen er hensynet til forutsigbarhet for næringslivet og at konsesjonen allerede er gitt. Samtidig har komiteen samlet seg om at alle prosjekter for ny kraft i Finnmark skal realitetsbehandles med sikte på ferdigstillelse i 2030, inkludert Davvi vindkraftverk.
7 dager siden
Forskingsfartøyet Tara skal fra sommeren 2026 legge ut på en 20 år lang ekspedisjon i Polhavet for å overvåke og dokumentere klimaendringenes effekt på havisen og økosystemene i Arktis. Tara vil drive med isen gjennom hele året, også under den mørke og kalde polarnatta, noe som tidligere har vært vanskelig for forskere. Prosjektet, ledet av Tara Ocean Foundation, skal samle unike data om hvordan Polhavet endrer seg, inkludert overgangen til mer åpent hav. Forskere fra blant annet UiT Norges arktiske universitet deltar i studier som undersøker hvordan mindre havis og varmere vann påvirker biologisk mangfold. Ekspedisjonen vil gi en sammenhengende tidsserie over 20 år, noe som er helt nytt for dette området. Målet er å forstå og dokumentere de dramatiske endringene i Polhavet før det er for sent.
2 måneder siden
Et norsk rederi har bestilt verdens første utslippsfrie bulkskip, som skal frakte kalkmarmor fra Brønnøysund til Elnesvågen. Skipet, som bygges i Kina med norsk teknologi, er finansiert med betydelig offentlig støtte fra Enova og NOx-fondet. Med rotorseil og batteripakke vil skipet redusere CO₂-utslipp betraktelig sammenlignet med tradisjonelle skip, og det kan seile en distanse som er betydelig lengre enn dagens batteridrevne ferger. Prosjektet forventes å stimulere utviklingen av flere miljøvennlige fartøyer.
2 måneder siden
Et norsk rederi skal sjøsette verdens første elektriske frakteskip, som skal gå mellom Brønnøysund og Hustadvika. Skipet kombinerer seil og batteri for å frakte 13.000 tonn marmor per tur, og vil redusere CO₂-utslippene betydelig. Klima- og miljøministeren understreker at prosjektet viser Norges ledende posisjon innenfor utvikling av grønn skipsfart, støttet av betydelige offentlige investeringer. Skipet er ventet å være ferdigstilt neste sommer.
27 dager siden
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) gir kommunene hjemmel til å stille klimakrav på alle bygge- og anleggsplasser, også private og statlige, noe som kan inkludere krav om elektriske redskaper. Sylvi Listhaug (FrP) og Julie Brodtkorb (MEF) kritiserer tiltaket og mener det vil føre til økte kostnader og svekke konkurransekraften til norske bedrifter. Bjelland Eriksen forsvarer tiltaket med at det er nødvendig for å redusere klimautslipp, fremme utslippsfri teknologi og at flere store kommuner har etterspurt dette.